Astronomi su otkrili posve nesvakidašnji novi način za uništavanje zvijezda

Zvijezde mogu umrijeti na puno načina, no astronomi su sada otkrili jedan posve nov i krajnje nasilan način koji vodi do njihovog uništenja.

Branimir Vorša | 27.06.2023. / 13:15

Kozmičko zračenje, ilustracija
Kozmičko zračenje, ilustracija (Foto: Getty Images)

Nedavno otkriće astronoma razotkrilo je izvanredan događaj u kojem su se dva drevna ostatka zvijezde sudarila u jezgri galaksije, što je rezultiralo kolosalnom eksplozijom i vidljivim izbijanjem gama zraka diljem svemira. Poznata kao GRB 191019A, ta pojava je astronomima pružila dragocjene uvide u nestanak zvijezda u gusto naseljenim područjima svemira.

Otkriće je uzbudljivo za razumijevanje kako zvijezde umiru i za odgovore na druga pitanja, kao što je koji bi neočekivani izvori mogli stvoriti gravitacijske valove, koje bismo mogli otkriti na Zemlji, izjavio je Andrew Levan, glavni autor studije objavljene u časopisu Nature Astronomy.

Sunce Astronomi dokučili kako mogu proučavati unutrašnjost Sunca, što je dosad bilo praktički nemoguće

Otkriće potvrdile tri zvjezdarnice i svemirski teleskop

Otkriće GRB 191019A od strane zvjezdarnice Neil Gehrels Swift, bila je prva naznaka tog događaja. Naknadna promatranja s Međunarodnim opservatorijem Gemini, Nordijskim optičkim teleskopom i Hubble svemirskim teleskopom omogućila su astronomima da ispitaju posljedice eksplozije gama zraka iz GRB 191019A. Otkrili su da se sudar dogodio u blizini središnje supermasivne crne rupe, unutar 100 svjetlosnih godina od srca galaksije koja je udaljena otprilike 3 milijarde svjetlosnih godina od Zemlje.

Ovi novi rezultati pokazuju da zvijezde mogu biti uništene u nekim od najgušćih područja svemira, gdje ih uvjeti tjeraju na sudaranje, objasnio je Levan.

Što je uzrokovalo gigantsku eksploziju?

Jedinstvenost navedenog događaja leži u tome što se dogodio unutar ranije poznate drevne galaksije. Identifikacija lokacije praska unutar središta te drevne galaksije pružila je primamljive dokaze o novom putu za uništenje zvijezda.

Naše daljnje promatranje nam je reklo da je eksplozija najvjerojatnije uzrokovana spajanjem dvaju kompaktnih objekata, umjesto da se radi o masivnoj zvijezdi koja se kolabira, rekao je Levan.

Unatoč tome što je prošla svoju početnu fazu stvaranja zvijezda, jezgra stare galaksije predstavlja idealno okruženje za sudar zvjezdanih ostataka. U tim regijama velike populacije zvijezda, oblaci plina i prašine te ostaci poput crnih rupa i neutronskih zvijezda, koegzistiraju oko središnje supermasivne crne rupe. Gravitacijski utjecaj koji radi ta supermasivna crna rupa može spojiti dva zvjezdana objekta, rezultirajući monumentalnim dugotrajnim izbijanjem gama zraka.

Ilustracija Poznati likovi dobili svemirske "blizance": Zahvaljujući srednjoškolcima jedna zvijezda nosi ime Kosjenka, a jedan egzoplanet Regoč

Novi cilj - pronaći više sličnih događaja u svemiru

Dok se udari gama zraka obično ne opažaju u normalnim galaksijama zbog zamračenja plinom i prašinom, relativno čisto okruženje GRB 191019A omogućilo je astronomima da opsežno prouče događaj. Njihov cilj je sad identificirati više tih događaja i povezati ih s detekcijama gravitacijskih valova, što bi produbilo naše razumijevanje njihove prirode i potvrdilo njihovo podrijetlo.

Levan je isto tako istaknuo značaj suradnje između različitih zvjezdarnica i objekata u unaprjeđivanju proučavanja eksplozija gama zraka. Takva suradnja, od otkrivanja do detaljnih promatranja preko elektromagnetskog spektra, pridonosi značajnim otkrićima i napretku u tom području.

Izvor: Universe Today