Gotovo 12 godina nakon predstavljanja, 6. veljače 2025. bespilotna inačica iranskog neslavnog borbenog zrakoplova F-313, označena kao JAS-313, predstavljena je na nosaču bespilotnih letjelica Islamske revolucionarne garde (IRGC), Shahid Bahman Bagheri, u Bandar Abbasu.
Snimka koju su objavili iranski mediji pokazala kako JAS-313 izvodi polijetanja i slijetanja. JAS-313 se činio znatno manjim od izvornog F-313 i pokretao ga je vjerojatno Jahesh-700 turboventilatorski motor, piše The Aviationist. Veći zrakoplovi sličnog izgleda također su bili prisutni na palubi nosača. Točna uloga JAS-313 ostaje neizvjesna osim njegove očite upotrebe kao propagandnog alata, piše navedeni portal.
1. Iranian drone carrier named Shahid Bahman Bagheri (converted merchant ship) officially joined the IRGCN fleet.
— Mehdi H. (@mhmiranusa) February 6, 2025
First video shows the takeoff & landing of JAS-313 drone, which looks like a remote controlled scaled version of the Qaher-313 project. pic.twitter.com/ASdNslKULk
Shahid Bahman Bagheri je preuređeni kontejnerski brod, izvorno nazvan Perarin, modificiran između 2022. i 2024. godine. Plovilo ima procijenjenu pistu dužine 180 metara s uzdignutom rampom, ukupne duljine oko 240 metara i istisnine veće od 40.000 tona. Pokretan dizelskim motorom, navodno može postići brzinu iznad 37 kilometara na sat. Nosač može primiti helikoptere i neodređeni broj bespilotnih letjelica, pojačavajući fokus Irana na ratovanje dronovima.
Podrijetlo F-313
Iran je prvi put predstavio Qaher 313 1. veljače 2013. godine, tijekom desetodnevnih svečanosti obilježavanja godišnjice Islamske revolucije iz 1979. godine. Zrakoplov će se razlikovati od ostalih borbenih zrakoplova koje je Iran već napravio, izjavio je tada brigadni general Ahmad Vahidi, tadašnji iranski ministar obrane. Međutim, dizajn zrakoplova odmah je izazvao skepticizam kod stranih stručnjaka.
Kokpit se činio premalen da primi standardnog pilota, s fotografijom koja prikazuje pilotova koljena pritisnuta uz rubove kokpita i njegovu kacigu koja strši iznad jastuka za glavu sjedala. Vanjska krila nagnuta prema dolje činila su se nedostatnima da izdrže težinu mlažnjaka, posebno s obzirom na njegov navodni unutarnji kapacitet nosivosti.
Greške i nedosljednosti u dizajnu
Na površini zrakoplova nedostajale su vidljive zakovice ili vijci, što je više nalikovalo plastičnom modelu nego funkcionalnom mlažnjaku. Njegov stražnji dio bio je posebno problematičan, jer ispuh motora nije imao mlaznicu, što je izazvalo zabrinutost da bi se struktura mogla otopiti na radnim temperaturama. Fiksni kanardi i mali usisnici zraka, postavljeni iznad krila, sugerirali su probleme s protokom zraka koji bi mogli poremetiti rad motora.
Unutar kokpita, ploča s instrumentima imala je minimalno ožičenje, nalik kontrolama iz privatnog zrakoplova. Primijećeno je i da je indikator brzine zraka ograničen na samo 480 kilometara na sat. Osim toga, činilo se da je neprozirna kupola kokpita napravljena od običnog pleksiglasa, a stajni trap je odavao dojam kao da se ne može uvući, sa skladišnim prostorima premalim za pravilno uvlačenje.
Iranski državni mediji objavili su snimku koja sugerira da je mlažnjak letio, ali analiza stranih stručnjaka je potvrdila da slike prikazuju radijski upravljanu maketu, a ne funkcionalnu letjelicu.
Revidirani prototip i kontinuirani skepticizam
Godine 2017. pojavio se drugi prototip s oznakom "08", koji se doimao profinjenijim s proširenim kokpitom, standardnim krovom i dvostrukim ispušnim mlaznicama. Neki izvori nagađaju da je zrakoplov koristio motore američke proizvodnje ili modificirane iranske motore. Infracrvena (FLIR) kupola dodana je na nos. Iako manje sumnjiv od svog prethodnika, ostala je zabrinutost u vezi s njegovim malim usisnicima i prema dolje nagnutim vrhovima krila.
Unatoč uspjehu Irana u održavanju F-14 Tomcata i razvoju dronova, i dalje postoje sumnje u sposobnosti F-313. Mnogi su se pitali hoće li se razviti u operativni zrakoplov ili će ostati samo teoretski koncept. U međuvremenu, čini se da je zapravo prenamijenjen u bespilotnu letjelicu.