Dassault Rafale: Koliko je stvarno dobar novi čuvar hrvatskog neba?

Hrvatsko nebo od danas čuvaju borbeni zrakoplovi francuske proizvodnje jer u Hrvatsku je stiglo prvih šest Rafalea. Podsjetimo o kakvom je borbenom zrakoplovu riječ, a evo što o zrakoplovu kaže i jedan od iskusnih francuskih pilota.

Branimir Vorša | 25.04.2024. / 08:19

Dassault Rafale
Dassault Rafale (Foto: Afp)

Dassault Rafale moderni je višenamjenski lovac generacije 4.5, koji se proizvodi u Francuskoj.

Rafale se proizvodi za potrebe Ratnog zrakoplovstva Republike Francuske u dvije verzije, od kojih je jedna i mornarička. S obzirom na to da je riječ o višenamjenskom ratnom zrakoplovu, on je dizajniran tako da u jednom letu može obavljati više različitih borbenih zadataka.

Rafaleova povijest

U 80-im godinama proteklog stoljeća javila se potreba za zamjenom dotrajalih jurišnih zrakoplova SEPECAT Jaguar i lovaca F-8 Crusader u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Budući da su novi zahtjevi francuskog ratnog zrakoplovstva u zamjeni tih dvaju ratnih zrakoplova bili dovoljno podudarajući, sve je spojeno u jedan razvojni program iz kojeg je na kraju nastao novi višenamjenski lovac.

Rafale A prvi je let imao 1986. godine te se pokazao spremnim i za aktivnu službu. Godine 1988. počele su prve narudžbe tog zrakoplova. Rafale A nastavio je s raznoraznim testiranjima, uključujući i slijetanje na nosač zrakoplova. Taj je tehnološki demonstrator i prototip umirovljen 1994. godine, no iduće njegove varijante već su bile spremne za proizvodnju.

Riječ je bila o inačicama Rafale B, C i M. Inačica B u početku je zamišljena kao trenažni zrakoplov, no pokazalo se da je drugi član posade bio itekako bitan u iskustvima borbenih zadaća. Inačica Rafale B čini 60 posto naručenih zrakoplova Rafale u francuskom ratnom zrakoplovstvu.

Rafale C standardni je jednosjed, a Rafale M mornarička verzija zrakoplova koji može polijetati s nosača zrakoplova i slijetati na njega.

Oprema zrakoplova

Rafale posebnim čini i njegov revolucionarni integrirani sustav SPECTRA. Riječ je o sustavu koji pilotu pruža iznimno veliku situacijsku svijest, upozorava ga o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, korištenju protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.

Nimalo manje važan dio SPECTRA-e jest i takozvani virtualni stealth. Iako detalji rada tog sustava nisu poznati, prema informacijama o tom sustavu koje jesu dostupne, on radi tako da koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza zrakoplova izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara i/ili odašiljanjem lažnih podataka.

U pilotskoj kabini nalazi se katapultirajuće sjedalo Martin-Baker Mark16F 0-0, pomoću kojeg pilot može na siguran način iskočiti iz zrakoplova dok je on na pisti te čak i u stanju mirovanja. Navedeno sjedalo nagnuto je 29 stupnjeva unazad, odnosno stupanj manje nego u primjerice američkom ratnom zrakoplovu F-16.

Pilot Rafalea koristi širokokutni HUD (Heads Up Display), odnosno prikazivač podataka na čeonom staklu. Taj HUD ima i dva višenamjenska LCD monitora za prikaz pilotu bitnih informacija.

Pilot leti Rafaleom prema konfiguraciji HOTAS (Hands On Throttle And Stick), drugim riječima pilot ne treba micati ruke s palice i gasa za siguran let. No to nije sve, planira se i uvođenje sustava glasovnih naredbi.

Osnovne karakteristike

Od osnovnih tehničkih karakteristika valja izdvojiti dužinu zrakoplova od 15,27 metara, raspon krila od 10,8 metara te površinu krila od 45,7 kvadratnih metara. Visina zrakoplova je 5,34 metra, a masa zrakoplova varira od njegove inačice, odnosno od 9500 kg u standardnoj verziji jednosjeda do 10.196 kg u mornaričkoj verziji. Maksimalna masa uzlijetanja također varira te tako za C i B varijantu iznosi 24.500 kg, dok za mornaričku verziju iznosi 22.200 kg.

Rafale ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare na zemlju danju i noću te koristi DAMOCLES elektrooptički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama.

Letne karakteristike zrakoplova su impresivne, a najveća brzina kretanja zrakoplova je 2223 km/h (1,814 brže od zvuka na velikim visinama), dok mu je najveća brzina superkrstarenja 1715 km/h (1,4 puta brže od zvuka).

Maksimalan dolet zrakoplova bez borbene opreme iznosi 3700 kilometara, a s borbenim opterećenjem 1852 kilometra.

Brzina penjanja iznosi 304,8 metara u sekundi, a plafon leta zrakoplova je 16.800 metara.

Rafale ima i pozitivan omjer potiska/težine od 1,13, a pogone ga dva motora Snecma M88-2.

Pilot Rafalea: "To je Space Shuttle!"

Da sve ne bi ostalo samo na suhoparnom isticanju značajki sad već novog čuvara hrvatskog neba, odlučili smo prenijeti i nekoliko riječi iskusnog pilota Rafalea, koji je na tom stroju letio u misijama francuske mornarice. Dotični pilot, Pierre-Henri "Até" Chuet, u vrlo opširnom intervjuu za online zrakoplovni magazin Hush-Kit još 2019. godine, govorio je o svojim iskustvima s tim moćnim vojnim zrakoplovom.

To je space shuttle! To je bio moj prvi dojam. Vrlo je okretan, vrlo osjetljiv kada ste lagani i vrlo upravljiv... lako možete udariti glavom, dva puta sam udario glavom u prvom letu!, prve su riječi kojima je Chuet opisao Rafale, nakon što je upitan o njegovim prvim dojmovima s tim borbenim zrakoplovom.

Chuet je imao puno toga reći o tome što mu je najbolje u Rafaleu.

Vrlo je osjetljiv, vrlo dobro svjestan situacije ako znate kako upravljati svim ekranima i svime. Puno mogućnosti. Višenamjenske značajke vrlo su impresivne, stvarno se mogu iznimno brzo prebaciti s misije zrak-zemlja na misiju zrak-zrak, istaknuo je Chuet.

Nije izostavio ni što mu je bilo najgore u vezi s Rafaleom.

Najgora stvar bila bi buka. Prilično bučan zrakoplov. Kao i kod većine drugih, njegov ECS (sustav kontrole okoliša) prilično je bučan. Ne motori zapravo, već ECS, priznao je Chuet.

Chuet je rekao i da je mit da se Rafale nije prodavao jer je bio loš zrakoplov.

Nakon što je zrakoplov bio potpuno operativan, odmah je prodan. Nije to loša letjelica, ali samo je trebalo neko vrijeme da se razvije, puno je strateških razloga iza toga, a sada je razvijen i to je sjajan mlažnjak, naglasio je.

Francuski je pilot imao i riječi savjeta za nove pilote Rafalea.

Budite jednostavni i pravite se glupi. Vratite se natrag na osnove. Prvi put letite zrakoplovom i nemojte se dati prevariti da isprobate sve gumbe i zaslone. Uvjerite se da upravljate zrakoplovom. Ne daje vam nikakve povratne informacije pa ste sami sebi najgori neprijatelj u kokpitu — pa se pobrinite da ne zaje*ete. Ubrzat će vrlo brzo. Skenirajte svoje instrumente i pobrinite se da držite tu brzinu pod kontrolom, savjet je koji Cuet daje novim pilotima Rafalea.

Chuet ima i puno iskustva u DACT (Disimilar air combat training) trenažnim misijama protiv zrakoplova F-16, F/A-18 Super Hornet, Eurofighter Typhoon, Harrier i Mirage 2000.

Njemu najteža meta bio je američki F16, dok je primjerice Eurofighter Typhoona nazvao komičnim zrakoplovom koji mu je bilo vrlo lako poraziti. Možda najzanimljiviji bio je njegov odgovor vezan za mogućnost jedan na jedan s američkim F-22 Raptorom, za koji je rekao ako bi bila riječ samo o topovima, bez raketa, onda ne bi bio zabrinut za sebe. U scenariju s raketama i drugim naprednim značajkama Raptora, priznao je da bi njegova zabrinutost porasla.

Iako je govorio o doista puno stvari vezanih za zrakoplov i svoja iskustva s njim, izdvojit ćemo još i što je rekao o povjerenju u Rafale protiv moderne protuzračne obrane.

Ne bojimo se prodora niske razine u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Dođite i uhvatite me sa svojim S-400 (najmoderniji ruski protuzračni sustav) ako sam na 200 stopa iznad zemlje - to se neće dogoditi u skorije vrijeme. Ne bojim se. To je nešto za što smo obučeni i stoga je to dio posla, poručio je.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti