Astronomi uočili dvije superbaklje čija energija nadilazi solarne baklje 10 milijuna puta

Superbaklja je vrlo snažna eksplozija promatrana na zvijezdama izvan Sunčeva sustava. Takva baklja, za razliku od uobičajene solarne baklje našeg Sunca, jača je čak deset tisuća puta. No znanstvenici nisu isključili mogućnost da se superbaklja dogodi i na površini Sunca.

Branimir Vorša | 03.06.2020. / 15:18

Međunarodni tim znanstvenika uočio je superbaklje koje imaju deset milijuna puta više energije nego one koje se javljaju na Suncu. Koristeći najnaprednije teleskope u europskom opservatoriju u Čileu (ESO), proučavali su zvjezdana tijela koja se nazivaju "ekstremno horizontalno razgranate zvijezde (EHB)", a koje se nalaze u takozvanim "globularnim nakupinama".

EHB zvijezde imaju masu jednaku polovici mase našeg Sunca, ali su četiri ili pet puta toplije, a njihove maksimalne temperature dosežu i do 19.400 Celzijevih stupnjeva.

Te male i vruće zvijezde posebne su jer znamo da prolaze kroz jednu od posljednjih faza svog života te će preuranjeno umrijeti, pojašnjava Yazan Momany, autor studije i astronom s INAF-ova opservatorija u Padovi, u Italiji.

Znanstvenici kažu da EHB zvijezde drže u sebi odgovor na misterij o teoriji zvjezdane evolucije - zašto zvijezde poput Sunca gube i 30 do 40 posto mase tijekom svojih posljednjih evolucijskih faza?

Proučavajući ih, astronomi su otkrili da mnoge od njih redovno mijenjaju svoju jarkost, u periodima koji variraju od nekoliko dana do nekoliko tjedana. Nakon proučavanja podataka došli su do zaključka da su uzrok tome magnetske mrlje koje prekrivaju njihovu površinu.

Te mrlje prekrivaju i do četvrtine površine zvijezde i razlikuju se od primjerice Sunčevih pjega jer su znatno tamnije i hladnije te su i znatno stabilnije od Sunčevih.

Isto tako, promatrajući EHB zvijezde, astronomi su uočili i dvije superbaklje, koje su bile ekstremno moćne.

Slične su sunčevim bakljama, ali imaju deset milijuna puta više energije. To nismo očekivali i to naglašava značaj magnetskih pollja u pojašnjenju značajki tih zvijezda, rekao je Henri Boffin, astronom koji radi u sjedištu ESO-a u Njemačkoj i isto tako jedan od autora studije.

Izvor: Sputnik