Eksperimentom utvrđen profil osobnosti ljudi koje drugi zbog njihova ponašanja poistovjećuju s određenim dijelom tijela

Postoje brojne uvredljive riječi rezervirane za određenu vrstu neugodnih osoba. Jedna od njih je i riječ ''šupak'', a američki znanstvenici su proveli eksperiment kako bi dokučili psihologiju koja stoji iza korištenja takvog opisa nečijih karakternih osobina.

Branimir Vorša | 15.04.2022. / 09:51

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Riječ ''šupak'' u svojem doslovnom smislu znači anus, ali u žargonskoj upotrebi, kada se izgovori kao uvreda, izraz općenito označava osobu koja se smatra dosadnom, glupom, neljubaznom ili čak odvratnom.

Međutim, manje je jasno kako se pojam "šupak" preklapa s takozvanih "pet velikih" osobina ličnosti koje su prepoznate u psihološkoj teoriji, odnosno otvorenosti, savjesnosti, neuroticizma, ugodnosti i ekstraverzije.

Kako bi to istražili, znanstvenici su proveli eksperiment nastojeći otkriti što pojam 'šupak' govori o percipiranoj osobnosti pojedinca te identificirati vrste ponašanja koje ljudi povezuju s uvredom.

Slika nije dostupna Zaboravite na testove, psiholozi će o vašoj osobnosti učiti iz načina na koji koristite pametni telefon

Ljudi ih lako prepoznaju u svom životu

Znanstveni tim, predvođen prvim autorom i znanstvenikom kliničke psihologije Brinkleyjem Sharpeom sa Sveučilišta Georgia, ispitao je gotovo 400 ljudi, a od sudionika se tražilo da opišu "najvećeg šupka" kojeg su osobno poznavali i da ocijene svoju percepciju osobnosti pojedinca, uvjerenja i ponašanja.

Sudeći prema rezultatima, sudionici su relativno lako prepoznali ''najvećeg šupka'' u svojem osobnom iskustvu i općenito su smatrali da je ta osoba dobro opisana tim pojmom.

Ljudi zapravo nisu imali velikih problema da otkriju tko im je ''najveći seronja'' u životu, kaže Sharpe.

Ono što je zanimljivo je kako u osnovi bilo tko i svatko ima prividan potencijal da bude "šupak", a ako to netko nije sad, mogao bi to postati kasnije.

Približno jedna trećina meta vrijeđanja (35,26 posto) identificirana je kao romantični partneri, suradnici, šefovi, članovi obitelji ili prijatelji sudionika, dok je polovica (50,13 posto) ranije imala takvu ulogu (npr. bivši partneri, otuđeni članovi obitelji), objašnjavaju znanstvenici u svojoj studiji objavljenoj u znanstvenom časopisu Collabra: Psychology.

Slika nije dostupna Razvijen revolucionaran znanstveni model koji predviđa "optimalnu" razinu stresa

Uglavnom je riječ o sredovječnim muškarcima

Iako je polje bilo široko, međutim, "šupci" identificirani u studiji uglavnom su bili sredovječni muškarci.

Ljudi koje se doživljava na taj način povezani su s 315 kategorija uvredljivog ponašanja u odgovorima sudionika, koje su istraživači kategorizirali u 14 širokih tema: agresija, ljutnja, arogancija, zadrtost, bešćutnost, borbenost, dominantno ponašanje, eksternalizacija krivnje, nezrelost, bezobzirnost, neodgovornost, manipulativnost, grubost i drugo (uključujući licemjerje i igranje favorita).

Kada govorimo o ponašanju, seronje nisu nužno bile antagonistične prema ljudima, ali jednostavno ih nije bilo briga što drugi misle ili kako ih drugi percipiraju, kaže Sharpe.

Ponašanje se preklapa s tri neugodna poremećaja ličnosti

Slika nije dostupna Imamo li epidemiju unutar pandemije? Na društvenim mrežama sve je više slučajeva poremećaja koji gotovo isključivo zahvaća djevojke

Što se tiče "pet velikih" osobina ličnosti, ponašanja "šupka" najviše odgovaraju niskoj ugodnosti, niskoj savjesnosti, visokom neuroticizmu i niskoj otvorenosti, pokazuju rezultati.

Općenito, percipirani profil modela pet faktora za takve ljude u ovoj studiji bio je sličan prototipovima psihopatskih, antisocijalnih i narcističkih poremećaja ličnosti, pišu znanstvenici u studiji.

Međutim, to nikako ne znači da su ljudi koje identificiramo na taj način korištenjem te uvrede zapravo ljudi s poremećajima osobnosti.

Umjesto toga, negativna ponašanja takvih ljudi opisana u studiji, u rasponu od trivijalnih radnji do nekih ponašanja koje je bilo nasilno i kriminalno, zapravo se često percipirano preklapaju s tim atributima.

Jasno je da postoji mnogo varijacija u načinu na koji ljudi koriste ovu riječ. Mislim da je implikacija studije da su uvrede važne. Mi doista mislimo na određene stvari koristeći ih ili ih povezujemo s određenim karakteristikama, kaže Sharpe.

Izvor: Science Alert

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti