Astronomi duboko u svemiru uočili najveću kozmičku eksploziju koju znanost poznaje

Astronomi su uspjeli zabilježiti dosad neviđenu eksploziju, duboko u svemiru.

Branimir Vorša | 12.05.2023. / 14:27

Kozmička eksplozija, ilustracija
Kozmička eksplozija, ilustracija (Foto: Getty Images)

Daleko od Zemlje i duboko u svemiru, čini se da supermasivna crna rupa proždire golemi oblak plina, proizvodeći nevjerojatnu eksploziju kakvu znanstvenici dosad još nisu vidjeli. Do sada je ta eksplozija oslobodila oko 100 puta više energije od ukupne energije koju će Sunce osloboditi tijekom cijelog svog života, a znanstvenici kažu da taj dosad neviđeni spektakl traje i dalje.

Supermasivna crna rupa M87 Astronomi snimili spektakl duboko u svemiru: Prvi put izravno snimljeno kako crna rupa izbacuje snažan mlaz

Taj gigantski pakao, nazvan AT20211wx, prvi je put uočen 2020. godine iz opservatorija Zwicky Transient Facility u Kaliforniji. Philip Wiseman sa Sveučilišta Southampton u Velikoj Britaniji i njegovi kolege izveli su od tada niz naknadnih promatranja iz drugih opservatorija, a studija vezana za ta promatranja objavljena je u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Vidimo različite velike eksplozije i bljeskove u svemiru, ali ništa ni blizu onoga što vidimo ovdje, ističe Wiseman.

Jedini kozmički objekti svjetliji od AT20211wx su kvazari, koji nastaju kontinuiranim protokom plina u supermasivnu crnu rupu. No eksplozija AT20211wx, koja je posvijetlila za više od 15 puta tijekom otprilike četiri mjeseca, a zatim počela postojano slabiti, zapravo još uvijek traje. Čini se da znanstvena promatranja ukazuju na supermasivnu crnu rupu koja proždire golemi oblak plina, vjerojatno 100 puta veći od Sunčevog sustava ili čak i još veći od toga.

Navedena promatranja mogu pomoći u objašnjenju zašto neke relativno male galaksije sadrže crne rupe velikih dimenzija.

Mislili smo da znamo glavne načine na koje crne rupe rastu, ali čini se da bi zapravo mogle rasti i na drugačiji način od onoga kako smo mislili, s nasilnim, eksplozivnim epizodama rasta, kaže Wiseman.

Crna rupa, ilustracija Astronomi otkrili crnu rupu monstruozne veličine: "Veća je od većine galaksija u svemiru"

Dodatna analiza AT20211wx mogla bi pomoći da se razjasni kako taj proces točno funkcionira, kao i kako se crne rupe općenito ponašaju.

Budući da je tako velik, svijetao i dugotrajan, omogućuje nam da dobro pogledamo unutarnje djelovanje onoga što se događa kada materijal padne u crnu rupu, kaže na kraju Wiseman.

Izvor: New Scientist