Da ste na nekom sportskom događaju i vidite osobu u kostimu gorile kako trči po terenu, sigurno biste to primijetili, zar ne? Znanstveni eksperiment star 20 godina pokazao je da to nije baš posve točno te da bi tek polovica prisutnih ljudi primijetila nešto neobično na terenu. Razlog tome je zato što ako ne uočite novu informaciju u svom vidnom polju u prvih 1,5 sekundi, vjerojatno će vam taj događaj u potpunosti promaknuti.
Razlog zbog kojeg imamo tu nenamjernu sljepoću jest zato što možemo primiti ograničen priljev vizualnih informacija odjednom. Jedan od načina na koji se s tim nosimo jest korištenje selektivne, odnosno usmjerene pažnje, ističe Katherine Wood sa Sveučilišta Illinois u SAD-u.
Wood i njezin kolega s istog sveučilišta Daniel Simons napravili su seriju eksperimenata kako bi otkrili hoće li povećana vremenska izloženost novom događaju unutar vidnog polja probiti tu nenamjernu sljepoću.
Od ljudi koji su sudjelovali u eksperimentima zatražili su da prate crno-bijele oblike koji se kreću u ravnim linijama preko računalnog zaslona te se odbijaju od rubova zaslona pod kutom od 45 stupnjeva. Sudionicima je rečeno da prebroje koliko se objekata jedne boje odbilo od rubove zaslona.
Dok su to radili, među crno-bijele objekte umiješao bi se križni objekt, kojeg bi na zaslonu bio 5 sekundi ili 2,67 sekundi.
Zapažanja u te dvije vremenske kategorije se nisu previše razlikovala pa smo kraće vrijeme dodatno prepolovili, pojasnila je Wood, a novo kraće vrijeme iznosilo je 1,5 sekundi.
Nove postavke otkrile su da postoji razlika od tek 12,7 posto u opažanju križnog objekta između sudionika koji su objekt uočili u vremenskom periodu od 5 sekundi, nasuprot onih koji su to učinili unutar sekunde i pol. Dakle, šanse za uočavanje novog elementa u vidnom polju produženim izlaganjem nisu se bitno povećale.
Najprirodniji zaključak bio bi da što se duže objekt nalazi u vidnom polju, to postoji veća prilika da ga se i primijeti, pa smo se nemalo iznenadili kad smo vidjeli da to previše ne pomaže, kaže Wood.
To je Wood i Simonsa natjeralo na zaključak da će većina ljudi primijetiti nešto novo u vidokrugu unutar prvih 1,5 sekundi.
Ipak, kako naglašava neovisna stručnjakinja Vanessa Beanland sa Sveučilišta Otago na Novom Zelandu, u stvarnosti postoje događaji koji s protekom vremena povećavaju stupanj značaja u vidnom polju pa dok ih isprva i ne primjećujemo, nakon određenog vremena privuku nam pažnju.
Možda isprva ne primijetimo opasno ponašanje vozača u prometu u daljini, no kako mu se približavamo, njihovo ponašanje postaje sve relevantnije u odnosu na nas i predstavlja nam prijetnju koju ćemo primijetiti, kaže Beanland.
Izvor: New Scientist