Tri godine Croatian Makers!

Nenad Bakić, pokretač Croatian Makersa napisao je osvrt na tri godine djelovanja projekta.

Nevenka Cuglin Nenad Bakić | 18.08.2017. / 13:14

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Tri godine je otkad sam napisao prvi post, naprosto nudeći besplatnu opremu svima koji žele raditi s djecom. Od tada su naše aktivnosti ‘eksplodirale’ nizom velikih, sistemskih projekata. Oni ne samo da su već došli do 60.000 djece, nego na razne načine sistemski utječu na hrvatsko školstvo (ali i u regiji).

Bez sumnje, Croatian Makers, kojeg provodi IRIM – Institut za razvoj i edukativnost mladih, je najveći izvankurikularni edukacijski projekt (pokret) u školstvu u mnogo široj zoni od Hrvatske, a svojom kompleksnošću, integralnošću i većinom i globalno poseban. Međutim, STEM aktivnosti nam nisu svrha same po sebi. Osim što razvijamo digitalnu pismenost i algoritamski načina razmišljanja (programiranje), te uklanjamo strah suvremenih tehnologija kod đaka i nastavnika, STEM aktivnosti su nam alat za razvijanje kritičkog razmišljanja i vještine rješavanja problema, kreativnosti, samopouzdanja, upornosti – ukratko, kulture uspjeha. Izrazito promoviramo jednakost prilika. Primjerice, iznimno smo aktivni upravo u Istočnoj Slavoniji, a pobjednici na našem natječaju za ekološke projekte u Internetu stvari su djeca iz Dvora (što znači da smo uspjeli u razvoju STEM aktivnosti ondje).

Prvi naš veliki projekt je bio Croatian Makers robotička liga, koja sada uključuje 360 škola, s 1.800 doniranih robota. Većinu opreme smo donirali sami, uz naravno čitavu organizaciju, ali smo već tu imali i niz sjajnih donatora koji su nam se pridružili.

Prošle godine u ovo vrijeme smo završili prvi ljetni STEM auto. U njemu nam je partner postalo veleposlanstvo UK, koje nam je bila ključna karika za naš najveći projekt: STEM revolucija. Upravo je zavrišila ovogodišnja ljetnja turneja – nastavljamo u zimu.

Prošle godine u ovo vrijeme pokrenuli smo i globalno unikatan projekt Internet stvari (zajedno s Logo projektom) uz velikodušnu donaciju HT (koji je naš uvjerljivo najveći vanjski donator) u njihovom projektu Zajedno smo jači. Uz mnoštvo kreativnih projekata u Internet stvari napravili smo veliku stvar, pokazali koncept kako djeca u školama mogu napraviti kolaboracijski projekt mjerenja ekoloških varijabli u realnom vremenu. Ove godine smo se ponovo kvalificirali za Zajedno smo jači i napravit ćemo veliki projekt mjerenja i prikazivanja javnosti u realnom vremenu više ekoloških varijabli kao što su temperatura, vlažnost, tlak, CO2 …

STEM revolucija je zaista game-changer u hrvatskom školstvu. Iako smo već bili odvojili sredstva za projekt, htjeli smo dobiti i široku podršku javnosti. To smo uspjeli na iznenađujući način. Donacije preko 2500 donatora pokazali su snagu civilnog društva i želju za promjenama u školstvu, ali – vjerujem – i našu vjerodostojnost, tj. veliki moralni kapital koji smo stvorili. 24.000 micro:bitova završilo je u preko 1.000 ustanova, uz potpunu podršku nastavnicima, te se sada intenzivno koriste: Rezultati korištenja micro:bitova u nastavi i preliminarni financijski izvještaj. Microbit.org je stalno ažurirano preveden na hrvatski, pa pogledajte kakve sve sjajne mogućnosti on nudi. Zgodno je za znati da je Singapur upravo naručio 100.000 micro:bitova s kojima će razvijati digitalnu pismenost u školama i obiteljima.

Uz čitav transfer znanja, oprativnu pomoć i incijalnu finacijsku podršku pomogli smo našim sjajnim parnerima u Srbiji i BiH, Zaklada B92 i SPARK da pokrenu velike robotičke lige po uzoru na Croatian Makers ligu: Bitka za znanje i SPARKreators.

Pokrenuli smo i napredno robotičko natjecanje WER kup, s doniranih stotinjak naprednih setova – njegova prednost je da će se djeca moći natjecati ravnopravno, a neće ovisiti o budgetu sponzora ili vještini odraslih koji im pomažu u sastavljanju što boljih robota.

Pokreuli smo mnoge vanjske suradnje, kao primjerice znanstveni izazov s Institutom Ruđer Bošković.

Razvili smo mrežu učitelja-ambasadora, koji održavaju radinice, proizvode eduekacijske materijale i podučavaju i inspiriraju druge nastavnike. Učitelji su nam uvijek prvi, oni su naša poluga. Kao što možete vidjeti ovdje Status profesora puno važniji od kurikulne/kurikularne reforme i sam sindikat učitelja tvrdi da se u školama stvara veliki ‘tehnološki višak’, naše aktivnosti pomažu mnogim učiteljima da popune satnice i zadrže radna mjesta.

Do sada smo došli do oko 60.000 djece:

Ovdje možete vidjeti naše glavne projekte kako funkcioniraju kao cjeloviti ekosustav:

Radili smo i usputne projekte kao što je primjerice doniranje prvih dronova HGSS-u. Upravo zbog Croatian Makers sam uložio u fantstičnu riječko društvo e-glas koje se bavi asistivnom tehnologijom. ‘Uloga’ e-glas je trebala bit motivacijska — pokazati djeci kako se uz današnji pad cijene opreme i smanjivanje ulaznih barijera i globalno napredne stvari mogu raditi jeftinom tehnologijom.

No, ovo je samo početak naših aktivnosti, vjurujemo da ćemo se iduće godine moći pohvaliti još većim dosezima. Naš ciljevi su višestruki:
– omogućiti našoj djeci da budu ravnopravni građani 21. stoljeća
– stvarati kulturu uspjeha, omogućavati razvijanje znanja koja Hrvatsku čini poželjnom da u njoj mladi ostanu i napredne kompanije dolaze
– koristiti edukaciju kao jednu od rijetkih prilika za razvijanje zajedništva, tako potrebnog Hrvatskoj.

Vjerujem da u svim ovim ciljevima već jako uspijevamo.

IRIM je privatno financirana organizacija, većinom sredstvima obitelji Bakić. Zahvaljemo svim drugim donatorima koji su nam pomogli u razvoju naših aktivnosti! Ukoliko nas želite poduprijeti, upute su ovdje.

Autor: Nenad Bakić

Članak je prenesen uz dopuštenje gosp. Nenada Bakića, a originalni tekst možete vidjeti ovdje.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti