Milijuni kupaca diljem Europe kupuju na kineskoj platformi za internetsku trgovinu Shein. Neki se odluče na kupnju jednom i razočarani dobijenim, odustanu. Drugi gotovo postaju ovisni o "jeftinim cijenama" i kupuju redovito.
No, koliko god bilo zadovoljnih kupaca, toliko se javlja i nezadovoljnih, koji upozoravaju na nepravilnosti s kojima su se susreli tijekom svoj iskustva kupovine.
Upravo činjenica da mnogo kupaca u Europi kupuje na Sheinu, potaknula je mrežu nacionalnih tijela za zaštitu potrošača i Europsku komisiju da pokrenu istragu, a ono što su otkrili moglo bi promijeniti način na koji Shein funkcionira. Barem u Europi.
Kako su objavili iz Europske komisije, tijekom istrage utvrđen je cijeli niz nepravilnosti. Tako je otkriveno da se na Sheinu pojavljuju:
- Lažni popusti: pretvaranje da nude bolje ponude prikazivanjem sniženja cijena koja se ne temelje na stvarnim „prethodnim cijenama”.
- Prodaja pod pritiskom: stavljanje potrošača pod pritisak da dovrše kupnju koristeći se taktikama kao što su lažni rokovi kupnje.
- Nedostajuće, netočne i obmanjujuće informacije: prikazivanje nepotpunih i netočnih informacija o zakonskim pravima potrošača na povrat robe i primanje povrata te neobrađivanje povrata i povrata u skladu s relevantnim pravima potrošača.
- Obmanjujuće oznake proizvoda: upotreba oznaka proizvoda koje upućuju na to da proizvod nudi nešto posebno ako je relevantna značajka zapravo propisana zakonom.
- Obmanjujuće tvrdnje o održivosti: Pružanje lažnih ili obmanjujućih informacija o koristima svojih proizvoda za održivost.
- Skriveni podaci za kontakt: Potrošači se ne mogu lako obratiti tvrtki Shein za pitanja ili pritužbe.
Osim toga, tijekom istrage su od Sheina zatražili dodatne informacije o tome kako rangiraju, recenziraju i ocjenjuju proizvode. Istražuju i informira li Shein potrošače o tome kako se obveze iz ugovora dijele između prodavatelja koji je treća strana i Sheina (ako je primjenjivo) te da se prava potrošača ne primjenjuju na ugovor u slučajevima u kojima prodavatelj koji je treća strana nije trgovac.
Sva poduzeća koja se obraćaju potrošačima u EU-u moraju djelovati u skladu s našim pravilima. Današnjim djelovanjem šalje se jasna poruka: nećemo se sramiti držati platforme za e-trgovinu odgovornima, bez obzira na to gdje se nalaze. Zakonodavstvo EU-a o zaštiti potrošača nije neobvezno – mora se primjenjivati u svim slučajevima. Snažno pozdravljam odlučno djelovanje mreže za suradnju u zaštiti potrošača. Sada je na Sheinu da pojača, poštuje pravila i u potpunosti uskladi svoje prakse sa standardima EU-a za zaštitu potrošača, istaknuo je Michael McGrath, povjerenik za demokraciju, pravosuđe, vladavinu prava i zaštitu potrošača.
Kako ističu iz Europske komisije, Shein sada ima mjesec dana da odgovori na nalaze mreže za suradnju u zaštiti potrošača i predloži obveze o tome kako će riješiti utvrđena pitanja iz prava zaštite potrošača. Ovisno o odgovoru, mreža za suradnju u zaštiti potrošača može započeti dijalog s društvom. Ako SHhein ne riješi probleme koje je istaknula mreža za suradnju u zaštiti potrošača, nacionalna tijela mogu poduzeti provedbene mjere kako bi osigurala usklađenost. To uključuje mogućnost izricanja novčanih kazni na temelju godišnjeg Sheina u predmetnim državama članicama EU-a.