Znanstvenici ispituju mogućnost da je jedan asteroid blizak Zemlji zapravo nekoć bio dio Mjeseca

Asteroid otkriven 2016. godine sada se istražuje na način da znanstvenici žele otkriti je li njegovo porijeklo povezano sa Zemljinim jedinim prirodnim satelitom - Mjesecom.

Branimir Vorša | 04.05.2023. / 13:05

Kamo'oalewa
Kamo'oalewa (Foto: ESA/N. Bartmann (ESA/Webb), ESO/M. Kornmesser and S. Brunier, N. Risinger)

Asteroid nazvan Kamo'oalewa kategorizira se kao objekt s putanjom blizu Zemljinoj, no postoji nešto što je puno zanimljivije od njegova same putanje, a to je dav su znanstvenici otkrili da je u nekim aspektima taj asteroid sličan Mjesecu. Stoga se nameće logično pitanje - je li taj asteroid nekad i bio dio našeg Mjeseca?

Kamo'oalewa je otkriven 2016. godine u zvjezdarnici Haleakala. Riječ je o neobičnom objektu, jer se njegova orbita mijenja tijekom vremena. No, dok se njegova orbita mijenja, ona uvijek ostaje blizu Zemlje. Njegova površina također plijeni pozornost znanstvenika, jer reflektira svjetlost na isti način kao i Mjesec, zahvaljujući prisutnosti silikata. I dok sve to predstavlja intrigantan trag o njegovom porijeklu, to nije i jedini trag.

Nova znanstvena studija ispituje orbitu tog asteroida, kako bi se otkrilo je li mogao biti izbačen s Mjeseca. Njezin glavni autor je Jose Daniel Castro-Cisneros s Odsjeka za fiziku na Sveučilištu u Arizoni.

Po čemu je Kamo'oalewa poseban asteroid?

Ponekad mala tijela u Sunčevom sustavu ne slijede heliocentrične orbite. Umjesto toga, zbog orbitalnih rezonancija, mogu dijeliti orbitu masivnog planeta. Takvi objekti se nazivaju koorbitalnim objektima. Zemlja ima 21 ko-orbitalni objekt: dva su takozvani Trojanci, šest ih je u stanju kvazisatelita, a 13 je u kretanju potkove. No, Kamo'oalewa je drugačiji od ostalih Zemljinih kvazisateelita.

Ostalih 20 samo je privremeno u svojim koorbitalnim stanjima, obično manje od nekoliko desetljeća, dok Kamo'oalewa ustraje u svojem koorbitalnom stanju. Taj asteroid prelazi naprijed-natrag između gibanja u takozvanoj potkovi i kvazisatelitskog gibanja, a to čini već stoljećima i nastavit će to činiti stoljećima. Znanstvenika sada zanima zašto je to tako i što taj asteroid tjera da slijedi takvu orbitu.

S obzirom na orbitu sličnu Zemljinoj i njegovu fizičku sličnost s materijalima s Mjesečeve površine, istražujemo hipotezu da bi mogao nastati kao krhotina ili fragment od udara meteoroida u Mjesečevu površinu, pišu autori studije.

Računalno modeliranje kao pogled u prošlost

Budući da se ne mogu vratiti u prošlost i promatrati Mjesec tijekom njegove duge povijesti bombardiranja, znanstvenici čine sljedeću najbolju stvar i koriste računala za simulaciju događaja sa širokim rasponom varijabilnih vrijednosti te analiziraju dobivene rezultate. Konkretno, znanstvenici su u novoj studiji modelirali čestice izbačene s Mjeseca udarima meteorita u njegovu površinu.

Većina čestica u njihovoj simulaciji napušta blizinu Zemlje i Mjeseca te preelaze u orbite oko Sunca, što nije iznenađujuće, jer Sunčeva dominantna masa utječe na sve u Sunčevom sustavu. Tek mali broj tih čestica ne ulaze u heliocentrične orbite. Umjesto toga, zauzimaju orbite slične Kamo'oalewinoj orbiti.

Kako ti izbačeni objekti bježe iz okoline Zemlja-Mjesec i razvijaju se u heliocentrične orbite, otkrivamo da mali dio njih daje ishode koji su kompatibilni s dinamičkim ponašanjem Kamo'oalewe, ističu autori studije.

Koji krater na Mjesecu bi mogao biti Kamo'oalewin izvor?

Mjesečeva je površina prekrivena udarnim kraterima, a povijesni zapis koji se čuva u tim kraterima predstavlja dobar test za hipotezu lunarnog sudara za asteroid Kamo'oalewa. Udari o mjesečevu površinu rutinski imaju brzine od 22 kilometra/sekundi, mogu imati brzine i do 55 kilometara/sekundi. Druge simulacijske studije pokazuju da udarci pri tim brzinama mogu izbaciti krhotine koje putuju brzinom od 6 km/sekundi, što je znatno iznad praga od 2,4 km/sekundi za bijeg iz Mjesečeve orbite.

Studije lunarnih kratera također pokazuju da se veliki udarni krateri, veći od 33 kilometra u promjeru, pojavljuju svakih 25 milijuna godina, a ti veliki krateri su vjerojatni izvori udarnih izbačaja, koji putuju dovoljno brzo da pobjegnu iz Mjesečeve orbite. Autori studije kažu da će se u budućnosti tek morati pozabaviti pitanjem koji je krater mogao biti izvor Kamo'oalewe.

Ostavljamo to zasebnoj studiji, kako bismo istražili može li mjesečev krater odgovarajuće veličine, starosti i geografskog položaja biti u skladu s hipotezom o lunarnom izbacivanju za porijeklo Kamo'oalewe, pišu autori studije.

Kina planira misiju na Kamo'oalewu

Ako znanstvenici mogu dokazati da je Kamo'oalewa dio Mjeseca, to otvara neke intrigantne mogućnosti, poput misija namjenjenih njegovom istraživanju. Kamo'oalewa je malen asteroid, možda samo 40 metara u promjeru, ali to nije spriječilo Kinu da razvije vlastitu ambicioznu misiju odlaska do tog asteroida. Misija se zove Tianwen-2, a uz samu letjelicu bit će tu i nano-orbiter i nano-lander. Nano-lander će uzeti uzorak asteroida koji će biti vraćen na Zemlju na analizu. Tianwen-2 bi trebao biti lansiran 2025. godine, a također će posjetiti i komet 311P/PANSTARRS.

Bude li kineska misija uspješne, možda ćemo konačno znati je li Kamo'oalewa doista nekoć bila komad Mjeseca.

Izvor: Universe Today