Klimatske promjene, ali i brojni drugi ekstremi, uglavnom izazvani ljudskim faktorom, sve češće uzrokuju žestoke prirodne katastrofe, nakon kojih preživjeli na tim područjima očajnički trebaju pomoć...

tri vijesti o kojima se priča Pandemija, ilustracija Mogu li te promjene nestati? Otkrili neočekivanu posljedicu pandemije: Čak i kod ljudi koji nikada nisu bili zaraženi Kibernetička sigurnost, ilustracija Iz Fine umiruju javnost Uzbuna u Fini: Pronađeni pogrešno izdani certifikati koji su mogli stvoriti ozbiljne probleme Arheološko nalazište, ilustracija Odgovor je u DNK-u Razriješena povijesna zagonetka koja je godinama mučila znanstvenike: Otkud dolaze Slaveni i kako su "osvojili" Europu?

I vrlo često se upravo to, dostavljanje pomoći, pokazuje kao ogroman, ponekad i nepremostiv problem za lokalno stanovništvo. Iako u pravilu reagiraju svi relevantni faktori, iako i vojska daje svoj doprinos, distribucija većih količina medicinskih potrepština, pitke vode, hrane, odjeće i svega ostaloga je gotovo uvijek onemogućena. Razlog je što konvencionalni zrakoplovi za slijetanje trebaju klasične piste, kakvih u katastrofama pogođenim područjima ili nema ili su oštećene, stoga je slijetanje većih zrakoplova praktički - nemoguće. 

Upravo zbog toga su stručnjaci istraživačkog tima na Tehničkom sveučilištu u latvijskoj Rigi pokrenuli ESTOLAS projekt. ESTOLAS je zapravo kratica od Extremely Short Take Off and Landing on Any Surface i naziv praktički otkriva o čemu se radi. Riječ je o hibridnoj letjelici, svojevrsnoj mješavini zrakoplova, helikoptera i hidroaviona, koji će imati mogućnost korištenja manje goriva, nosivost puno više tereta i moći će sletjeti praktički na bilo koju podlogu. Neovisno radi li se o ruševinama, teško nedostupnim područjima ili čak vodenim površinama, ESTOLAS će moći sletjeti i dostaviti prijeko potrebnu pomoć.

Naime, ova letjelica ima klasična avionska krila i motor, ali i rotore (elise) istovjetne onima na helikopterima, a tu je i spomenuta mogućnost slijetanja na vodene površine, jer ga od potencijalnog potonuća štite zračni jastuci koji se otvaraju. ESTOLAS je, istina, u ovom trenutku još uvijek samo projekt u razvojnoj fazi, ali Europska Komisija je podržala istraživanja, stoga bi prema nekim najavama prve četiri ovakve letjelice mogle biti dostupne već u idućuj godini. Definitivno, ovakav projekt i treba podržati, jer u ekstremnim situacijama važna je brzina reakcije, a ESTOLAS jamči upravo to...