Nova nada u liječenju raka: Znanstvenici imaju metodu za potencijalno neograničen izvor ovih ključnih stanica

Znanstvenici su uspješno stvorili matične stanice ljudske krvi uzgojene u laboratoriju, potencijalno revolucionirajući liječenje raka i eliminirajući rizike odbacivanja te osiguravajući beskrajnu opskrbu matičnim stanicama.

Branimir Vorša | 03.09.2024. / 11:21

Krvne stanice (Foto: Getty Images)

Znanstvenici su prvi put uspješno stvorili ljudske krvne matične stanice u laboratoriju, što je otkriće s potencijalom za transformaciju u liječenju bolesti raka. Iako su te laboratorijski uzgojene stanice testirane samo na miševima, puno obećavaju jer su postale funkcionalna koštana srž, što je usporedivo s rezultatima viđenim nakon transplantacije stanica krvi iz pupkovine.

Proteini, ilustracija Otkriven "Sveti gral" proteina koji popravlja oštećenu DNK i može dovesti do cjepiva protiv raka

Liječenje raka kemoterapijom i zračenjem može ozbiljno oštetiti krvotvorne stanice u koštanoj srži. Transplantacija matičnih stanica omogućuje regeneraciju novih, zdravih stanica. Međutim, donacije pupkovine su ograničene i postoji rizik od odbacivanja tih stanica u tijelu pacijenta. Navedena nova metoda mogla bi riješiti te probleme omogućavanjem proizvodnje matičnih stanica iz pacijentovih vlastitih stanica, minimizirajući brigu o nabavi i smanjujući vjerojatnost odbacivanja. Istraživanje vezano za to objavljeno je u časopisu Nature Biotechnology.

Proces transformacije stanica

Proces je započeo pretvaranjem ljudske krvi ili stanica kože u pluripotentne matične stanice putem reprogramiranja. To uključuje privremeno uključivanje četiri gena, s rezultatom da se stanice pacijenta vraćaju u ranu fazu razvoja kada mogu postati bilo koja stanica u tijelu, objašnjava Andrew Elefanty s australskog Instituta za dječja istraživanja Murdoch u Melbourneu.

Zatim su pluripotentne stanice transformirane u matične krvne stanice. Prvo napravimo tisuće malih plutajućih kuglica stanica, nekoliko stotina stanica u svakoj kuglici, i usmjeravamo ih da se iz matičnih stanica promijene u krvne stanice, kaže Elefanty. Nakon dva tjedna tog procesa znanstvenici su uspjeli proizvesti milijune krvnih stanica.

Nakon infuzije u miševe s nedostatkom imuniteta, stanice su uspješno postale funkcionalna koštana srž u čak polovici slučajeva. Upravo ta jedinstvena sposobnost stvaranja svih tipova krvnih stanica tijekom duljeg vremenskog razdoblja definira te stanice kao krvne matične stanice, ističe Elefanty.

Mišljenja stručnjaka

Proizvodnja mRNA cjepiva Počela ispitivanja cjepiva protiv jedne od najpoznatijih vrsta raka: "Nadamo se da će to postati standardna skrb pacijenata"

Mišljenja neovisnih stručnjaka su pozitivna. Abbas Shafiee s australskog Sveučilišta Queensland taj uspjeh naziva veličanstvenim otkrićem, ali naglašava potrebu za opsežnim ispitivanjima na ljudima prije kliničke upotrebe. Simon Conn s australskog Sveučilišta Flinders hvali potencijal za neograničenu zalihu krvnih matičnih stanica, ali upozorava da se dosljednost liječenja mora poboljšati, prije nego što se pređe na ispitivanja na ljudima.

Izvor: New Scientist