Vlada je odabrala Francuze: Dassault Rafale branit će hrvatsko nebo, evo o kakvom se moćnom borbenom zrakoplovu radi

Primopredaja prvog Rafalea Hrvatskoj bit će obavljena u ponedjeljak.

Branimir Vorša | 01.10.2023. / 16:02

Galerija

U Francuskoj bazi ratnog zrakoplovstva u ponedjeljak će biti obavljena primopredaja Hrvatskoj prvog višenamjenskog borbenog zrakoplova Rafale, najavio je u nedjelju ministar obrane Mario Banožić, dodajući da će prvih šest Rafalea doći u Hrvatsku početkom drugog kvartala 2024.

"Sutra ćemo imati povijesni dan... pravno preuzimanje prvog Rafalea koji će u konačnici biti ovdje u Hrvatskoj, zajedno s ostalih 5, dakle prvih šest komada, početkom drugog kvartala 2024.", rekao je Banožić u Mariji Bistrici na hodočašću Hrvatske vojske, policije i hrvatskih branitelja.

Riječ je o prvom od 12 aviona Rafale, dvomotornom višenamjenskom borbenom avionu 4.5+ generacije francuskog proizvođača Dassault Aviation, koje Hrvatska nabavlja od Francuske za potrebe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Dassault Rafale moderni je višenamjenski lovac generacije 4.5, koji se proizvodi u Francuskoj. Od svih Hrvatskoj ponuđenih zrakoplova na natječaju Rafale je i najmoćniji zrakoplov po karakteristikama.

Rafale se proizvodi za potrebe Ratnog zrakoplovstva Republike Francuske u dvije verzije, od kojih je jedna i mornarička. S obzirom na to da je riječ o višenamjenskom ratnom zrakoplovu, on je dizajniran tako da u jednom letu može obavljati više različitih borbenih zadataka.

Povijest i razvoj

U 80-im godinama proteklog stoljeća javila se potreba za zamjenom dotrajalih jurišnih zrakoplova SEPECAT Jaguar i lovaca F-8 Crusader u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Budući da su novi zahtjevi francuskog ratnog zrakoplovstva u zamjeni dva navedena ratna zrakoplova bili dovoljno podudarajući, sve je spojeno u jedna razvojni program iz kojeg je na kraju nastao novi višenamjenski lovac.

Rafale A prvi je let imao 1986. godine te se pokazao spremnim i za aktivnu službu. Godine 1988. počele su prve narudžbe tog zrakoplova. Rafale A nastavio je s raznoraznim testiranjima, uključujući i slijetanje na nosač zrakoplova. Taj je tehnološki demonstrator i prototip umirovljen 1994. godine, no iduće njegove varijante već su bile spremne za proizvodnju.

Riječ je bila o inačicama Rafale B, C i M. Inačica B u početku je zamišljena kao trenažni zrakoplov, no pokazalo se da je drugi član posade itekako bio bitan u iskustvima borbenih zadaća. Inačica Rafale B čini 60 posto naručenih zrakoplova Rafale u francuskom ratnom zrakoplovstvu.

Rafale C standardni je jednosjed, a Rafale M mornarička verzija zrakoplova koji može polijetati s nosača zrakoplova i slijetati na njega.

Karakteristike dizajna opreme i zrakoplova

Rafale posebnim čini i njegov revolucionarni integrirani sustav SPECTRA. Riječ je o sustavu koji pilotu pruža iznimno veliku situacijsku svijest, upozorava ga o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, korištenju protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.

Nimalo manje važan dio SPECTRA-e jest i takozvani virtualni stealth. Iako detalji rada tog sustava nisu poznati, prema informacijama o tom sustavu koje jesu dostupne, on radi tako da koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza zrakoplova izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara i/ili odašiljanjem lažnih podataka.

U pilotskoj kabini nalazi se katapultirajuće sjedalo Martin-Baker Mark16F 0-0, pomoću kojeg pilot može na siguran način iskočiti iz zrakoplova dok je on na pisti te čak i u stanju mirovanja. Navedeno sjedalo nagnuto je 29 stupnjeva unazad, odnosno stupanj manje nego u primjerice američkom ratnom zrakoplovu F-16.

Pilot Rafalea koristi širokokutni HUD (Heads Up Display), odnosno prikazivač podataka na čeonom staklu. Taj HUD ima i dva višenamjenska LCD monitora za prikaz pilotu bitnih informacija.

Pilot leti Rafaleom prema konfiguraciji HOTAS (Hands On Throttle And Stick), drugim riječima pilot ne treba micati ruke s palice i gasa za siguran let. No to nije sve, planira se i uvođenje sustava glasovnih naredbi.

Od osnovnih tehničkih karakteristika valja izdvojiti dužinu zrakoplova od 15,27 metara, raspon krila od 10,8 metara te površinu krila od 45,7 kvadratnih metara. Visina zrakoplova je 5,34 metra, a masa zrakoplova varira od njegove inačice, odnosno od 9500 kg u standardnoj verziji jednosjeda do 10.196 kg u mornaričkoj verziji. Maksimalna masa uzlijetanja također varira te tako za C i B varijantu iznosi 24.500 kg, dok za mornaričku verziju iznosi 22.200 kg.

Rafale ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare na zemlju danju i noću te koristi DAMOCLES elektrooptički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama.

Letne karakteristike zrakoplova su impresivne, a najveća brzina kretanja zrakoplova je 2223 km/h (1,814 brže od zvuka na velikim visinama), dok mu je najveća brzina superkrstarenja 1715 km/h (1,4 puta brže od zvuka).

Maksimalan dolet zrakoplova bez borbene opreme iznosi 3700 kilometara, a s borbenim opterećenjem 1852 kilometra.

Brzina penjanja iznosi 304,8 metara u sekundi, a plafon leta zrakoplova je 16.800 metara.

Rafale ima i pozitivan omjer potiska/težine od 1,13, a pogone ga dva motora Snecma M88-2.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti