Nakon dugih pet sati svjedočenje je završeno te će tek vrijeme pokazati hoće li ova dva dana koja je Zuckerberg odgovarao na pitanja o Facebooku, privatnosti korisnika, oglašavanju, cenzuri sadržaja, regulativi i slično donijeti neke veće promjene ili će, kao što je to napomenuo jedan zastupnik, s vremenom pasti u zaborav.
Zuckerberg pokazao neznanje u vezi sa stvarima koje bi trebao znati kao CEO Facebooka
Zastupnica Dingell oštro je napala Zuckerberga zbog neznanja brojnih činjenica koje bi trebao znati kao izvršni direktor ove kompanije, a nije se potrudio saznati odgovore na neka pitanja koja su ga jučer pitali, poput broja kompanija kojima je Kogan prodao podatke koje je dobio iz svoje aplikacije. Na upit postoje li druge aplikacije koje su iskorištavale podatke na sličan način, rekao je kako je moguće da postoje i, ako saznaju za njih, reagirat će i odmah obavijestiti korisnike.
Na pitanje zastupnika Walberga iz Michigana, Zuckerberg je objasnio zašto je došlo do promjena u pristupu aplikacija podacima korisnika 2014. jer su vidjeli kako brojne aplikacije traže pristup podacima koje nisu povezane sa samom aplikacijom, zbog čega su se odlučili na uvođenje promjena.
Na daljnja pitanja o privatnosti korisnika i jesu li opcije korisnicima jednostavno objašnjene, još je jednom ponovio kako je sve jasno i svima dostupno – i prilikom korištenja aplikacija, i prilikom objave sadržaja na Facebooku.
Na neka pitanja, pogotovo vezana uz sadržaj na Facebooku, Zuckerberg je odgovorio kako je riječ o pogreškama. Zastupnici Kongresa upozorili su ga kako takve stvari utječu na povjerenje korisnika prema Facebooku, a jedan ga je kongresnik upitao što se dogodi ljudima koji pregledavaju sadržaj i naprave pogreške vezane uz brisanje sadržaja koji se ne bi trebao brisati i ostavljanje sadržaja koji bi trebao biti uklonjen s ove mreže.
Rekao je da mjere učinkovitost zaposlenika koji pregledavaju sadržaj i oni koji nisu dobri dobivaju otkaz.
Zastupnik Lujan iz Novog Meksika upitao je Zuckerberga zašto su tek nedavno onemogućili opciju pretraživanja korisnika na temelju maila i telefonskog broja, zbog kojih su podaci o više od dvije milijarde korisnika mogli biti iskorišteni u prijevarama, kada se o ovom propustu govorilo još 2013. i 2015., no šef Facebooka kaže kako nije upoznat s tim.
Tko posjeduje podatke s Facebooka?
"Vruća" tema među zastupnicima danas jest i oglašavanje te Facebookovo praćenje korisnika, čak i aktivnosti korisnika koji nemaju profil na ovoj mreži, no Zuckerberg cijelo vrijeme govori kako je to jednostavno takav model koji je svima omogućio besplatno korištenje ove mreže.
Zuckerberg: "In general we collect data on people who are not signed up for Facebook for security purposes."
— Sarah Frier (@sarahfrier) April 11, 2018
Rep Lujan makes the point that non-users have no easy way to see that data or say no.
Na pitanje zastupnika što bi se dogodilo s tržištem oglašavanja kada oglasi ne bi bili bazirani na korisničkim podacima, odnosno njihovim interesima, šef kompanije rekao je kako na taj način svi gube – ljudima se više ne bi prikazivali oglasi koji su njima bitni i zanimljivi, male kompanije morale bi plaćati puno više novca jer bi se njihovi oglasi trebali prikazivati većem broju ljudi, a to bi, naravno, utjecalo i na prihode Facebooka.
Jedno od pitanja koje su mu zastupnici uputili jest posjeduju li korisnici zaista podatke s Facebooka, odnosno tko kontrolira "virtualno ja" na internetu – smatraju ako se ti podaci prodaju oglašivačima, onda korisnici u biti ne posjeduju te podatke.
Mark Zuckerberg (Foto: AFP) (Foto: Afp)
Šef Facebooka objasnio je kako je riječ o nesporazumu jer Facebook nikome ne prodaje podatke i korisnici imaju potpunu kontrolu nad njima te mogu s vlastitim podacima raditi što žele. Ti se podaci koriste u svrhu boljeg oglašavanja jer omogućuju da se oglasi prikazuju pravim ljudima, odnosno onima koje bi mogli zaista zanimati.
Kao i jučer, ponovio je kako je njihov poslovni model baziran na oglašavanju te, ako se korisnicima već prikazuju oglasi, bolje je da se prikazuju oglasi koji su im zanimljivi.
I jučer i danas Zuckerberg se susreće s pitanjima diskriminacije sadržaja – pogotovo konzervativnog i vjerskog. Priznao je kako Facebook radi greške i u tome se moraju popraviti, no napominje kako se na nekoliko medijski popraćenih primjera ne može osuđivati cijeli sustav procjene sadržaja.
Zuckerbergovi podaci procurili s Facebooka
Zuckerberg je napokon odgovorio na jedno od kontroverznih pitanja vezanih uz praćenje korisnika koji nisu prijavljeni na Facebook – prate ih zbog sigurnosti, kako se ne bi dokopali svih podataka korisnika Facebooka, ali i zbog oglašavanja. Rekao je kako Facebook, poput Googlea, ima oglašivačku mrežu te u svrhu oglašavanja prikuplja informacije i o tim korisnicima.
Mark Zuckerberg (Foto: AFP) (Foto: Afp)
Kao i jučer, Zuckerberg ponovno objašnjava da Facebook ne prodaje podatke te kako korisnici sami kontroliraju sve podatke koje objavljuju i dijele na ovoj mreži. Napominje i kako opcija s kim se sadržaj dijeli nije zakopana u postavkama, već se nalazi odmah uz objave.
Zastupnica Eshoo iz Kalifornije oštro je napala Zuckerberga napomenuvši kako je šteta napravljena demokraciji nemjerljiva te je, govoreći o skandalu s Cambridge Analyticom, upitala jesu li i njegovi podaci prodani malicioznim organizacijama, na što je odgovorio potvrdno. Dakle, i profil samog šefa Facebooka završio je u rukama te kompanije.
Kongresnik Barton upitao ga je postoji li razlog zbog kojeg se podaci ne bi dijelili s oglašivačima prije nego što se navrši 18 godina, a Zuckerberg mu je odgovorio kako Facebook koristi brojne alate za zaštitu maloljetnika, no činjenica je kako tinejdžeri sami žele dijeliti sadržaj s javnosti.
Spreman sam za pitanja
Predsjednik odbora Walden u uvodnom govoru rekao je kako se odbor okupio zbog dvije stvari – zbog alarmantnih izvješća o izdaji povjerenja korisnika tezbog odnosa tehnoloških kompanija s korisnicima.
Upitao je Zuckerberga što je zapravo Facebook i od njega je zatražio objašnjenje o načinima na koji se podaci s Facebooka koriste izvan te platforme.
Zastupnik Pallone upozorio je kako su se podaci o 87 milijuna korisnika prejednostavno našli u rukama Cambridge Analytice, a danas nitko ne zna tko sve ima te podatke. Smatra kako je potrebna zaštita privatnosti i zakoni kojima će se spriječiti slične stvari u budućnosti. Izrazio je bojazan kako se, nakon današnjeg saslušanja, ništa neće promijeniti.
Zuckerberg je u uvodnom govoru ponovio sve što je rekao i jučer, na prvom saslušanju – svjestan je kako nisu napravili dovoljno za zaštitu korisnika, privatnosti i lažnih vijesti, za što se i ispričao: "Spreman sam za pitanja."
Mark Zuckerberg može biti i više nego zadovoljan nakon prvog dana svjedočenja pred američkim Senatom jer je većina medija njegovo izlaganje i nastup ocijenila pozitivnim – bio je samouvjeren, smireno odgovarao na pitanja te je još jednom priznao krivnju za cijelu situaciju. Dok je šef ove kompanije bio odlično pripremljen, to se ne može reći i za senatore koji su ga ispitivali i čije je nepoznavanje načina rada ove mreže iznenadilo i Zuckerberga i medije.
Mark Zuckerberg (Foto: AFP) (Foto: Afp)
No Zuckerberg još nema razloga za slavlje jer je jučer završilo prvo poglavlje ispitivanja, a danas je na redu novo poglavlje i nova, nadamo se, konkretnija pitanja pred Komisijom za energiju i trgovinu američkog Kongresa.
Je li obična isprika dovoljna? Gdje je odgovornost?
Npr. voljeli bismo čuti i od samog šefa Facebook zaslužuje li njegova kompanija kaznu i kakvu jer su propusti koje su napravili i nebriga za privatnost korisnika nevjerojatni – podsjetimo, ne radi se samo o 87 milijuna korisnika ugroženih skandalom s Cambridge Analyticom, već i o otprilike dvije milijarde ugroženih korisnika opcijom pretraživanja preko telefonskih brojeva i mailova.
Je li u ovoj situaciji samo "Oprostite, krivi smo…" dovoljno? Gdje je tu odgovornost. Zar će jedna isprika i obećanje kako će se Facebook u budućnosti više potruditi kako se slične stvari više ne bi ponavljale riješiti sve probleme?
Pozicija na kojoj se Zuckerberg nalazi donosi veliku moć i bogatstvo, ali i još veću odgovornost prema više od dvije milijarde ljudi koji koriste Facebook i zbog toga samo "oprostite" nije dovoljno te bi zaista bilo lijepo čuti što, osim isprike, Facebook može ponuditi korisnicima čije su povjerenje izigrali.
Jer ovo, naravno, nije prvi put da se Facebook našao u problemima zbog povrede privatnosti te su se iz ove kompanije do sada često ispričavali za pogreške, no sva ova otkrića pokazuju da se nisu dovoljno potrudili popraviti probleme.
Hoćemo li napokon čuti nešto novo?
Pitanje je što još možemo saznati od osnivača i šefa te kompanije jer je u svim dosadašnjim istupima, uključujući i jučerašnje svjedočenje, manje-više govorio slične stvari.
Ipak, jučer smo saznali kako ne odbacuje ideju o pretplatničkoj verziji Facebooka, a rekao je kako ne smatra da Facebook ima monopol nad društvenim mrežama – što je zanimljiva tema o kojoj bismo danas mogli čuti još koju riječ, jer se i Facebook i Instagram čine nedodirljivim pred konkurencijom.