Razvijena jedinstvena platforma za pomoć u borbi protiv rodnih stereotipa u nastavi

Od 908 ukupno zaposlenih na IRB-u, 432 je doktora znanosti, od čega 263 doktorica znanosti, što je udio od 60,88 posto.

Martina Čizmić | 07.02.2020. / 08:56

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Na Institutu Ruđer Bošković (IRB) u fokusu bile djevojčice i žene u znanosti, i to zahvaljujući projektu "Gendr4STEM". Sudionici završne konferencije projekta raspravljali su kako unaprijediti kvalitetu nastave, pobijediti rodne stereotipe i povećati interes djevojčica za obrazovanje u području znanosti, tehnologija, inženjerstva i matematike (STEM) te žena za karijerom u STEM-u. S obzirom na brojke koje IRB smještaju visoko iznad europskog, ali i svjetskog prosjeka po udjelu znanstvenica u ukupnom broju znanstvenika, ne čudi izbor IRB-a u ekspertni tim projekta.

Još uvijek su prisutni brojni stereotipi vezani za zanimanja "namijenjena" ženama ili s druge strane muškarcima. Prisutnost stereotipa posebno je snažna u području STEM-a, gdje su žene i dalje slabo zastupljene na svim razinama. Unaprjeđenje kvalitete obrazovanja i rodna ravnopravnost sastavni su dio Programa Ujedinjenih naroda za održivi razvoj do 2030. i ciljeva održivog razvoja te strategija Europske komisije, a promicanje rodne raznolikosti u STEM-u jedan je i od ciljeva projekta "Gender4 STEM - Gender aware education and teaching".

Riječ je o projektu koji je sufinancirala Europska unija u sklopu projekta ERASMUS+ i koji se provodio u četiri europske zemlje: Luksemburgu, Italiji, Nizozemskoj, Rumunjskoj i Hrvatskoj. Koordinator i nositelj projekta je Institut za znanost i tehnologiju u Luksemburgu (LIST), a uz IRB, koji je član ekspertnog tima, partneri na projektu su Fundatia Professional - Rumunjska, VHTO - Nizozemska, Consulio d.o.o. - Hrvatska, SMARTVENICE - Italija, te WIDE (Women in digital empowerment) - Luksemburg.

Projekt "Gender4STEM" kao ideja stvoren je 2013. u sklopu inicijative Europske komisije "Velike koalicije za digitalna radna mjesta". Realizacija je započela 2017. kao odgovor na potrebu da se području STEM-a pristupi internacionalno i razmjenom iskustava povezivanjem poslovnog sektora, javnog i znanosti (triple helix). Veliku važnost projektu dao je ekspertni tim koji se sastojao od eminentnih stručnjaka iz zemalja partnera projekta.

Zahvaljujući podršci ekspertnog tima, kreirana je digitalna platforma koja sadržava alat za samoprocjenu kako bi korisnici mogli vidjeti svoju razinu informiranosti o stereotipovima u STEM-u. Ovisno o profilu svakog korisnika, alat ima mogućnost preporučiti sadržaje na platformi, naglasila je Iva Matasić, direktorica tvrtke Consulio, koordinatorica projektnih aktivnosti u Hrvatskoj.

'Djevojčice nisu dovoljno talentirane za STEM'’ ili pak 'STEM je samo za štrebere, a ne za djevojčice' - samo su neki od stereotipa s kojima se djevojčice, a kasnije i žene susreću tijekom svojeg obrazovanja odnosno karijere. Također, učitelji i nastavnici nemaju potrebne alate i mehanizme kako bi se učinkovito borili protiv tih stereotipa u nastavi. Naš je cilj bio stvoriti platformu koja bi omogućila nastavnicima da motiviraju učenice da svoje obrazovanje usmjere upravo u područje STEM-a te kako bi im pomogli u izvođenje nastave lišene rodnih stereotipa, istaknula je dr. sc. Marie Gallais, voditeljica projekta s Instituta za znanost i tehnologiju u Luksemburgu.

Jedan od naših važnijih zadataka ekspertnog tima bio je sudjelovanje u prikupljanju podataka vezanih za standardne stereotipove i uobičajene načine predavanja te probleme koje susrećemo u praksi u zemljama sudionicama projekta. Na temelju tih podataka u sklopu projekta razvijena je web-platforma 'Gender4STEM asistent u nastavi', koja je fokusirana na pomoć profesorima osnovnih i srednjih škola u području STEM-a, naglasila je dr. sc. Maja Dutour Sikirić, voditeljica Laboratorija za biokoloide i površinsku kemiju na IRB-u te član ekspertnog tima na projektu "Gender4STEM".

Ruđer iznad svjetskog prosjeka

Prema podacima Zavoda za statistiku UNESCO-a 2018. godine, tek 30 posto svih ljudi zaposlenih u znanosti diljem svijeta u razdoblju 2014. do 2016. činile su žene, dok se u izvješću Eurostata iz 2017. godine navodi da je udio žena u ukupnom broju znanstvenika i inženjera u Europskoj uniji 41 posto. U istom izvješću navodi se da je udio žena u znanosti unutar RH 48 posto. Na Institutu Ruđer Bošković situacija je potpuno drugačija.

Od 908 ukupno zaposlenih na IRB-u, 432 je doktora znanosti, od čega 263 doktorica znanosti, što je udio od 60,88 posto. Od 11 predstojnika zavoda, 5 su znanstvenice, odnosno 46 posto, dok je udio žena u ukupnom broju voditelja laboratorija 49 posto. Od 3 pomoćnika ravnatelja 2 su žene. Također, tri projekta Europskog istraživačkog vijeća (ERC) na IRB-u dodijeljena su znanstvenicama, prof. dr. sc. Ani Sunčani Smith i prof. dr. sc. Ivi Tolić. Brojke su to koje Ruđer svrstavaju iznad prosjeka Hrvatske, EU-a i svijeta.

Danas se pred europskim partnerima ovim podacima pohvalio ravnatelj IRB-a dr. sc. David M. Smith, koji je pritom istaknuo kako upravo sudjelovanjem u projektima poput danas predstavljenoga projekta "Gender4STEM" Institut nastoji doprinijeti rušenju rodnih stereotipa u obrazovanju u području STEM-a. Također, ovaj je projekt uspješan primjer toga kako se korištenjem europskih fondova mogu razviti sjajni međunarodni projekti koji povezuju obrazovne stručnjake i nastavnike sa znanstvenicima u tom zajedničkom cilju.

Neupitno je da je multidisciplinarnost istraživanja jedna od ključnih snaga Instituta, a kako bismo nastavili postizati dobre rezultate i ostvarivati uspjehe u povlačenju sredstava iz europskih fondova, važno dodatno ojačati tu multidisciplinarnost međunarodnim projektima te poticanjem snažnije diversifikacije ljudskog potencijala privlačenjem vrhunskih znanstvenika iz svijeta, njegovanjem rodne jednakosti kako se ne bi izgubile postojeće vrijednosti, zaključio je ravnatelj IRB-a dr. David Smith.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti