Što sve dosad znamo o F-47, novom službeno najavljenom američkom zrakoplovu 6. generacije

Službeno je predstavljen američki borbeni zrakoplov šeste generacije u razvoju, Boeingov F-47. Iako mnogi detalji o zrakoplovu nisu poznati, evo što se dosad zna o njemu.

Branimir Vorša | 22.03.2025. / 09:35

Boeing F-47
Boeing F-47 (Foto: US Air Force)

Tijekom nedavnog brifinga, američki predsjednik Dnald Trump i general David Allvin otkrili su detalje o borbenom zrakoplovu šeste generacije američkog ratnog zrakoplovstva koji je dobio naziv F-47. Pojedinosti oko tog borbenog zrakoplova, uključujući trošak, ipak nisu objavljene. Trump je objasnio da bi to otkrilo neke tehnologije i neke podatke o dimenzijama zrakoplova.

F-47, dio NGAD programa, dizajniran je da nadmaši sve prethodne američke zrakoplove. To je nešto što nitko prije nije vidio. Što se tiče svih atributa borbenog zrakoplova, nikad mu nije bilo ništa ni blizu, od brzine do sposobnosti manevriranja, do nosivosti, rekao je Trump. Kad je riječ o dodjeli naziva novom borbenom zrakoplovu, general Allvin otkrio je u objavi na platformi X da je broj 47 dodijeljen u čast Trumpu, kao 47. američkom predsjedniku i velikom zagovorniku programa razvoja novog borbenog zrakoplova.

Mogućnosti i performanse

F-47 se može pohvaliti vrhunskom stealth tehnologijom, što ga čini gotovo radarski nevidljivim. Trump je naglasio njegovu pogonsku snagu, tvrdeći da ima pogonsku snagu veću od bilo kojeg mlažnjaka te vrste ikada napravljenog. Iako njegov pogonski motor ostaje nepoznat, kandidati uključuju GE-ov XA102 General Electrica i Pratt & Whitneyjev P&W-ov XA103, oba koja imaju tehnologiju adaptivnog ciklusa, piše portal The Aviationist. Ti motori pružaju povećanu učinkovitost goriva, dodatni potisak i poboljšano hlađenje, poboljšavajući performanse temeljene na borbenim uvjetima.

Trump je također ustvrdio da je eksperimentalna verzija bila u tajnom testiranju gotovo pet godina. To je u skladu s izjavom bivšeg pomoćnika tajnika američkog ratnog zrakoplovstva za nabavu,tehnologiju i logistiku, dr. Willa Ropera, iz 2020. godine, kojom se potvrđuje leteći NGAD demonstrator. Što se tiče okretnosti, nikad nije bilo nečeg sličnog, unatoč snazi ​​i brzini, dodao je Trump, nagovještavajući da bi F-47 mogao briljirati u bliskim zračnim okršajima ako je potrebno.

Planovi proizvodnje

Trump je spomenuo značajan napredak u proizvodnji zrakoplova, misleći ponajprije na objekte u izgradnji. To može aludirati na Boeingovo ulaganje od 1,65 milijardi eura u proizvodni centar koji bi trebao biti otvoren do 2026. godine. Izrazio je nadu da će F-47 ući u proizvodnju prije 2029. godine. Nadalje je primijetio da su već izgradili puno od onoga što se mora izgraditi u smislu proizvodnje, uključujući spremišta.

General Allvin je naglasio je stratešku važnost tog zrakoplova, nazivajući ga monumentalnim skokom naprijed u osiguravanju američke zračne nadmoći za desetljeća koja dolaze. Dodao je, F-47 će imati znatno veći domet, napredniji stealth, biti će održiviji, podržavati i imati veću dostupnost od naših lovaca pete generacije.

Izvozni potencijal i procjena troškova

Trump je nagovijestio i međunarodni interes za novi američki zrakoplov, ističući da saveznici stalno zovu oko toga. Za razliku od F-22 Raptora, F-47 bi mogao biti dostupan za izvoz u modificiranim verzijama. Ublažene verzije mogle bi se razviti kako bi se zadovoljile inozemne vojne odredbe o prodaji, izbjegavajući prošla ograničenja na izvoz naprednih lovaca.

Otkrivene su dvije slike F-47: jedna prikazuje kako izlazi iz hangara, a druga u letu sa zračnim konusom oko sebe (vidi naslovnu fotografiju), što ukazuje na njegovu veliku brzinu. Dizajn zrakoplova ima konfiguraciju kanarda, koja se često smatra izazovom za nevidljivost. To ukazuje na potrebu za povećanom upravljivošću ili stabilnošću.

Ugovor o razvoju inženjeringa i proizvodnje (EMD) za Boeing, koji će proizvoditi F-47, premašuje 20 milijardi eura. Iako točna cijena F-47 nije otkrivena, Allvin je izjavio da bi bio jeftiniji od F-22, koji košta 143 milijuna eura po jedinici. Američko ratno zrakoplovstvo očekuje veću flotu od 195 izgrađenih F-22Raptora, potencijalno smanjujući troškove po jedinici tijekom vremena.

Vezane vijesti

Još vijesti