Nova studija tvrdi da je jedna od najzanimljivijih značajki iz serije "Zvjezdane staze" - moguća

Pokazali su da se "warp pogoni" ne moraju smatrati znanstvenom fantastikom

Martina Čizmić | 12.05.2024. / 10:52

Warp pogon, ilustracija (Foto: Getty Images)

Svi koji su ikad gledali popularnu seriju "Zvjezdane staze" znaju što je "warp pogon". Za one koji ipak ne znaju, recimo da se radi o hipotetskom uređaju koji pokreće svemirske letjelice kroz svemir savijanjem tkanine prostora-vremena.

No, iako u seriji takav pogon omogućava likovima da u nekoliko sekundi prijeđu velike udaljenosti i tako se kreću kroz poznati i nepoznati svemir, u stvarnosti takav pogon zapravo ne postoji.

A što kad bi ga se moglo napraviti?

Upravo se time pozabavio doktor fizike i viši znanstvenik primijenjene fizike Jared Fuchs, sa Sveučilišta Alabama. U svom rad objavljenom u časopisu Classical and Quantum Gravity, Fuchs tvrdi da je "warp pogon" - moguć.

Ova studija mijenja razgovor o warp pogonima. Demonstrirajući prvi model svoje vrste, pokazali smo da se "warp pogoni" ne moraju smatrati znanstvenom fantastikom, izjavio je Fuchs.

U svom radu, Fuchs proširuje ideju o "warp mjehuru" koji bi omogućio putnicima unutar njega da izbjegnu utjecaj promjena u prostor-vremenu i gravitacijskih sila oko njih. Za razliku od "warp pogona" iz serije, koji ne poštuje poznata pravila fizike, "warp mjehur" još uvijek radi unutar granica poznate fizike. To bi, dodaje Fuchs, omogućilo "subluluminalni warp pogon konstante brzine". Pojednostavljeno, brzina kojom bi se netko kretao u tom "warp mjehuru" približila bi se brzini svjetlosti, ali ju ne bi i premašila, što bi izokrenulo naše trenutno razumijevanje Einsteinove teorije relativnosti.

Fuchs i njegovi kolege koji su radili na ovom radu, tvrde i kako bi njihov model riješio još jedan očigledan problem - potrebu za "egzotičnom (negativnom) materijom" za koju se dugo vjerovalo da bi bila potrebna za realizaciju takvog pogona.

Iako bi takav dizajn i dalje zahtijevao znatnu količinu energije, ipak pokazuje da se "warp" efekt može postići bez egzotičnih oblika materije, dodao je koautor i stariji znanstvenik primijenjene fizike, Christopher Helmerich.

Ali prije nego što počnete pakirati torbe za putovanje na drugi kraj svemira, treba imati na umu da je ovaj rad i dalje potpuno teoretske prirode te će proći još dosta vremena da se njegove postavke dokažu. A ako se i pokažu kao točne, trebat će još puno vremena prije nego što ideja o međuzvjezdanim putovanjima postane stvarnost.