Prema nama se kreće megakomet: Znanstvenici potvrdili rekordnu veličinu svemirske gromade otkrivene još 2010. godine

Jezgra tog megakometa je oko 50 puta veća od jezgre većine poznatih kometa u Sunčevu sustavu i najveća je koju je NASA ikada vidjela.

Branimir Vorša | 13.04.2022. / 10:02

Megakomet, ilustracija
Megakomet, ilustracija (Foto: NASA Goddard/Youtube)

NASA-in svemirski teleskop Hubble otkrio je da je komet koji je otkriven još 2010. godine i nazvan C/2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) zapravo ogroman megakomet, čija masa iznosi 500 bilijuna tona i koji je širok više od 130 kilometara.

Iako je otkriven još prije 12 godina, njegovu veličinu tek je sad potvrdio NASA-in veteranski svemirski teleskop.

Slika nije dostupna Astronomi napokon riješili misterij ogromnog svemirskog tijela promjera 100 kilometara koje se približava Suncu

Iako je komet trenutno od Sunca udaljen manje od 3,2 milijarde kilometara i ide prema Zemlji, NASA uvjerava da taj monstruozno velik svemirski kamen, srećom, ne predstavlja prijetnju za nas.

Nikad se neće približiti na manje od 1,6 milijardi kilometara od Sunca, što je nešto dalje od udaljenosti planeta Saturna od naše zvijezde. To će biti tek 2031. godine, tvrde u NASA-i.

S promjerom od 130 kilometara, jezgra tog kometa je veličine gotovo koliko i površina naše Primorsko-goranske županije.

S procijenjenom masom od 500 bilijuna tona, Bernardinelli-Bernstein je oko 100.000 puta masivniji od tipičnih kometa koji se nalaze mnogo bliže Suncu.

Ovaj komet je doslovno vrh sante leda za mnoge tisuće kometa koji su preslabi da bi se vidjeli u udaljenijim dijelovima Sunčeva sustava. Uvijek smo sumnjali da ovaj komet mora biti velik jer je toliko blještav na tako velikoj udaljenosti. Sad potvrđujemo da jest, rekao je profesor David Jewitt, koautor nove studije objavljene u znanstvenom časopisu The Astrophysical Journal Letters.

Ogroman komet trenutno prolazi kroz svemir brzinom od 35.200 kilometara na sat i nevjerojatan je objekt s obzirom na to koliko je aktivan kad je još toliko udaljen od Sunca, kaže Man-To Hui, glavni autor spomenute studije.

Kako bi provjerili njegovu veličinu, znanstvenici su 8. siječnja 2022. godine upotrijebili NASA-in svemirski teleskop Hubble da bi snimili pet fotografija tog kometa.

Koristeći računalni model, mogli su razlikovati čvrstu jezgru kometa i prašnjavu komu koja ga obavija te sugerirati da je jezgra čak tamnija nego što se mislilo.

Velik je i crnji je od ugljena, istaknuo je profesor Jewitt.

Slika nije dostupna Jedinstvena predstava: Ledeni komet zelenog repa oduševljava astronome diljem svijeta

Komet prati eliptičnu putanju dugu tri milijuna godina, a sada se nalazi na manje od 3,2 milijarde kilometara od Sunca. Na toj udaljenosti temperature na njegovoj površini su oko -193 Celzijeva stupnja, navodi NASA.

Znanstvenici vjeruju da je komet vjerojatno nastao u Oortovom oblaku, najudaljenijem području našeg Sunčeva sustava, a smatra se da se ondje nalaze bilijuni drugih kometa.

Unatoč tome što je prva hipoteza o tom oblaku bila postavljena prije više od 70 godina, Oortov oblak zapravo još uvijek ostaje tek teorija. To je zato što su kometi za koje se smatra da ga čine preslabi da bi se mogli izravno promatrati.

Znanstvenici se nadaju da će ovo najnovije otkriće tako velikog kometa pomoći da se rasvijetli tajanstveni Oortov oblak.

Stvarnost Oortova oblaka potkrijepljena je teorijskim modeliranjem formiranja i evolucije Sunčeva sustava. Što se više promatračkih dokaza može prikupiti putem istraživanja dubokog neba zajedno s promatranjima više valnih duljina, to će bolje astronomi razumjeti ulogu Oortova oblaka u evoluciji Sunčeva sustava, ističu u NASA-i.

Izvor: Daily Mail