Startup škola by Saša Cvetojević [5/7]

Ideje vas i dalje pucaju i to svakodnevno. Tek sad kad ste počeli s poslom, otvaraju se novi horizonti. Mogli bi i ovo. Vidi onaj radi i ono.

Zimo Zimo Saša Cvetojević | 19.02.2013. / 08:04

Startup škola by Saša Cvetojević [5/7]

DSC09204Ideje vas i dalje pucaju i to svakodnevno. Tek sad kad ste počeli s poslom, otvaraju se novi horizonti. Mogli bi i ovo. Vidi onaj radi i ono.

Gle kako susjedu dobro ide posao. Za početak, othrvajte se zovu skakanja u nešto, zato što to radi netko drugi i zato što se vama čini da mu super ide, jer često i nije tako. U businessu stvari iznutra ne izgledaju isto kao izvana. Imat ćete dovoljno novih ideja i puteva u okviru vašeg originalnog projekta.

Za početak, othrvajte se zovu skakanja u nešto

Dodatni problem fokusiranju je što oni prihodi nikako da stignu rashode. Ma, skoro, svaki mjesec, skoro su stigli, ali opet – nisu. Vaš prvi zadatak je povećavati prihode. Logično, jer još ni nemate ideje koliki vas troškovi čekaju. Kad krene zaštita na radu, pa dimnjačar dođe, pa neki za deratizaciju, pa atesti ovog i onog, pa prijava za patent, pa zbrinjavanje otpada i tko zna što sve još, trebat će prihoda za sve to pokriti. Zato ganjajte prihode u početku, a troškove jednim okom gledajte, učite o njima i razmišljajte o njima. Za sada.

I tako, ganjajući prihode, skačete na sve što se miče. Ako nešto šušne u obližnjem grmu, evo vas. Okrećete svaki kamen, gledate iza svakog ugla u potrazi za još posla i još prihoda. I to je ok. Pa vas, osim vašeg rješenja, vaš klijent traži još i neki interfejs. Hoće povezivanje vašeg programa sa svojom telefonskom centralom, programom svog kupca i dodatno želi remote namještanje zubne proteze svoje bake. I sve to online u cloudu i sa 24/7 suportom. Da ne bude dosadno!

I sve vi to napravite da zadivite korisnika, a zadivljen korisnik je najbolji put do povećanja prihoda, još ako se ekstra spojite na njegovu veš mašinu, tako da bakino zubalo može klackati u ritmu centrifuge — on je sretan. Preporuči vas frendu i onda frend kaže 'je, je, ali ja imam i sušilicu, kraj veš mašine' — onda idemo dalje s novim željama….

Kod prvih kupaca radite sve!

Pitanje je dokle. Nekima je već prvi korak previše. Ne! Prvi korak i još pokoji korak se mora napraviti. Kod prvih kupaca radite sve! I do bakinog zubala na sušilici, a možda i korak dalje. Time vježbate i sebe i svoj tim. Vi kod prvih kupaca učite, vi dobivate puno više od njih, osim samog novca za vaš proizvod. S njima učite, na njima se vježbate i još ste za to plaćeni. Učite sve, od uočavanja potreba kupaca, navika i poslovnih običaja, pravilne poslovne komunikacije do rješavanja reklamacija. S njima rastete. Oni su vam vjerovali dok ste bili dva balava mulca iz garaže. Oni vas preporučuju dalje. Oni su za početak posla ključni i zato ih tretirajte tako.

No, sve što je lijepo – kratko traje. Uslijed skakanja kao majmun na sve strane, umorite se, umorite i tim. Umjesto razvoja vašeg proizvoda, vaš partner Marko se bavi specifikacijom veš mašine. Krešo ispituje otpornost zubala pri padu s 1,5 metara na kupaonske pločice. Hmmm. No, opet i to nije loše. Možda shvatite da su zubala izrazito neotporna na pad sa veš mašine na kupaonske pločice. Sva zubala koja su na tržištu i da sve bake moraju zato često kupovati nova zubala. Vidi vraga, ako ste poduzetnik, u vama počinje raditi onaj isti poduzetnički duh, koji je pokrenuo cijelu priču od prvog dana. Možda na kraju završite kao vodeći regionalni proizvođač visoko otpornih gebisa i onda ćete se na jahti hvalili kako ste bili naivni i krenuli s programiranjem, a stomatologija za treću dob je budućnost. Vi ste bili vidoviti i zaokrenuli ste na vrijeme!

'Zato je dobro svaštariti u početku.'

Zato je dobro svaštariti u početku. Većina projekata u kojima sam ja, ne bavi se onim čime sam mislio da će se baviti u početku, ili se bavi, ali je sve potpuno drugačije od onog u što su u početku ulagali, za što su mislili da je pravi model. I ti su preživjeli. Neki koji su išli samo na jedan proizvod, jednu grupu, jednu nišu i nisu skrenuli kad su vidjeli svoju veš mašinu, sad ne postoje ili životare.

A kad vidite da ste prešli prvu fazu, kad prihodi pokrivaju troškove i svaki mjesec rastu, kad imate kupca kojeg je preporučio kupac kojem je preporuka stigla od prvog kupca onda krenite rezati kanale prodaje i krenite na fokusiranje. Možda neki krak prodajne hobotnice izađe kao nova firma, kao spin off, kao novi projekt.

Čak i tada, kod bitnih kupaca, nekad ih zovemo i KA – KEY ACCOUNT – ključni kupci – ostavite dozu fleksibilnosti. Ta doza fleksibilnosti je ono što vas uvijek može diverzificirati od konkurencije. To je onaj delighter, oduševljivač, kojim osigurate da kupac vidi da ste za njega izašli iz okvira. Da je on za vas stvarno KA.

No, ne morate sve raditi sami. Imaju nove klince u bloku. Dajte njima da odštrikaju rješenje po mjeri. Neka oni naprave interfejs koji bakinu protezu spaja s mobitelom njenog doktora, kako bi baka žvakala u vrijeme koje doktor odredi i slične ove i inovativne stvari. Vi budite nositelj posla i podugovorite te klince, što bi rekli po naški – outsourca-ajte taj dio razvoja.

I balansirajte. Prilagođavajte se. Mijenjajte stavove pred teretom činjenica. Sve se mijenja, pa se morate mijenjati i vi. I vaša tvrtka. Ako se ne mijenjate i prilagođavate, nećete moći odgovoriti na izazove. Prvo mijenjajte sebe. Učite. Spremajte se preuzeti ulogu direktora. To je u stvari potpuno drugačije i uključuje svašta o čemu nikad niste ni razmišljali kad ste krenuli mijenjati svijet svojim proizvodom. Sljedeći puta malo više o nekim izazovima koji vas čekaju kako vaš startup prerasta u pravi business.

Pročitajte i ostale nastavke startup škole:

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti