Zaboravite snažne dizelske motore, budućnost brodskog prijevoza leži u - jedrima

Uz pomoć jedara moguće je uštedjeti na gorivu, a to bi se moglo svidjeti vlasnicima brodova.

Martina Čizmić | 22.08.2023. / 10:25

Galerija

Stoljećima su ljudi za plovidbu morima koristili snagu vjetra zauzdanu velikim jedrima. No s razvojem prvo parnog, a onda i dizelskog motora, jedra su pomalo izašla iz upotrebe. Osim, naravno, na putničkim jedrilicama. U komercijalnoj plovidbi bilo je bitnije brzo i u što kraćem roku prevesti što više tereta.

To bi se moglo promijeniti ako eksperiment koji su osmislili u tvrtkama Cargill i BAR Technologies uspije. Njihov brod za rasuti teret, opremljen novom tehnologijom velikih jedara s krilima, trebao bi pokazati je li moguće iskoristiti snagu vjetra u komercijalnom brodarstvu.

Kako su priopćili iz Cargilla, unajmili su veliki teretni brod i opremili ga s dva WindWinga, jedrima s krilima visine do 37,5 metara. Očekuje se da bi se takvim dodatnim krilima moglo uštedjeti do 30 posto goriva na putovanjima.

Projekt WindWings, koji sufinancira Europska unija kao dio inicijative CHEK Horizon 2020, mogao bi pomoći brodarskoj industriji da ispuni ciljeve o prelasku na alternativna goriva, nudeći rješenje za naknadnu ugradnju koje je sposobno dekarbonizirati postojeća plovila, što je posebno važno s obzirom na to da je 55 posto svjetske flote za rasuti teret staro do devet godina.

Cargillov brod s WindWigovima kreće na testno putovanje tijekom kojeg će se pratiti ponašanje samih jedara, ali i performanse broda, kako bi se uvele ključne izmjene za bolji rad.

Slika nije dostupna Upoznajte Ice Kite, luksuznu superjahtu s letećim jedrom koja je napravljena za jednog njemačkog poduzetnika

Želi li međunarodna plovidba ostvariti svoju ambiciju smanjenja emisija CO2 , tada inovacija mora doći u prvi plan. Vjetar je gotovo marginalno besplatno gorivo i prilika za smanjenje emisija, uz velika povećanja učinkovitosti u operativnim troškovima plovila, znatna je. Danas je kulminacija godina pionirskog istraživanja, gdje smo uložili u našu jedinstvenu tehnologiju jedara i tražili vještog partnera za industrijalizaciju u tvrtki Yara Marine Technologies, kako bismo vlasnicima plovila i operaterima pružili priliku da ostvare ovu učinkovitost, rekao je John Cooper, glavni izvršni direktor u BAR Technologies.

U planu je izgradnja stotina takvih jedara u sljedećih nekoliko godina te njihova ugradnja na teretne brodove diljem svijeta. Ako se pokažu učinkovitima kako to očekuju u BAR Technologies i Cargillu, WindWingovi bi mogli uštedjeti barem tonu i pol goriva po jedru dnevno, a još i više na prekooceanskim rutama. S obzirom na cijene goriva, to bi moglo biti itekako zanimljivo vlasnicima brodova.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti