Priprema se povijesni let “sina Concordea”

S Concordeom je počelo i završilo razdoblje nadzvučnih putničkih letova, no u budućnosti ćemo možda opet u putničkim zrakoplovima letjeti brže od zvuka.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 25.01.2025. / 10:18

Boom Supersonic XB-1 (Foto: Boom Supersonic)

Putovanja između gradova na velikim udaljenostima u budućnosti bi trebala biti kraća zahvaljujući zrakoplovima koji će letjeti nadzvučnim brzinama. Jedini dosadašnji takav komercijalni putnički avion bio je Concorde koji je umirovljen početkom ovog stoljeća. Usprkos velikom napretku tehnologije i sve većom potražnjom za putovanjima, putnički zrakoplovi posljednjih više od 20 godina lete brzinama manjim od 1 maha.

Slika nije dostupna S "Concordeovim sinom" putovanja od Londona do New Yorka trajat će samo tri i pol sata

To bi se, dakle, tijekom sljedećih godina moglo promijeniti. Više kompanija razvija i testira takvu tehnologiju, a čini se kako je s razvojem možda najdalje dogurala američka tvrtka Boom Technology. Oni godinama testiraju zrakoplov XB-1 koji su mediji prozvali “sinom Concordea”, a sada su najavili povijesni korak za tu kompaniju i veliki korak za nadzvučni putnički prijevoz.

Naime, za sljedeći tjedan pripremaju testni let tijekom kojeg bi njihov zrakoplov prvi put trebao probiti zvučni zid i postići brzinu iznad 1 maha. U kokpitu će se nalaziti pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg koji je i do sada upravljao ovim zrakoplovom tijekom testnih letova, a iza njega će letjeti zrakoplov T-38 koji će snimati let i sve prenositi uživo.

Let je predviđen za 28. siječnja, no datum i vrijeme se mogu promijeniti, ovisno o vremenskoj situaciji. Dok će sam let trajati između pola sata i 45 minuta, nadzvučnom brzinom XB-1 trebao bi letjeti oko četiri minute. Kao i prije svakog leta, Brandenburg će provesti neko vrijeme u XB-1 simulatoru, što će mu pomoći da bolje shvati kako bi se zrakoplov trebao ponašati u određenim situacijama. Na zemlji će Brandenburgov let, među inim, pratiti i Mike Bannister, bivši pilot British Airwaysa koji je upravljao upravo Concordeom. On je naglasio kako, bez obzira na to koliko puta letite nadzvučnim brzinama, to je uvijek posebno iskustvo koje svaki put donosi isto uzbuđenje.

Slika nije dostupna Dolazi vrijeme nadzvučnih putničkih zrakoplova? American Airlines naručio 20 modela zrakoplova Overture

Tijekom posljednjeg testiranja XB-1 je dosegao brzinu od 0,95 maha tako da, dakle, nije probio zvučni zid, što će sada pokušati napraviti sljedeći tjedan.

Zrakoplov je do sada dobio dozvolu za let u dvije zone, uključujući i koridor u pustinji Mojave u Kaliforniji koji se nalazi u blizini vojne zračne baze. Na istom je području 1947. godine Chuck Yeager prvi put u povijesti probio zvučni zid sa zrakoplovom Bell X-1.

Izvor: The Sun
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti