Američka savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) iznijela je pred Kongres izvješće zbog kojeg su se uzburkali duhovi u američkoj javnosti, a posebno u SpaceX-u.
Kako su naveli u izvješću Kongresu, objavljenom prošlog tjedna, SpaceX-ovi sateliti koji su stacionirani u niskoj Zemljinoj orbiti, imaju rok trajanja od samo pet godina. Nakon tog roka, napuštaju svoju nisku orbitu i kreću prema površini Zemlje. Dizajnirani su da budu "razgradljivi", odnosno da potpuno izgore u atmosferi tijekom ponovnog ulaska, predstavljajući mali ili ikakav rizik za ljude na površini Zemlje.
No, u FAA tvrde da bi do 2035. čak oko 28.000 fragmenata sa Starlinkovih satelita koji padaju natrag na Zemlju moglo preživjeti ponovni ulazak u atmosferu. I to svake godine.
Izvještaj je odmah izazvao uzbunu među znanstvenicima i stručnjacima. Naime, s toliko krhotina, navodi se u izvješću, mogućnost da zalutali fragment satelita pogodi i ubije nekoga na tlu porast će na 61 posto svake godine.
Rizik bi mogao biti još veći kad se u obzir uzme da bi takav zalutali fragment satelita mogao pogoditi zrakoplov u letu. U izvješću se navodi da bi postojalo 0,07 posto šanse da zalutali fragment satelita obori jedan zrakoplov svake godine. Iako se radi o znatno manjem postotku rizika, broj poginulih bio bi puno veći.
U SpaceX-u prozivaju FAA
Ovakva predviđanja, naravno, ne idu na ruku SpaceX-u koji je do sad u nisku orbitu lansirao više od 5000 satelita, a u planu im je lansirati još tisuće. Stoga ne iznenađuje da su reagirali na tvrdnje FAA i analizu nazvali "kulminacijom nekoliko nečuvenih pogrešaka, propusta i netočnih pretpostavki".
Dodaju kako je cijela analiza, koju je naručila neprofitna Aerospace Corporation, "duboko pogrešna" jer se temelji na 23 godine staroj studiji koju je provela NASA. Osim što su podaci stari, tvrdi se, problem je što se studija usredotočila na satelite koji ne samo da su napravljeni od drugačijih materijala od SpaceX-ovih, nego nisu ni dizajnirani da ih se može uništiti. Drugim riječima, tvrde iz SpaceX-a, napravljena je nepravedna usporedba.
SpaceX tvrdi da je su njihovi sateliti sigurni te to potkrepljuje podacima da je već deorbitirao 325 svojih satelita od 2020. bez pronalaženja krhotina. To bi, čini se, bilo u suprotnosti s procjenom FAA-e da će na kraju svake godine biti tisuće tih fragmenata koji bombardiraju Zemljinu površinu.
Činjenica da je FAA jednostavno prihvatila izvješće Aerospacea bez pitanja ili provjere izaziva zabrinutost u pogledu tehničke kompetentnosti FAA da odgovorno procjenjuje i regulira ovo područje, poručili su iz SpaceX.
Iz SpaceX-a su također kritizirali izvještaj FAA i Aerospacea jer su se fokusirali samo na njihove Stralink satelite, a pri tome ignorirali sve ostale satelitske sustave.
Problem je i što je analiza navodno dovršena 2021., ali je izvješće FAA predano Kongresu tek 22. rujna 2023. Podaci koji se u njemu navode ističu da će 54.902 LEO satelita biti u orbiti 2035., na temelju FCC odobrenja za Starlink i druge konstelacije. No, u međuvremenu je FAA smanjila broj odobrenja, što nije navedeno u izvještaju.
Osim toga, naglašavaju u SpaceX-u, FAA temelji svoje zaključke na tvrdnji da svemirska industrija nije ispunila stopu uspješnosti od 90 posto za zbrinjavanje nakon misije. Ističu kako je SpaceX-ova stopa uspješnosti zbrinjavanja nakon misije veća od 99 posto.
Ova kritična i jasno relevantna činjenica je nekako izostavljen i iz FAA-inog izvješća i iz analize Aerospace Corporationa na koju se oslanja, upozoravaju iz SpaceX-a.
Iz FAA za sad nisu komentirali SpaceX-ove prigovore, već su samo kratko poručili da pregledavaju pismo koje je SpaceX poslao.
Čini se da bismo u budućnosti mogli još čitati o opasnostima od "svemirskog otpada". Čak i ako SpaceX-ovi sateliti ne predstavljaju problem, činjenica je da je u Zemljinoj orbiti već sad toliko različitih satelita, da postoje velike šanse da neki od njih preživi ulazak u atmosferu i postane prava prijetnja životu ljudi. Pitanje je samo gdje i kada.
Izvor: Ars Technica