Ovo je godina u kojoj umjetna inteligencija na poslu postaje stvarnost

Umjetna inteligencija je tehnologija kakvu do sada nismo vidjeli, ističe Tikhonova.

Martina Čizmić | 21.06.2024. / 15:35

Umjetna inteligencija, ilustracija (Foto: Getty Images)

Generativna umjetna inteligencija (Gen AI) stupila je na scenu prije samo godinu dana i, prvi puta od pojave pametnih telefona, iz temelja promijenila način na koji komuniciramo s tehnologijom. Dojmljivo je vidjeti kako umjetna inteligencija stvara poslovnu vrijednost, posebno u područjima kao što su iskustvo zaposlenika, odnos prema klijentima, interni poslovni procesi i inovacije. Pojava novih tehnologija i alata kao što je Gen AI, uključujući Copilote, eksponencijalno povećava ovu vrijednost.

Nedavna globalna studija PwC-a o umjetnoj inteligenciji pokazala je da će skoro polovica ekonomskih koristi koje očekujemo do 2030. godine biti rezultat poboljšanja proizvoda i poticanja interesa potrošača. Umjetna inteligencija bi na taj način do 2030. godine mogla doprinijeti do 9,9 posto BDP-a Sjeverne Europe i 11,5 posto Južne Europe.

Kroz povijest je utjecaj tehnologije ovisio o tome koliko se njome dobro upravlja. Kako svijet  ulazi u novo digitalno desetljeće, umjetna inteligencija nudi beskrajne mogućnosti, transformira industrije i rješava izazove u zdravstvu, maloprodaji, proizvodnji, financijskim uslugama i na području održivosti.

Kako se umjetna inteligencija koristi u jugoistočnoj Europi pokazala nam je Kristina Tikhonova, direktorica za Jugoistočnu Europu u Microsoftu. Kao pozitivan primjer korištenja AI asistenata navela je primjer Vlade Albanije i Grčke koji koriste AI asistente koji omogućavaju brz i učinkovit pristup informacijama o javnim uslugama. Gospodarska i industrijska komora Srbije uvela je BizChat - digitalnu uslugu temeljenu na umjetnoj inteligenciji, prvu uslugu tog tipa u Europi namijenjenu poslovnoj zajednici. Laqo osiguranje u Hrvatskoj integriralo je umjetnu inteligenciju i postalo prvo digitalno osiguranje u zemlji, dok je u Sloveniji osiguravajuće društvo Zavarovalnica Triglav moderiniziralo svoju korisničku uslugu automatizacijom temeljenom na umjetnoj inteligenciji. IKEA u Bugarskoj predstavila je "Sofiju", AI asistenta koji poboljšava doživljaj kupovine.

Istaknula je kako vodeće tvrtke diljem svijeta koriste Microsoftove alate za umjetnu inteligenciju ne bi li redefinirale korisnička iskustva i promijenile operativne paradigme. Od virtualnog pomoćnika Mercedes-Benza koji donosi značajne inovacije službe za korisnike do Ecolabovih inicijativa za održivost koje se temelje na uvidima umjetne inteligencije, spektar primjene rješenja koje se baziraju na umjetnoj inteligenciji je širok i transformativan. Uspjeh Coca-Cola Hellenic Bottling Company u skaliranju poslovanja uz istovremeno smanjenje troškova potvrđuje da umjetna inteligencija može istovremeno potaknuti učinkovitost i inovacije. Na primjer, Microsoftovo partnerstvo sa belgijskom farmaceutskom grupom UCB omogućuje njenim znanstvenicima da učinkovitije otkrivaju nove lijekove.

Automatizirajući zadatke i djelujući kao istinski "kopilot", umjetna inteligencija omogućit će ljudima da se usredotoče na važnije aktivnosti da bi postigli više. To bi tijekom desetljeća moglo povećati globalni bruto domaći proizvod za 7 posto i pomoći neutralizirati očekivani pad radno sposobnog stanovništva Europe od 14,8 milijuna ili 6 posto do 2030. godine.

Kristina Tikhonova (Foto: Microsoft)

Iz perspektive zaposlenika, umjetna inteligencija povećava mogućnosti napretka u karijeri. Nedavni Work Trend Index ističe nedostatak kvalificiranih zaposlenika i značajne mogućnosti napredovanja za one koji steknu vještine povezane s umjetnom inteligencijom. Iako 66 posto lidera neće zaposliti nekoga bez vještina povezanih s umjetnom inteligencijom, samo 39 posto zaposlenika bilo koje tvrtke prolazi trening korištenja umjetne inteligencije, koji tijekom ove godine planira ponuditi tek 25 posto tvrtki. Ti podaci rezultiraju samostalnom edukacijom profesionalaca.

Da bismo iskoristili priliku koju pruža umjetna inteligencija, moramo poticati razvoj uspješnog ekosustava umjetne inteligencije te učiniti umjetnu inteligenciju dostupnom i cjenovno pristupačnom svim organizacijama. Ključno je otvoreno i konkurentno tržište umjetne inteligencije. Pun potencijal umjetne inteligencije ostvarit će se kroz njenu integraciju u gospodarstvo i razvoj aplikacija temeljenih na umjetnoj inteligenciji, ističe Tikhonova. 

Obzirom na ulogu koju će umjetna inteligencija imati u našim životima, inovacije koje omogućuje moraju se uravnotežiti s naporima za ublažavanje rizika i zlouporaba, kao što su dezinformacije i deepfakeovi ili pitanja privatnosti i intelektualne vlasništva, kao i pitanja povezana s okolišem. 

Prava moć umjetne inteligencije nadilazi automatizaciju. Prihvaćanjem umjetne inteligencije organizacije mogu steći uvide koji potiču inovacije, optimiziraju aktivnosti i potiču rast. Umjetna inteligencija je tehnologija kakvu do sada nismo vidjeli. Organizacije koje joj pristupaju promišljeno bit će lideri u ovoj transformativnoj eri, zaključuje na kraju Tikhonova.
 

 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti