Kako bi promijenili svoje nezdrave navike, ljudi koriste različite motivacije. Neki vole natjecanja, drugima bolje leže poticaji. Pa kako onda napraviti univerzalan sustav koji bi odgovarao i jednima i drugima, a istovremeno ih potaknuo da mijenjaju svoje nezdrave navike?
Istraživačica sa Sveučilišta Waterloo Rita Orji istražuje upravo to. Točnije, proučava tipove osobnosti kod ljudi kako bi mogla stvoriti "uvjerljive računalne igre" (persuasive computer games), koje su prilagođene motivacijama svakog igrača.
Radi se zapravo o interaktivnim računalnim aplikacijama dizajniranim kako bi motivirale ljude da promijene svoje ponašanje na način koji je prihvatljiv njima samima, društvu ili oboje.
U jednoj našoj studiji ispitanica je naglasila kako treba ohrabrućuju okolinu kako bi dala sve od sebe, rasla kao osoba i razvijala se. Istaknula je kako natjecanje samo razdvaja ljude i demotivira ju. No, druga je osoba komentirala kako ju natjecanje potiče da pruži najbolje od sebe. Trik je razumjeti korisnikovu osobnost i potom prilagoditi aplikaciju odabirom strategije koja najbolje odgovara tipu korisnika, pojašnjava Orji.
Zanimljiva je značajka ovakvog interaktivnog sustava njegova mogućnost da simulira budućnost i pokaže ljudima kako njihovi odabiri utječu na njih same, zajednicu i okoliš.
Jedan je od problema s prihvaćanjem zdravijeg načina života što se odmah ne vide rezultati. Recimo da ste trčali pola sata nakon posla i provjerili svoju kilažu nakon toga. Nije se promijenila. Ili ste pojeli pizzu za ručak i izvagali se kad ste došli kući, a ništa se nije promijenilo. Imamo problema s vizualizacijom utjecaja na takvo ponašanje u kratkom roku. Simulacije nam omogućuju da ljudi vide vezu između uzroka i posljedica u duljem vremenskom periodu. Ako vam sustav može pokazati kako će promjena u prehrani i fizičkoj aktivnosti utjecati na nekoga za šest mjeseci ili godinu dana, onda to mijenja njegov stav prema zdravijem načinu života, kaže Orji.
S obzirom na to da veliki broj ljudi danas posjeduje pametni telefon, razvoj aplikacije ili interaktivne mobilne igre polučio bi veći uspjeh, pogotovo u zemljama u razvoju kao što su neke zemlje u Africi.
Orji zato želi stvoriti interaktivne sustave koji bi se neprimjetno integrirali u svakodnevni život i sa svakim klikom činili svijet boljim mjestom.