Električni automobili osvajaju tržište

Sve velike automobilske kompanije pripremaju električne automobile, a neke od novih modela vidjet ćemo na nadolazećem auto sajmu u Frankfurtu

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 03.09.2017. / 07:30

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Više nije pitanje mogu li električni automobili zamijeniti vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, već je jedino pitanje kada će se to dogoditi. Mišljenja stručnjaka i analitičara su različita, no prema svemu što se na ovom tržištu događa u posljednje vrijeme, jasno je kako vrijeme e-vozila dolazi i da će se prodaja električnih automobila povećavati, dok će se prodaja bezinaca i (pogotovo) dizelaša s vremenom početi smanjivati. Trenutno postoje tri najveće prepreke bržem razvoju tržišta električnih automobila – prvo, ova su vozila skuplja u odnosu na automobile s benzinskim/dizelskim motorima, drugi problem je autonomnija, odnosno doseg automobila s jednim punjenjem baterije, a treći problem su punionice, njihov broj i vrijeme punjenja baterija na njima.

Trenutno i kratkoročno rješenje za prvi problem, odnosno cijenu ovih vozila nudile su, odnosno i dalje nude neke države putem sufinanciranja kupnje hibridnih i e-automobila. I u Hrvatskoj se prije dvije godine ovakav automobil mogao kupiti uz nepovratne poticaje do čak 70 tisuća kuna, a prema povlasticama koje imaju kupci, tj. vlasnici električnih automobila prednjači Norveška. Dugoročno, prema predviđanju Bloombergovih analitičara, cijena električnih automobila izjednačit će se s benzincima i dizelašima za osam godina pa bi se, s obzirom na puno manju potrošnju, veliki broj ljudi mogao okrenuti vozilima na struju.

Što se kapaciteta, tj. izdržljivosti baterije tiče, ona će se s vremenom povećavati pa će doseg vozila biti sve veći, kao što će se s vremenom poboljšati i infrastruktura te je broj stanica za punjenje e-vozila sve veći, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Uskoro očekujemo nove punionice i na našim autocestama, uključujući i brze punionica na kojima će se baterija moći napuniti za 15 do 30 minuta.

Osim rješavanja ovih problema vezanih uz cijene, baterije i infrastrukturu, još jedan od razloga koji će dovesti do velikog rasta ovog tržišta jest i smanjenje zagađenja – kako bi poboljšali kvalitetu zraka, Norveška i Nizozemska mogle bi već za osam godina zabraniti prodaju benzinaca i dizelaša, za Njemačku taj bi rok mogao biti 2030., Francuzi i Britanci najavili su da poslije 2040. više nema prodaje klasičnih automobila niti u njihovim zemljama, a slične bi odluke mogle donijeti vlade brojnih drugih država.

S obzirom kako je svima jasno da je budućnost električna, gotovo sve velike automobilske kompanije već sada rade na razvoju ovakvih vozila, a neke od novih modela i koncepata e-vozila vidjet ćemo na nadolazećem auto showu koji uskoro počinje u Frankfurtu. Uoči sajma Škoda je najavila unaprjeđenu verziju Vision E Conpecta, Mini je službeno najavio Electric Concpet, BMW je nadogradio električni model i3, a na sajmu ćemo vidjeti i sportsku verziju i3s, kao i električni automobil iz Honde.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti