Facebook je velikim kompanijama dopustio čitanje privatnih poruka korisnika!

NY Times objavio je priču koja baca novo svjetlo na način na koji se Facebook odnosio prema korisnicima i njihovoj privatnosti

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 19.12.2018. / 14:53

Mark Zuckerberg (Foto: AFP) (Foto: Afp)

Vjeruje li još itko Marku Zuckerbergu kada govori o privatnosti i sigurnosti korisnika Facebooka? Godina koja je na izmaku trebala je biti godina u kojoj će se Zuckerbergova društvena mreža – i po cijenu pada broja korisnika i profita, okrenuti dobrobiti svojih korisnika te im ponuditi zanimljiviji sadržaj i još ih više povezati s prijateljima i rodbinom, jer su istraživanja pokazala da je upravo to ono to što ih najviše usrećuje.

No umjesto toga, 2018. je u potpunosti razotkrila ovu kompaniju, tj. društvenu mrežu i njenu "brigu" za korisnike i njihovu sigurnost. Sve je počelo s Cambridge Analyticom, a završava (barem za ovu godinu) s velikim izvještajem NY Timesa koji pobija prijašnje Zuckerbergove tvrdnje kako korisnici imaju potpunu kontrolu nad svojim sadržajem.

Novinari NY Timesa vidjeli su interne dokumente Facebooka te su razgovarali s više od 50 bivših zaposlenika kompanije koji su im objasnili kako su neke velike kompanije imale pristup privatnim podacima korisnika bez njihovog znanja.

Netflix i Spotify mogli su čitati privatne poruke korisnika!

Riječ je o više od 150 kompanija (među inima nalaze se i Microsoft i Amazon) s kojima je Facebook dijelio privatne podatke korisnike – zahvaljujući tome Facebook je dobio više korisnika, a njegovi partneri mogli su izbjeći pravila privatnosti Facebooka te su im informacije koje su dobili putem Fejsa pomogle u razvoju novih opcija svojih proizvoda.

To se čini kao win-win situacija za Facebook i kompanije s kojima su surađivali, no to je i direktno zaobilaženje pravila koja bi trebala vrijediti za sve te izdaja povjerenja korisnika. Zuckerberg je imao priliku govoriti o tome tijekom svjedočenja nakon što je otkriven slučaj s Cambridge Analyticom, no to je prešutio pa se možemo zapitati – što je još prešutio i s kim je još ova kompanija dijelila privatne podatke korisnika.

Amazon je tako dobio pristup imenima i podacima o kontaktima prijatelja korisnika ove mreže, Microsoftova tražilica Bing imala je pristup imenima prijatelja gotovo svih korisnika Fejsa bez njihovog pristanka, dok su Netflix i Spotify imali mogućnost čitanja privatnih poruka korisnika – iz ovih kompanija tvrde da nisu uopće znali za tu mogućnost, tako da je nisu niti pokušali iskoristiti.

Iz NY Timesa su od Facebooka zatražili komentar na cijelu situaciju te su im iz ove kompanije odgovorili da s partnerstvima nisu prekršili pravila privatnosti korisnika, a sklopili su ih kako bi korisnici mogli uživati u iskustvu Facebooka i na platformama i uređajima koje oni ne podržavaju. Napominju da takvi partneri mogu ponuditi samo "specifična iskustva korištenja Facebooka" i nisu u mogućnosti iskoristiti podatke za nezavisne svrhe te nisu pronašli nikakve dokaze o zlouporabi privatnih podataka od strane partnera.

Je li vrijeme za odlazak Zuckerberga?

Također, nakon objave ovih informacija postavlja se i pitanje Facebookovog kršenja dogovora s američkom Federalnom trgovinskom komisijom iz 2011. prema kojem Zuckerbergova kompanija ne smije dijeliti podatke korisnika bez njihovog izričitog pristanka. U Facebooku ne smatraju da su prekršili dogovor jer su partnere smatrali "ekstenzijom Facebooka", no s time se ne slažu tri bivša člana FTC-a s kojima su novinari NY Timesa razgovarali.

Ovo je još jedan dokaz kako je Zuckerbergov digitalni imperij ozbiljno uzdrman –od Cambridge Analytice, problema s lažnim vijestima i hakiranja pa do ovih informacija NY Timesa, kompaniju trese skandal za skandalom. Osim na cijenu dionice, odnosno vrijednosti kompanije, navedeni problemu utjecali su i na dio korisnika koji pozivaju na brisanje ove mreže i okretanje alternativama – tako je ovog tjedna Walt Mossberg, legenda IT novinarstva najavio gašenje profila na Facebooku čije akcije više nisu u skladu s njegovim vrijednostima.

Također, sve je veći pritisak i na Marka Zuckerberga koji se ne snalazi najbolje u novonastaloj situaciji te bi dio investitora na čelu kompanije volio vidjeti neku drugu osobu. Hoće li se, kao i do sada, Zuckerberg izvući bez nekih većih posljedica ili će 2019. biti godina velikih promjena u kompaniji – pa možda čak i promjene izvršnog direktora, saznat ćemo tijekom sljedećih mjeseci.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti