U sklopu programa NGAD (Next Generation Air Dominance), američko ratno zrakoplovstvo u potpunoj je tajnosti dizajniralo, napravilo i već u letu testiralo najmanje jedan prototip borbenog zrakoplova iduće generacije. Ovu veliku vijest novinarki Defense Newsa tijekom konferencije "Air, Space and Cyber Conference 2020" otkrio je dr. Will Roper, pomoćnik tajnika ratnog zrakoplovstva za nabavu.
Već smo napravili i letjeli prototipom pune veličine te istovremeno porušili više rekorda. Spremni smo krenuti u izradu zrakoplova iduće generacije na način kakav dosad još nije viđen, rekao je Roper.
HUGE NEWS: The Air Force has built and flown a full-scale flight demonstrator of its next generation fighter jet, its top acquisition official announces.@WILLROP3R spoke exclusively with Defense News about this massive development: https://t.co/WNMGgN6mDs
— Valerie Insinna (@ValerieInsinna) September 15, 2020
Svi su detalji o zrakoplovu, naravno, i dalje pod oznakom stroge tajne, uključujući i njegov izgled. Riječ je o prvom novom borbenom zrakoplovu koji je poletio u posljednjih 20 godina u SAD-u, a koji je dizajniran korištenjem tehnika naprednog inženjeringa potpomognutog računalima (CAE) te konceptima Digital Twin, koji su korišteni za izradu i testiranje virtualne verzije tog zrakoplova prije nego što se napravio i njegov stvarni prototip, koji je, kako je Roper otkrio, već i odradio testni let.
Američko ratno zrakoplovstvo procjenjuje da taj novi pristup razvoju i proizvodnji zrakoplova može smanjiti troškove životnog ciklusa borbenih zrakoplova iduće generacije za 10 posto tijekom perioda od 30 godina, u usporedbi sa starijim borbenim zrakoplovima.
Roper nije otkrio koliko prototipa tog novog zrakoplova zapravo postoji, tko je njihov proizvođač, detalje razvoja tog zrakoplova, kao ni datum njegova prvog leta. Ne zna se ni je li riječ o bespilotnoj letjelici ili zrakoplovu kojim upravlja pilot, kao ni koristi li takozvanu "stealth" tehnologiju. U konačnici, ne zna se je li supersoničan ili možda ima i hipersonični pogon.
Novi pristup razvoju i proizvodnji američkih borbenih zrakoplova nove generacije, prema Roperovim riječima, podigao bi troškove razvoja za 25 posto i troškove proizvodnje za 18 posto, no u konačnici bi se smanjili troškovi modernizacije za 79 posto i troškovi održavanja za 50 posto.
Zapravo, cilj je ubrzati životni ciklus novih borbenih zrakoplova po principu da ih američko ratno zrakoplovstvo kupuje svakih osam godina i mijenja svakih 16 godina (umjesto 30 dosadašnjih).
Izvor: The Aviationist