Brod bez posade, kojim upravlja umjetna inteligencija, uskoro kreće na prvu prekooceansku plovidbu

MAS neće "samo" obilježiti dolazak prvih europskih doseljenika u SAD. Na svom će dugom putovanju, koje će trajati mnogo kraće od originalnog, provesti niz zanimljivih istraživanja.

Martina Čizmić | 17.10.2019. / 09:04 komentari
Mayflower Autonomous Ship (Foto: Rachel Nicholls-Lee, Whiskerstay Ltd)

Autonomni automobili više nisu neobična pojava iako ćemo još pričekati da ih vidimo i na našim cestama. No u Velikoj Britaniji priprema se jedan veliki pothvat koji će u potpunosti počivati na autonomnom vozilu.

tri vijesti o kojima se priča Haker, ilustracija I pretvorili u kriptovalute Jedna od najvećih digitalnih pljački u povijesti: U manje od tri sata, hakeri ukrali oko 140 milijuna dolara iz banaka Rijetki fenomen Astronautkinja na Međunarodnoj svemirskoj postaji uhvatila "crvenog duha" Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo

Radi se o prvoj prekooceanskoj plovidbi autonomnog plovila. Maylflower Autonomous Ship ili MAS trebao bi se otisnuti na plovidbu iz Plymoutha u Velikoj Britaniji u rujnu 2020. godine. Njegov cilj nalazi se na drugoj strani oceana, u Plymothu u SAD-u, čime bi se obilježila 400. obljetnica plovidbe broda Mayflower, na kojem su brojni doseljenici prvi put došli iz Velike Britanije u SAD. Tada je putovanje trajalo dva mjeseca, a na brodu su bila 102 putnika i 30 članova posade.

No MAS-om neće upravljati ljudi. Njegov kormilar bit će umjetna inteligencija. Brod će "sam" donositi odluke o smjeru plovidbe, izbjegavanju drugih predmeta na oceanu, a "bazu" će zvati samo ako procijeni da je to nužno.

Koristit će IBM-ov sofisticirani alat ODM (operational decision maker), koji se inače koristi u financijskoj industriji za donošenje kompleksnih poslovnih odluka.

Mayflower Autonomous Ship (Foto: University of Birmingham’s Human Interface Technologies Team (HIT))

Naravno, za MAS-ovo "donošenje odluka" zaduženi će biti brojni senzori i radari koji će prikupljati podatke o stanju na oceanu i predmetima koji se nalaze na putu. Tako bi MAS trebao na ocean krenuti opremljen lidarom, radarom, GPS-om, kamerama i vezom na satelit koji će mu davati širu sliku. No bit će spreman i za donošenje odluka bez pristupa "oblaku" jer neki dijelovi oceana nisu pokriveni satelitskim signalom koji MAS može koristiti. Zato su stručnjaci iz IBM-a prikupili mnoštvo podataka s drugih brodova koji plove iz Plymoutha kako bi "naučili" MAS sve što treba za samostalnu plovidbu.

Zanimljivo je kako će MAS, koji je trenutačno u fazi gradnje u poljskom Gdanjsku, biti trimaran s jednim dugačkim glavnim trupom, kako bi bio što učinkovitiji tijekom plovide, dok će dva manja trupa služiti za stabilizaciju plovila te će na njima biti solarni paneli. Upravo će vjetar i sunce biti glavni izvori energije za MAS, dok će dizelski generator biti korišten samo u slučaju opasnosti. Imat će maksimalnu brzinu od 20 čvorova, ukupno će biti dugačak 15 metara, a težit će 5 tona.

No MAS neće "samo" obilježiti dolazak prvih europskih doseljenika u SAD. Na svom će dugom putovanju, koje će trajati mnogo kraće od originalnog, provesti niz oceanografskih istraživanja (prije svega tražit će postojanje mikroplastike u oceanu kako bi znanstvenici mogli napraviti svojevrsnu kartu), ali i testirati platformu za izbjegavanje sudara koja počiva na umjetnoj inteligenciji i strojnom učenju.

Naravno, sve to pod budnim okom ekipe koja će iz Plymoutha pratiti svaki njegov potez i preuzeti kontrolu, ako se nešto nepredviđeno dogodi.

 

Izvor: IBM

Vezane vijesti