Smeđi patuljak čija temperatura jedva doseže temperaturu peke čini nešto što je posve iznenadilo astronome

Znanstvenici sa Sveučilišta u Sydneyju otkrili su tajne najhladnije zvijezde koja proizvodi intrigantne radio valove. Riječ je o prvom dosad takvom otkriću u astronomiji.

Branimir Vorša | 16.07.2023. / 08:00

Smeđi patuljak, ilustracija
Smeđi patuljak, ilustracija (Foto: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silv)

Znanstvenici sa Sveučilišta u Sydneyu otkrili su najhladniju zvijezdu dosad otkrivenu koja emitira radiovalove. Zvijezda, nazvana WISE J0623, smeđi je patuljak koji je veličinom između obične zvijezde i planeta. Rezultati istraživanja o toj zvijezdi, objavljeni u časopisu Astrophysical Journal Letters, detaljno opisuju detekciju pulsirajuće radio emisije ove zvijezde.

Unatoč tome što je otprilike iste veličine kao Jupiter, ova patuljasta zvijezda ima mnogo jače magnetsko polje od našeg Sunca. Pridružuje se samo nekolicini poznatih ultrahladnih patuljastih zvijezda koje generiraju ponavljajuće radio signale, pojašnjva u članku za The Conversation Kovi Rose, doktorski kandidat na Sveučilištu u Sydneyju.

Prava rijetkost

Radio valovi se detektiraju u manje od 1000 od preko 100 milijardi zvijezda u našoj galaksiji. Toj rijetkosti pridonosi razlika između radio valova i optičkog svjetla, koji nastaju različitim fizičkim procesima. Radioemisija je rezultat ubrzanja elektrona i interakcije s magnetiziranim plinom koji okružuje zvijezdu.

Možemo koristiti radio emisiju da naučimo o atmosferama i magnetskim poljima zvijezda, što bi nam u konačnici moglo reći više o potencijalu za opstanak života na svim planetima koji kruže oko njih, piše Rose objašnjavajući značaj otkrića.

Napredak u radioteleskopima znanstvenicima sada omogućuje otkrivanje manje sjajnih zvijezda kao što su hladni smeđi patuljci. Novoidentificirana zvijezda, WISE J0623, ima temperaturu od tek približno 420 stupnjeva Celzija.

Ovi hladni smeđi patuljci ne mogu izdržati razine atmosferske aktivnosti koje generiraju radio emisiju u toplijim zvijezdama, zbog čega je radioastronomima teže pronaći zvijezde poput WISE J0623, pojšnjava Rose.

Otkriće napravio moćan australski radioteleskop

Otkriće najhladnije zvijezde koja odašilje radiovalove omogućio je australski radioteleskop SKA Pathfinder. Sa svojim naprednim mogućnostima, teleskop je pregledao gotovo 90 posto neba, identificirajući milijune radio izvora.

Taj teleskop može vidjeti velike dijelove neba u jednom promatranju i već je pregledao gotovo 90 posto toga. Iz ovog istraživanja identificirali smo blizu tri milijuna radijskih izvora, ističe Rose.

Odabirom visoko cirkularno polariziranih radio izvora iz prethodnog istraživanja neba, tim je uspješno identificirao spomenutu zvijezdu WISE J0623.

Naknadna istraživanja potvrdila i pojsnila otkrivene signale

Da bismo to nadalje istražili, proveli smo naknadna promatranja s CSIRO-ovim australskim teleskopom Compact Array i s teleskopom MeerKAT kojim upravlja Južnoafrički radioastronomski opservatorij. Nova promatranja pokazala su da su svakih 1,9 sati postojala dva jasna, kružno polarizirana izboja iz WISE J0623, nakon čega slijedi odgoda od pola sata prije sljedećeg para izboja, pojašnjava Rose.

WISE J0623 je najhladniji smeđi patuljak ikada otkriven putem radiovalova i predstavlja prvi slučaj postojanih radio pulsacija kod zvijezda tog tipa. Njegovo otkriće otvara i mogućnosti za daljnja istraživanja u polju radioemisije kod ultrahladnih patuljaka.

Naše otkriće daje vrijedan uvid u mehanizme koji stoje iza radio emisije kod ultrahladnih patuljaka i otvara uzbudljive mogućnosti za daljnja istraživanja u ovom polju, ističe na kraju Rose.

Izvor: The Conversation