Otkako su se na sceni pojavili chatboti i alati pogonjeni umjetnom inteligencijom, brojne su se stvari na internetu promijenile. Od toga da više niste sigurni što je napravio čovjek, a što AI, do toga da su se promijenili načini na koji obavljamo brojne poslove.
No, jedna je stvar i dalje ostala ista - pregledavanje i pretraživanje interneta. A i to bi se sad moglo promijeniti.
Startup za umjetnu inteligenciju, Perplexity, predstavio je svoj internetski preglednik Comet koji funkcionira na potpuno drugačiji način od "klasičnih preglednika". I upravo je taj trenutak ono što brojni analitičari nazivaju "početkom kraja interneta kakvog poznajemo".
Kako su istaknuli na službenom predstavljanju Cometa, njegova je glavna ideja da pretraživanje i pregledavanje interneta bude prirodno poput razgovora, a ne, kao što smo do sad naviknuli, klikanjem desetaka poveznica prije nego što bismo pronašli točno ono što nam treba.
Drugi mozak?
Comet je, ističu u Perplexityju, zamišljen kao "drugi mozak", sposoban za aktivno istraživanje, uspoređivanje opcija, kupovinu, informiranje o vašim obavezama i analiziranje informacije u vaše ime. Kako kažu, zamišljen je da sažme "složene tijekove rada u fluidne razgovore".
Ideja je dakle, da on autonomno izvršava niz radnji i donosi odluke kako bi se postigao zadani cilj korisnika. Trebao bi razumijeti što želite i namjeravate te izvršiti sve korake koji su potrebni da se zadaci učinkovito obave.
Comet uči kako razmišljate, kako bi bolje razmišljao s vama, poručuju iz Perplexityja. Internet je postao prošireni um čovječanstva, dok su naši alati za njegovo korištenje i dalje primitivni.
Upravo bi to Comet trebao promijeniti, jer njegovo je "najjače oružje" - kontekst. Tako će ga korisnici moći zamoliti da usporediti pretplate, sažme neki tekst ili pronađe neki predmet koji ste tražili. Na raspolaganju će im biti i Comet Assistant, novi AI agent, koji će biti dio preglednika, a koji bi trebao automatizirati rutinske zadatke poput otvaranja web stranica, sažimanja e-mailova ili upisivanja događaja u kalendar.
Kako to sve funkcionira u praksi moći će isprobati pretplatnici na Perplexityjevoj Max pretplati kao i mali broj korisnika s pozivnicom.
Perplexity, OpenAI, Google...
A Perplexity nije jedina AI tvrtka koja planira promijeniti način na koji koristimo internet. OpenAI najavio je lansiranje sličnog preglednika već sljedeći tjedan, što bi moglo odvući dio Googleovih korisnika u potpuno novi ekosustav OpenAI-ja. No, to ne znači da će Google mirno sjediti i gledati kako se sve ono što su godinama gradili, urušava. Google se trudi ugraditi svoj Gemini u Chrome dok istovremeno pokušava ugraditi AI u svoju tražilicu i rezultate pretraživanja.
Glavna prepreka za intenzivnije korištenje ovakvih alata i AI preglednika u svakodnevnom životu su još uvijek problemi halucinacije kod AI sustava. Pojedinci koji su testirali OpenAI-jevog AI agenta Asistenta i Perplexityjevog Cometa ističu kako su upravo momenti kad se "pogube" i počnu "halucinirati", razlog zašto se takvi alati ne koriste više i intenzivnije.
Ako Perplexity uspije promijeniti način na koji pregledavamo internet i u tome mu se pridruži i OpenAI, to bi moglo započeti kolosalne promjene u načinu na koji cijeli internet funkcionira. Od oglašivača, prodavatelja, izdavača pa sve do tradicionalnih softverskih kompanija, koje će odjednom postati "nevidljive" korisnicima, jer će AI agenti sažimati njihov sadržaj, uspoređivati njihove cijene i izvršavati korisnikove zadatke, a da pri tome ni jednom ne pokažu samu internetsku stranicu ili sučelje platforme.