EU utvrdila niz nepravilnosti: Evo kako Shein krši prava kupaca u Europi

Istragu podupiru i statistički podaci europskih potrošačkih centara o najčešćim problemima u pritužbama potrošača protiv Sheina.

Martina Čizmić | 26.05.2025. / 12:22

Temu i Shein, ilustracija (Foto: Getty Images)

Milijuni kupaca diljem Europe kupuju na kineskoj platformi za internetsku trgovinu Shein. Neki se odluče na kupnju jednom i razočarani dobijenim, odustanu. Drugi gotovo postaju ovisni o "jeftinim cijenama" i kupuju redovito. 

No, koliko god bilo zadovoljnih kupaca, toliko se javlja i nezadovoljnih, koji upozoravaju na nepravilnosti s kojima su se susreli tijekom svoj iskustva kupovine. 

Upravo činjenica da mnogo kupaca u Europi kupuje na Sheinu, potaknula je mrežu nacionalnih tijela za zaštitu potrošača i Europsku komisiju da pokrenu istragu, a ono što su otkrili moglo bi promijeniti način na koji Shein funkcionira. Barem u Europi. 

Temu i Shein, ilustracija Shein na meti EK: Imaju do kraja veljače da odgovore poštuju li europska pravila

Kako su objavili iz Europske komisije, tijekom istrage utvrđen je cijeli niz nepravilnosti. Tako je otkriveno da se na Sheinu pojavljuju:

  • Lažni popusti: pretvaranje da nude bolje ponude prikazivanjem sniženja cijena koja se ne temelje na stvarnim „prethodnim cijenama”.
  • Prodaja pod pritiskom: stavljanje potrošača pod pritisak da dovrše kupnju koristeći se taktikama kao što su lažni rokovi kupnje.
  • Nedostajuće, netočne i obmanjujuće informacije: prikazivanje nepotpunih i netočnih informacija o zakonskim pravima potrošača na povrat robe i primanje povrata te neobrađivanje povrata i povrata u skladu s relevantnim pravima potrošača.
  • Obmanjujuće oznake proizvoda: upotreba oznaka proizvoda koje upućuju na to da proizvod nudi nešto posebno ako je relevantna značajka zapravo propisana zakonom.
  • Obmanjujuće tvrdnje o održivosti: Pružanje lažnih ili obmanjujućih informacija o koristima svojih proizvoda za održivost.
  • Skriveni podaci za kontakt: Potrošači se ne mogu lako obratiti tvrtki Shein za pitanja ili pritužbe.

Osim toga, tijekom istrage su od Sheina zatražili dodatne informacije o tome kako rangiraju, recenziraju i ocjenjuju proizvode. Istražuju i informira li Shein potrošače o tome kako se obveze iz ugovora dijele između prodavatelja koji je treća strana i Sheina (ako je primjenjivo) te da se prava potrošača ne primjenjuju na ugovor u slučajevima u kojima prodavatelj koji je treća strana nije trgovac.

Sva poduzeća koja se obraćaju potrošačima u EU-u moraju djelovati u skladu s našim pravilima. Današnjim djelovanjem šalje se jasna poruka: nećemo se sramiti držati platforme za e-trgovinu odgovornima, bez obzira na to gdje se nalaze. Zakonodavstvo EU-a o zaštiti potrošača nije neobvezno – mora se primjenjivati u svim slučajevima. Snažno pozdravljam odlučno djelovanje mreže za suradnju u zaštiti potrošača. Sada je na Sheinu da pojača, poštuje pravila i u potpunosti uskladi svoje prakse sa standardima EU-a za zaštitu potrošača, istaknuo je Michael McGrath, povjerenik za demokraciju, pravosuđe, vladavinu prava i zaštitu potrošača.

Paketi, ilustracija Novi udarac za online trgovine: EU planira uvesti naknadu na male pakete koji dolaze iz Kine

Kako ističu iz Europske komisije, Shein sada ima mjesec dana da odgovori na nalaze mreže za suradnju u zaštiti potrošača i predloži obveze o tome kako će riješiti utvrđena pitanja iz prava zaštite potrošača. Ovisno o odgovoru, mreža za suradnju u zaštiti potrošača može započeti dijalog s društvom. Ako SHhein ne riješi probleme koje je istaknula mreža za suradnju u zaštiti potrošača, nacionalna tijela mogu poduzeti provedbene mjere kako bi osigurala usklađenost. To uključuje mogućnost izricanja novčanih kazni na temelju godišnjeg Sheina u predmetnim državama članicama EU-a.

Vezane vijesti

Još vijesti