Nakon što je Europski parlament prihvatio prijedlog nove direktive o zaštiti autorskih prava u Europi, na brojnim portalima mogli smo pročitati kako, ako taj predloženi tekst uistinu postane zakon, internet u Europi možda više nikada neće biti isti. Dva su sporna elementa ove direktive – članak 13 prema kojem bi platforme poput YouTubea bile zakonski odgovorne za sadržaj zaštićen autorskim pravima objavljen na njihovim stranicama te članak 11 čije bi uvođenje značilo početak naplate naknade za autorska prava. Dakle, novine, časopisi i medijske agencije dobivat će financijsku naknadu ako internetske stranice budu dijelile poveznice na njihove članke.
Oba ova članka odnose se na Google, odnosno na YouTube i Google News. Šefica YouTubea nedavno je najavila kako zbog članka 13 veliki broj popularnih videozapisa na YouTubeu možda više neće biti dostupan korisnicima u EU, a slične najave stižu iz Googlea vezane uz članak 11.
Naime, prema potpredsjedniku Google Newsa Richardu Gingrasu, budućnost ovog servisa ovisi o tome hoće li EU promijeniti članak 11 te ne isključuje mogućnost gašenja Google Newsa za područje Europske unije.
Podsjetio je kako su sličan problem imali i u Španjolskoj koja je 2014. donijela zakon prema kojem servisi za prikupljanje vijesti poput Google Newsa moraju plaćati stranicama za objavljivanje linkova na njihove članke. Taj su problem riješili gašenjem ovog servisa u Španjolskoj, što je dovelo do pada prometa na španjolskim internetskim stranicama.
"Ne bi htjeli da se to dogodi i u Europi", rekao je Gingras u razgovoru za The Guardian i napomenuo kako Google News ionako ne donosi profit kompaniji (uz članke se ne prikazuju oglasi) te je više riječ o servisu koji ima veliku vrijednost za društvo, odnosno same korisnike.
Ako se ništa ne promijeni oko najavljene legislative i ako Google zaista ugasi servis s vijestima na području EU, na gubitku će biti korisnici koji više neće imati jednostavan pristup brojnim člancima i tekstovima s raznih stranica, ali i te stranice kojima bi se smanjila posjećenost. Manji broj posjeta odrazio bi se i na zaradu od oglašavanja, a nije teško zaključiti kako bi zbog manjih prihoda uslijedili otkazi pa se postavlja pitanje koja je zapravo svrha ove direktive i tko će s njom profitirati.
Izvor: The Guardian