Eksperiment fizičara otkrio najjače magnetsko polje u svemiru

Nova studija američkih fizičara otkriva prolazno, ali neizmjerno snažno magnetsko polje, bacajući svjetlo na sile koje djeluju u mikroskopskom području međudjelovanja čestica.

Branimir Vorša | 26.02.2024. / 13:00

Detektor STAR unutar RHIC-a
Detektor STAR unutar RHIC-a (Foto: bnl.gov)

Tijekom eksperimenata u Relativističkom sudaraču teških iona (RHIC), u Nacionalnom laboratoriju Brookhaven Ministarstva energetike SAD-a, znanstvenici su otkrili zapanjujuća magnetska polja, koja potencijalno premašuju intenzitet kozmičkih magnetara (vrsta neutronske zvijezde s iznimno jakim magnetskim poljem, bilijunima puta snažnijim od Zemljinog i koje uzrokuje intenzivne elektromagnetske pojave). Otkriće američkih znanstvenika temeljeno je na analizi sudara između teških iona i otkriva neviđene magnetske sile utisnute u oslobođeni materijal.

Ovo je prvo mjerenje interakcije magnetskog polja s kvark-gluonskom plazmom (QGP), pojašnjava fizičaar Diyu Shen iz RHIC-a. Kvarkovi i gluoni, temeljne čestice unutar atoma, igraju ključnu ulogu u razumijevanju temeljne strukture materije. Unatoč izazovima promatranja njihove aktivnosti unutar kratkotrajnog životnog vijeka elektromagnetskog polja, nova studija se usredotočila na sudare između teških jezgri koje nisu savršeno centrirane.

Neizmjerno jako polje, ali...

Ti brzi pozitivni naboji trebali bi generirati vrlo jako magnetsko polje, predviđene snage 10^18 gausa, ističe Gang Wang, fizičar koji radi na detektoru STAR unutar RHIC-a. To potencijalno magnetsko polje, 10.000 puta jače od najjačeg magnetara, traje nevjerojatno kratko - tek samo deset milijunti dio milijarditog dijela sekunde.

Kroz eksperimente koji su uključivali sudare jezgri zlata, rutenija i cirkonija, znanstvenici su otkrili utjecaj magnetskog polja proučavajući staze čestica.

Možemo zaključiti vrijednost vodljivosti iz našeg mjerenja kolektivnog gibanja, kaže Shen.

Studija, koja je objavljena u časopisu Physical Review X, isto tako pruža jedinstveni uvid u električnu vodljivost kvark-gluonske plazme, fenomen koji nikada prije nije mjeren.