Zanima vas kako bi izgledao rat između Kine i SAD-a? Ova strateška igra vam upravo to omogućuje

Pojavila se nova strateška društvena igra koja preispituje budući sukob između SAD-a i Kine na području Indo-pacifika.

Branimir Vorša | 12.05.2025. / 09:55

Iskrcavanje marinaca, arhiva
Iskrcavanje marinaca, arhiva (Foto: Afp)

Rat između Kine i Sjedinjenih Država središnja je tema nove taktičke društvene igre Littoral Commander: Indo-Pacific, smještene oko 2040. godine. Izvorno razvijena kao Fleet Marine Force za obuku američkih marinaca, danas se koristi u Pomorskoj akademiji SAD-a i na više vojnih institucija diljem svijeta. Igru je razvio Sebastian Bae, bivši narednik američkih marinaca i veteran rata u Iraku, danas analitičar u američkom think tanku Center for Naval Analyses, a dostupna je javnosti po cijeni od oko 69 eura.

Više od zabave - ozbiljan obrazovni alat

Kao dio žanra tzv. „ozbiljnih igara“, Littoral Commander ima cilj poučavati vojne koncepte poput „kill chain“ lanca, odnosno niza postupaka ciljanja koji povezuju senzore, oružane platforme i zapovjedne strukture. To odražava takozvani model F2T2EA (pronađi, fiksiraj, prati, ciljaj, djeluj, procijeni) koji se primjenjuje i u ratu u Ukrajini.

Igra je u svojoj srži o procesu F2T2EA, bilo da se radi o kinetičkim sposobnostima poput projektila i dronova ili nekinetičkim sposobnostima poput elektroničkog ratovanja i kibernetike, pojasnio je Bae za Business Insider.

Stari mehanizmi, nova bojišta

Igra podsjeća na povijesne ratne simulacije na papiru, poput pruske kriegspiel iz 19. stoljeća. Igrači naizmjenično donose odluke, koristeći 20-stranu kocku, a jedinice se ocjenjuju prema pokretljivosti, vatrenoj moći i dometu. Pobjeda ovisi o ciljevima misije, poput zauzimanja teritorija ili uništenja neprijateljskih snaga. "Mjerač utjecaja“ unutar igre pokazuje političku ili civilnu potporu, ovisno o potezima igrača.

Taktika i raspored snaga

Karte pokrivaju ključne točke Indo-Pacifika: Tajvanski tjesnac, otoke Ryukyu, Luzonski i Malacca tjesnac. Scenariji uključuju blokade i amfibijska iskrcavanja. Američke snage čine jedinice marinaca, raketna artiljerija i podmornice, dok kineski PLA marinci raspolažu mehaniziranom pješadijom, tenkovima, fregatama i podmornicama. Raspored snaga odražava koncept ratovanja temeljenog na projektilima i pokretljivim obalnim jedinicama iz programa Force Design 2030, u kojem su američki marinci ukinuli korištenje tenkova.

Putem "karata zajednički sposobnosti" igrači koriste dronove, bombardere, kibernetičke napade i satelitsko izviđanje. Resursi su ograničeni, pa je potrebno pažljivo planiranje.

Kao taktički zapovjednik, u bilo kojem trenutku imate samo djelić resursana raspolaganju, objasnio je Bae. Jedinice ostaju skrivene dok ne djeluju ili ih protivnik ne otkrije, što odražava ulogu senzora u suvremenim sukobima.

Nova proširenja igre

Bae je izdao nastavak te igre i za Baltičke države, a planira verzije i za Japan, Norvešku i Australiju.

Želim da ljudi nauče različite sposobnosti suvremenog ratovanja i kako one međusobno djeluju. Htio sam učiniti igru dostupnom svojoj profesionalnoj zajednici, poput ameirčkog ministarsta obrane, ali također sam htio da obični ljudi bolje razumiju našu zajednicu na zanimljiv način, poručio je Bae.

Vezane vijesti

Još vijesti