Prpić: Električna vozila sve su popularnija u Hrvatskoj, ali poticaji nisu i ne mogu biti trajno rješenje

Posljednjih nekoliko godina, dijelom i zbog poticaja, ali i zbog isplativosti, broj se električnih vozila na našim cestama povećava. No, za osjetnije povećanje njihovog broja poticaji nisu dovoljni.

Martina Čizmić | 06.06.2020. / 10:11

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Električna vozila sve su češća na našim prometnicama, a najnovija događanja vezana uz njihov položaj u Hrvatskoj posljednjih nekoliko tjedana vesele zajednicu vozača i obožavatelja. Na globalnoj razini njihov tržišni udio sve je veći, a pozitivni trendovi njihove popularizacije su zabilježeni i u Hrvatskoj.

Kao i zadnjih nekoliko godina, i ove je godine Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost osigurao 44 milijuna kuna za poticaje za kupnju eko vozila. I to 22 milijuna za građane, isto toliko za pravne osobe te još dodatnih 10 milijuna kuna za sufinanciranje punionica za električna vozila.

Natječaj bi trebao krenuti u krajem lipnja za pravne, a u srpnju za fizičke osobe, iako još uvijek nema konkretnih datuma i uvjeta. Ono što se pretpostavlja je će poticaj vrijediti za električne automobile i plug-in hibride, dok će električne bicikle moći nabaviti samo tvrtke i lokalne zajednice.

Iako još nisu izašle sve pojedinosti natječaja, trenutno se zna da električni bicikli neće biti dio natječaja za fizičke osobe, nego samo za pravne osobe i lokalne samouprave, rekao je za Zimo Hrvoje Prpić, predsjednik udruge Strujni krug te dodao kako još nije poznato hoće li vozila poput Greypa biti obuhvaćena natječajem jer Fond još nije objavio uvjete.

Posljednjih nekoliko godina, dijelom i zbog poticaja, ali i zbog isplativosti, broj se električnih vozila na našim cestama povećava. No, za osjetnije povećanje njihovog broja trebalo bi napraviti neke promjene. 

Poticaji nisu i ne smiju biti trajno rješenje. Električna vozila su danas daleko naprednija od klasičnih ICE vozila, ali zbog starih navika i straha od promjena ljudi se teže odlučuju za njih. Stoga je u početku nužno ići s poticajima, ali isto tako je i nužno poticaje kasnije smanjivati, pa i potpuno ukidati. Mi u udruzi smatramo da se moramo koncentirati na druge probleme, a najveći od njih je da svaki parking dobije običnu električnu utičnicu kako bi se vozila u gradu mogla dopuniti preko noći. Rješenje za to su punjači u rasvjetnim stupovima koji su se već počeli postavljati u Londonu i još nekim gradovima Europe, među ostalima i u našoj Koprivnici, pojašnjava Prpić.

Upravo će Struni krug, zajednica vozača električnih vozila u Hrvatskoj, svojim članovima osigurati detaljne upute kako se prijaviti na natječaj za poticaje te još važnije kako nabaviti električno vozilo jer je potražnja za vozilima osjetno veća od ponude. Naime, najtraženije vozilo Tesla Model 3 još uvijek nije službeno dostupno u Hrvatskoj (iako je i sam Elon Musk najavio kako bismo uskoro mogli naručivati Tesline automobile i u Hrvatskoj), nego ga je potrebno naručiti iz Njemačke, što jednom dijelu kupaca može predstavljati problem.

Procedura dobivanja poticaja je izuzetno jednostavna, ali treba pripaziti kad se vozilo kupuje izvan granica Republike Hrvatske da ono nije prije toga bilo registrirano, jer se poticaji izdaju isključivo za vozila koja prije nisu bila registrirana, pojašnjava Prpić.

Kad čuju da se za kupovinu električnog vozila mogu dobiti poticaji, brojni građani počnu razmišljati o kupovini električnog vozila. No, često nisu sigurni kako odabrati najbolje za njih. Zato smo našeg sugovornika upitali za nekoliko savjeta. 

Kod kupovine električnog automobila treba biti pažljiv, kaže Prpić, ali i daje konkretne savjete: 

1. Baterija vozila neka bude barem 35 kWh. Ukoliko ne odlazite više od jednom mjesečno na putovanja dulja od 300 km, nije potrebno kupovati vozilo s baterijom preko 50 kW.
2. Obratite pažnju na brzinu punjenja. Nova vozila pune brzinama od čak 100 kW, dok Tesle pune brzinama od 100-150 kW i njihova mreža superpunjača pokriva cijelu Europu, a time i Hrvatsku.
3. Pripazite da vozilo ima vodeno hlađenje baterije ukoliko planirate putovanja iznad 500-600 km.
4. Prije kupnje pogledajte veliki vodič za kupnju novih i rabljenih vozila na stranicama udruge i dobro pregledajte prednosti i mane vozila koje vas zanima.

Možda će netko od građana donijeti odluku o kupovini električnog vozila kad otkrije da se u njegovoj blizini gradi punionica. Naime, Hrvatski telekom, član udruge Strujni krug, nastavlja svoja ulaganja u mrežu punionica. Nedavno postavljena ultrabrza e-punionica Konzuma i Hrvatskog Telekoma s tipom punjenja DC i snagom od 160 kW može napuniti vozilo za svega 5 do 15 minuta, a postavljena je kod Super Konzuma u Sarajevskoj ulici u Zagrebu. Novi punjač jedan je od najbržih u Hrvatskoj, a jedini snažniji od njega po brzini punjenja je onaj na INA-inoj postaji Vukova Gorica od 170 kW. U HT-u su odlučili fokusirati se na ovaj dio poslovanja te su s više od 250 mjesta za punjenje svih vrsta električnih vozila danas predvodnici na području e-mobilnosti u Hrvatskoj i regiji.

Inače, ovih je dana Udruga Strujni krug dobila i novog partnera. Hrvatsko predstavništvo francuskog proizvođača ulja i maziva Total priključilo se Strujnom krugu, iskazavši tako potporu njihovom radu na popularizaciji električnih vozila te izgradnji potrebne prateće infrastrukture za njihovo punjenje.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti