Kakva je budućnost svemira? Znanstvenici pokušavaju otkriti pomoću SPOCK-a

SPOCK procjenjuje koji će planeti nestati u sudaru, a koji će "živjeti dugo i uspješno".

Martina Čizmić | 14.07.2020. / 08:31

Zemlja, Mjesec i Mars, ilustracija (Foto: Getty Images)

Znanstvenici koji proučavaju svemir obično se fokusiraju na to što se sve dogodilo tijekom njegovog nastanka i razvoja do danas. No, grupa astrofizičara iz NASA-e odlučila je pokušati otkriti što bi se sa svemirom moglo dogoditi u budućnosti. Za taj zahtjevan zadatak pomoć su potražili od umjetne inteligencije.

Sustav je simpatično nazvan SPOCK (Stability of Planetary Orbital Configurations Klassifier), a razvio ga je astrofizičar iz NASA-e i sa Sveučilišta Princeton, Daniel Tamayo. Radi se o sustavu koji pokušava predvidjeti putanje egzoplaneta i tako utvrditi koji će ostati stabilni, a koji će se sudariti s drugim planetima ili zvijezdama. Iako to mogu izračunati i ljudi, umjetna inteligencija pokazala se bržom i puno preciznijom.

Ne možemo točno reći koji će preživjeti, a koji će uskoro nestati u oblaku prašine, pojašnjava Tamayo te dodaje kako im je zapravo cilj pronaći one nestabilne planete koji su se već trebali sudariti i koji nisu trebali postojati u današnje vrijeme.

Obično bi za to znanstvenicima trebali mjeseci, možda i godine da izračunaju milijardu orbita kojima bi se planet mogao kretati i procjene razinu opasnosti od sudara s drugim planetom. SPOCK to radi puno brže, ali i elegantnije. Izračunava 10 tisuća orbita, a nakon toga uči poseban algoritam o dinamičnim promjenama u tim orbitama. S vremenom sustav nauči kako predvidjeti sudare puno prije no što bi to "znao" da izračunava. Tako SPOCK određuje stabilnost planetarnih konfiguracija i do 100 tisuća brže no što se to do sad radilo.

Tamayo je uvjeren kako će ova nova metoda pružiti novi uvid u arhitekturu planetarnih sustav izvan našeg. A koliko je takvih sustava? U proteklih 25 godina, astronomi su pronašli više od 4000 planeta koji se kreću oko neke zvijezde, a od toga više od 700 zvijezda imaju nekoliko planeta u svom sustavu.

SPOCK će sigurno pomoći astrofizičarima i astronomima da procjene koji će od tih sustava nestati, a koji će "živjeti dugo i uspješno".

Izvor: Sveučilište Princeton