Zašto djevojke gube interes za STEM područjem? Odgovor i nije tako jednostavan

Iako tijekom školovanja raste interes za STEM zanimanjima među oba spola, postoje značajne rodne razlike u odabirima. Područja informatike i računarstva snažno su obilježena stereotipima i poslovi u tom području i dalje djevojkama nisu dovoljno zanimljivi.

Martina Čizmić | 10.04.2024. / 16:38

Boris Jokić (Foto: A1 Hrvatska)

Kad biste u 4. razredu osnovne škole uspoređivali znanje i uspjeh u STEM području djevojčica i dječaka, rezultati bi bili podjednaki. No ista ta usporedba u 8. razredu osnovne škole dala bi znatno drukčije rezultate. 

Kako je otkrilo istraživanje koje je proveo i predstavio Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ), u suradnji s A1 Hrvatska, STEM zanimanja su među najpoželjnijim zanimanjima za učenike osmih razreda osnovnih škola. Pogotovo ona u području biomedicine i zdravstva, računarstva te elektrotehnike i strojarstva. No zabrinjava što četvrtina učenika na kraju osnovne škole nema jasnu viziju o tome što želi raditi u životu. Stoga je, ističu, potrebno bolje informiranje i savjetovanje učenika o mogućnostima obrazovanja i zanimanjima. Rezultati su to projekta A1 STEMfemme Junior koje je danas u Zagrebu predstavio Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ) u suradnji s A1 Hrvatska.

Ali to nije sve. IDIZ je u razdoblju od 2021. do 2024. godine proveo tri znanstvena istraživanja o rodnim razlikama u karijernim aspiracijama i stereotipima u STEM području. Ukupno je u istraživanjima sudjelovalo 10 642 učenica i učenika od 4. do 8. razreda osnovne škole.

Predstavljajući ključne rezultate istraživanja, dr. sc. Boris Jokić istaknuo je kako rezultati ukazuju da tijekom osnovnoškolskog obrazovanja raste interes prema STEM područjima rada i kod djevojčica i kod dječaka. Dok učenici 4. razreda sebe vide u odgoju i obrazovanju, veterini i sportu, za ta zanimanja učenici 8. razreda gube interes.

Osim toga, postoje jasne rodne razlike u pojedinim STEM područjima. Dok karijeri u biomedicini i zdravstvu teži čak 21,5 % djevojaka i samo 5,9 % mladića, karijeri u elektrotehnici, strojarstvu i brodogradnji teži 11,4% mladića i tek 0,4% djevojaka. Također izražena je rodna razlika i u području informatike i računarstva. Karijeri u ovom području teži 11,9% mladića i tek 1,2% djevojaka u 8. razredu. Zanimljivo je da su u 5. razredu djevojčice i dječaci jednako uvjereni u svoje sposobnosti u informatici i tehničkoj kulturi, ali kod djevojaka ta uvjerenost značajno pada kroz školovanje.

Osim kvantitativnog dijela proveli smo i kvalitativno istraživanje koje ukazuje da je područje informatike i računarstva snažno obilježeno stereotipima pri čemu se poslovi u ovom području i dalje vežu uz muški spol i djevojčicama nisu privlačni niti interesantni te postoji jasna potreba za ženskim uzorima u ovom području rada, pojasnila je znanstvena savjetnica u Institutu, dr. sc. Zrinka Ristić Dedić.

Zanimljivo je bilo čuti da su i same djevojke koje su sudjelovale u istraživanju svjesne tih stereotipova i spremne mijenjati ih. S druge strane zabrinjava da ih tim stereotipovima izlažu čak i njihovi roditelji u krugu obitelji. 

Dubravka Štefanac Vinovrski, Zrinka Ristić Dedić, Katja Magdić Košiček i Andrea Pirša Ilić (Foto: A1 Hrvatska)

Kako bi otkrili što treba napraviti kako bi se stereotipi umanjili, odnosno privuklo više djevojaka i žena u STEM područje, na panelu "Žene i STEM: budućnost je njihova!" svoja su iskustva iznijele sve od reda žene koje svoje karijere grade u STEM-u: dr. sc Zrinka Ristić Dedić znanstvena savjetnica s IDIZ-a i suvoditeljica istraživanja, dr. sc. Katja Magdić Košiček znanstvena suradnica na Institutu Ruđer Bošković i Andrea Pirša Ilić, rukovoditeljica Centra izvrsnosti za umjetnu inteligenciju i podatke u A1 Hrvatska. 

Zaključile su kako je izuzetno važno da roditelji, ali i učitelji i profesori prepoznaju afinitete i sklonosti kod djece i usmjere ih u to područje. Također, njihova podrška, potpora i jednostavno pružanje mogućnosti da se djeca ostvare u tom području, može učiniti mnogo da se neko dijete odluči stvarati karijeru u, primjerice, STEM-u. 

Upravo zato, A1 Hrvatska pokrenula je projekt A1 STEMFemme Jr. kao dio aktivnosti održivog poslovanja kojim nastoji unaprijediti digitalno društvo u Hrvatskoj te svima pružiti jednake mogućnosti za učenje, stvaranje i napredak.

U A1 Hrvatska imamo 47 % žena u kompaniji, a u cijelom sektoru tehnike samo ih je 15 %. Prije nekoliko godina smo pokrenuli A1 STEMfemme program namijenjen djevojkama završnih godina STEM fakulteta, ali nas je i dalje zanimalo zašto ne postoji veći interes kod djevojaka za tehnička zanimanja. Stoga smo se obratili IDIZ-u u želji da napravimo pomak po tom pitanju. Osim istraživanja, zajedno smo razvili kurikulum za izvannastavnu aktivnost s ciljem jačanja aspiracija i osnaživanja prvenstveno djevojčica prema STEM-u koji se ove školske godine provodi u 14 osnovnih škola u Splitu. Zbog velikog interesa i odličnih povratnih informacija iz škola, planiramo širenje programa na škole u Zagrebu i okolici, izjavio je Ivan Skender, glavni direktor za transformaciju poslovanja, ljudske potencijale I korporativne komunikacije u A1 Hrvatska.

Dio spoznaja iz istraživanja integrirani su u kurikulum izvannastavne aktivnost STeam koje se, u suradnji s Gradom Splitom, provodi u splitskim osnovnim školama od jeseni prošle godine. 175 učenica i 12 učenika uz vodstvo 52 učiteljice i 6 učitelja tijekom ove školske godine na inovativan način se bavi temama poput umjetne inteligencije, pametnog grada, robotizacije, mora, znanosti u plesu.

Kako je pojasnio dr.sc. Jokić, iznenadio ih je interes za program STeam i ono što je prvotno trebalo biti samo 6 škola, pretvorilo se u 14. Dodao je kako je zanimljivo da su dobili prigovore zašto je program namijenjen prvenstveno djevojkama, ali i naglasio kako su učenici uključeni u ovaj projekt pokazali svoju kreativnost i znatiželju te se dodatno zainteresirali za STEM područje. 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti