Brod bez posade, kojim upravlja umjetna inteligencija, uskoro kreće na prvu prekooceansku plovidbu

MAS neće "samo" obilježiti dolazak prvih europskih doseljenika u SAD. Na svom će dugom putovanju, koje će trajati mnogo kraće od originalnog, provesti niz zanimljivih istraživanja.

Martina Čizmić | 17.10.2019. / 09:04

Mayflower Autonomous Ship (Foto: Rachel Nicholls-Lee, Whiskerstay Ltd)

Autonomni automobili više nisu neobična pojava iako ćemo još pričekati da ih vidimo i na našim cestama. No u Velikoj Britaniji priprema se jedan veliki pothvat koji će u potpunosti počivati na autonomnom vozilu.

Radi se o prvoj prekooceanskoj plovidbi autonomnog plovila. Maylflower Autonomous Ship ili MAS trebao bi se otisnuti na plovidbu iz Plymoutha u Velikoj Britaniji u rujnu 2020. godine. Njegov cilj nalazi se na drugoj strani oceana, u Plymothu u SAD-u, čime bi se obilježila 400. obljetnica plovidbe broda Mayflower, na kojem su brojni doseljenici prvi put došli iz Velike Britanije u SAD. Tada je putovanje trajalo dva mjeseca, a na brodu su bila 102 putnika i 30 članova posade.

No MAS-om neće upravljati ljudi. Njegov kormilar bit će umjetna inteligencija. Brod će "sam" donositi odluke o smjeru plovidbe, izbjegavanju drugih predmeta na oceanu, a "bazu" će zvati samo ako procijeni da je to nužno.

Koristit će IBM-ov sofisticirani alat ODM (operational decision maker), koji se inače koristi u financijskoj industriji za donošenje kompleksnih poslovnih odluka.

Mayflower Autonomous Ship (Foto: University of Birmingham’s Human Interface Technologies Team (HIT))

Naravno, za MAS-ovo "donošenje odluka" zaduženi će biti brojni senzori i radari koji će prikupljati podatke o stanju na oceanu i predmetima koji se nalaze na putu. Tako bi MAS trebao na ocean krenuti opremljen lidarom, radarom, GPS-om, kamerama i vezom na satelit koji će mu davati širu sliku. No bit će spreman i za donošenje odluka bez pristupa "oblaku" jer neki dijelovi oceana nisu pokriveni satelitskim signalom koji MAS može koristiti. Zato su stručnjaci iz IBM-a prikupili mnoštvo podataka s drugih brodova koji plove iz Plymoutha kako bi "naučili" MAS sve što treba za samostalnu plovidbu.

Zanimljivo je kako će MAS, koji je trenutačno u fazi gradnje u poljskom Gdanjsku, biti trimaran s jednim dugačkim glavnim trupom, kako bi bio što učinkovitiji tijekom plovide, dok će dva manja trupa služiti za stabilizaciju plovila te će na njima biti solarni paneli. Upravo će vjetar i sunce biti glavni izvori energije za MAS, dok će dizelski generator biti korišten samo u slučaju opasnosti. Imat će maksimalnu brzinu od 20 čvorova, ukupno će biti dugačak 15 metara, a težit će 5 tona.

No MAS neće "samo" obilježiti dolazak prvih europskih doseljenika u SAD. Na svom će dugom putovanju, koje će trajati mnogo kraće od originalnog, provesti niz oceanografskih istraživanja (prije svega tražit će postojanje mikroplastike u oceanu kako bi znanstvenici mogli napraviti svojevrsnu kartu), ali i testirati platformu za izbjegavanje sudara koja počiva na umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju.

Naravno, sve to pod budnim okom ekipe koja će iz Plymoutha pratiti svaki njegov potez i preuzeti kontrolu, ako se nešto nepredviđeno dogodi.

 

Izvor: IBM

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti