Znate li da se 11. veljače obilježava Međunarodni dan žena i djevojaka u znanosti?

U Hrvatskoj visok postotak studentica bira STEM područje, ali najčešće završe u profesorskim, a ne primjenjenim smjerovima.

Martina Čizmić | 10.02.2023. / 14:10 komentari
Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

 Povodom Međunarodnog dana žena i djevojaka u znanosti, koji se obilježava 11. veljače, udruga MODE1 predstavila je nacionalnu kampanju „Tko će im reći?” s ciljem osvještavanja prisutnosti rodnih stereotipa kojima su djeca izložena od najranije dobi, a koji kasnije utječu na njihov izbor zanimanja. 

tri vijesti o kojima se priča Haker, ilustracija I pretvorili u kriptovalute Jedna od najvećih digitalnih pljački u povijesti: U manje od tri sata, hakeri ukrali oko 140 milijuna dolara iz banaka Rijetki fenomen Astronautkinja na Međunarodnoj svemirskoj postaji uhvatila "crvenog duha" Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo

Kako bi se potaknulo što više djevojaka i žena na ravnopravno uključivanje u znanost te dodatno pridonijelo ostvarenju cilja postizanja rodne ravnopravnosti, Opća skupština Ujedinjenih naroda proglasila je 2015. godine 11. veljače Međunarodnim danom žena i djevojaka u znanosti. Cilj obilježavanja je poticanje djevojaka i žena na izbor karijere i daljnjeg usavršavanja u znanosti, prepoznavanje postignuća žena u znanosti i eliminacija bilo kojeg oblika diskriminacije žena u obrazovanju i znanosti.

Iako je u Hrvatskoj visok postotak studentica koje studiraju matematiku (65%) i fiziku (62%), one uglavnom odabiru profesorski smjer, a ne smjerove primijenjene matematike i fizike koji vode u bolje plaćena zanimanja, objašnjava mr.sc. Diana Kobas Dešković predsjednica udruge MODE1. Djevojkama često nedostaje samopouzdanja i same se stavljaju u ekonomski nepovoljniju situaciju, to jest imaju manja financijska očekivanja prilikom zapošljavanja od muškaraca. Tome doprinose stereotipi s kojima se susreću od najranijeg djetinjstva kao i mogući nedostatak uzora. Ključna je uloga nastavnika i nastavnica u prepoznavanju i uklanjanju stereotipa kako bi kako bi djevojčice i dječaci birali svoje buduće profesije sukladno osobnim talentima, sposobnostima i željama.

Jedna od hrvatskih znanstvenica u netipično ženskom području znanosti, astrofizici, je i prof.dr. sc Vernesa Smolčić, sa Zavoda za eksperimentalnu fiziku Prirodoslovno-matematičkog fakulteta.

U srednjoj sam školi zavoljela matematiku i fiziku te sam odlučila studirati fiziku. Za astrofiziku kao životni poziv odlučila sam se otprilike na 3. godini studija, kada sam dobila priliku baviti se svojim prvim istraživanjima o svemiru, otkrila je.

Kako sama kaže, u čestim susretima s djecom i mladima nastoji ih motivirati da slijede svoje snove bez obzira koliko se oni drugima činili nedostižnima i svojim im primjerom pokazuje da je moguće da djevojka iz Hrvatske bude uspješna astrofizičarka.

Udruga MODE1 aktivno se bavi i prepoznavanjem i suzbijanjem rodnih stereotipa u obrazovanju. U sklopu projekta 'Jednakost IN Stereotipi OUT – Nastavnici za buduće generacije' organizira besplatne radionice po školama diljem Hrvatske.

Jedan od ciljeva projekta je potaknuti više djevojčica da odaberu STEM obrazovanje i karijeru, te ih usmjeriti razmišljanju o poslovima budućnosti, zaključila je Kobas Dešković.

Tako su tijekom prošle godine održane radionice za preko 500 nastavnika i nastavnica, te stručnih suradnika i suradnica iz više od 40 škola u Hrvatskoj. Želja im je uključiti što više nastavnika i odgajatelja koji su stvarni nositelji promjena u vrtićima i školama i to kroz nacionalnu kampanju osvještavanja pod nazivom “Tko će im reći”.

Radionice se održavaju do kraja travnja 2023. godine, a interaktivni materijali dostupni su na službenim stranicama projekta.

Vezane vijesti