Kako je Google postao simbol bahatosti i prošao gotovo isti put kao Microsoft

Iako bi sve do nedavno uspoređivanje Googlea i Microsofta izgledalo kao „konačno svetogrđe“, priča dobiva neodoljive obrise one koja je upravo Microsoft gurnula u ulogu „lošeg dečka“, što se sada događa – Googleu.

Tomislav Ćuto Tomislav Ćuto | 28.11.2014. / 09:29

Kako je Google postao simbol bahatosti i prošao gotovo isti put kao Microsoft

Iako bi sve do nedavno uspoređivanje Googlea i Microsofta izgledalo kao „konačno svetogrđe“, priča dobiva neodoljive obrise one koja je upravo Microsoft gurnula u ulogu „lošeg dečka“, što se sada događa – Googleu.

Otprilike, banalizirano i pojednostavljeno, stvari se razvijaju na sljedeći način; prvo ste novi, pa u kratkom roku ogroman broj na globalnom polju tehnoloških noviteta postane oduševljen onime što nudite, zatim postanete „dio svačijeg života“, pa se transformirate u rutinu o kojoj više nitko ne razmišlja, sljedeća faza nosi kritike, prigovaranje i isticanje nedostataka, a onda se, tko zna gdje, kako i kada sve „prelomi“ i odjednom postanete sinonim za – bahatog monopolistu. Oni nešto stariji, koji se sjećaju početaka Microsofta vjerojatno će potvrditi ovakav „scenarij“, jer u trenutku kada je Bill Gates zagazio na tržište s mitskim Windowsima 95 koji su ponudili prvi operativni sustav s grafičkim korisničkim sučeljem „ekipa“ je bila oduševljena i svi su „voljeli Microsoft“.

Godine koje su stigle nakon toga nosile su za društvo iz Redmonda streloviti uzlet, ali i prvo mjesto na listi najomraženijih svjetskih kompanija. I koliko god Microsoft bio dobar, rastao je broj onih koji su ga tretirali „velikim i zlim“, koliko god Gates bio filantrop i altruistički iskrcavao milijune i milijune američkih dolara za humanitarne svrhe, putem je Microsoft sve više i više postajao „trn u oku“ ogromnom broju IT korisnika. Istina, bilo je tu „grešaka u koracima“ (a tko ih nema?), bilo je tu bahaćenja, bilo je i monopolizma, ali u pravilu se kupovala priča o „lošem Microsoftu“ bez da se detaljnije analiziralo što je to što ga čini lošim. A jednom, to znamo svi, kada se lavina zakotrlja, zaustavljanje izgleda poput nemoguće misije. I da, Microsoft je postao oličenje „zla, bahatosti i surove trke za profitom“...

Google? Otprilike, ista priča, isti put, iako na nekim drugim „meridijanima i paralelama“ IT sektora, bez obzira što, objektivno, Google i Microsoft nikada nisu bili izravni konkurenti, osim u smislu zgrtanja milijardi. Kada se pojavio Google, prvo je bio zanimljiv, onda su ga dočekali kao „spasitelja i Mesiju“, očekivanja su bila da konačno detronizira „bezobrazni Microsoft“, što i nije baš ispravna vizija, jer, ponavljam, Google nije nudio ono što je nudio Microsoft i obrnuto. Da, Microsoft je imao svoj pretraživački servis, iako mu to nikad nije bio esencijalni dio poslovanja, ali opet je Google doživljen kao „spas od zla“ i takav je opći stav trajao poprilično dugo. Zapravo, toliko dugo dok Google nije postao – prevelik.

Danas je, realno, priča na suprotnoj strani ulice, Google više nije dobar, Google više ne obožavaju svi, Google je sve češće u sudskim parnicama, sve se češće priča o njegovom monopolu, bahatosti, gramzljivosti, ogromnom profitu... Google je, kolokvijalno rečeno, postao Microsoft modernog doba. Jer, upravo ono što su zamjerali Microsoftu, danas zamjeraju Googleu, iako se ne radi o tehnički istim stvarima, bit je gotovo pa ista. Sve je krenulo od „zakona o pravu na zaborav“, koji je donijela Europska unija, koja je potom zatražila „cijepanje Googlea“, posljednji u nizu zahtjeva koji želi EU odnosi se na „pravo na zaborav“, ali ne više samo na području EU nego globalno. Uglavnom, Google je s vremenom toliko narastao da je počeo – smetati.

Usporedno s „maltretiranjem“ koje mu gotovo na dnevnoj bazi nudi EU, Google je izgubio mjesto zadane tražilice u Mozilla Firefoxu, sada je isto najavio i Apple, koji će izgleda umjesto Googlea kao „defaultni“ pretraživački servis odabrati Bing. Sve to, naravno, znači gubitak profita za Google, a upravo u tome mnogi vide i poantu „natezanja“ s Europskom unijom. Jer, procjene su da će Google radije platiti nagodbe koje se mjere u milijardama nego sve više i više gubiti tržište. Poanta priče je, kao i uvijek, u novcu, ali i ne samo tome. Dobri ste, simpatični, imate status „borca za pravicu“ sve dok ne postanete preveliki, bahati i ne zarađujete sume od kojih vam se vrti u glavi. Naravno, nitko ne može amnestirati Google koji je u posljednje vrijeme počeo „divljati“ s raznim servisima koji će se naplaćivati, ali sve i da nije tako, vjerojatno bi se dogodilo isto.

I zato danas možemo povući znak jednakosti između Microsofta nekada i Googlea sada. Putovanje od „predvodnika novog svjetskog poretka i prosperiteta“ do „bezobraznog kapitaliste koji gazi sve pred sobom“? Tako nekako, tako nekako...  

Foto via Flickr

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti