Post je napisao Darian Škarica je CEO divIT stystemsa te mash.me koji se bavi praćanjem pokreta korisnika s efektima pomoću web aplikacije za Microsoft Kinect.

Kad je objavljena vijest o Facebookovoj kupnji Oculusa, mislio sam da je preuranjena prvoaprilska šala jer mi sve skupa nije imalo nikakvog smisla. Unatrag par mjeseci sam rekao kako mi je nejasno kako ih neki veliki igrač poput Googlea ili Applea već nije preuzeo Oculus, jer svatko tko ih je probao zna koju revoluciju će izazvati. 

Pretpostavio sam da su imali ponude za akviziciju, ali zbog sveukupnog financiranja od oko 100 milijuna dolara mislio sam da su odbijali, i da ćemo kroz par godina doznati sve o svim ponudama koje su dobili.

I onda se pojavi Facebook!

E sad bi se trebao vratiti par koraka natrag. Virtualna stvarnost (virtual reality, VR; smještanje korisnika u potpuni virtualni svijet bez doticaja sa "stvarnim" svijetom) i proširena stvarnost (augmented reality, AR; korisnik vidi stvarni svijet u kojem su smješteni virtualni objekti) su koncepti s kojima nam se već desetljećima “prijeti” i unatrag godinu-dvije napokon smo došli do razdoblja gdje je te stare sci-fi koncepte moguće realizirati.

Trenutni predvodnik AR naočala bi bio Google sa svojim Glassom (iako je za raspravu u kojoj su mjeri to AR naočale). Prave komercijalno dostupne AR naočale dolaze kroz par mjeseci, gdje su trenutni predvodnici Meta naočale i naočale Atheer Labsa. No, u ovom području još uvijek ima dosta prostora za kretanje, pa tako za sada nije vidljivo tko će u kraćem razdoblju biti pobjednik. Dotle je Oculus Rift apsolutni trenutni pobjednik VR-a. 

Pitanje je koja će iduća velika platforma biti nakon smartphonea. Po meni će ove dvije grane biti paralelni "next big thing" jer su u osnovi drugačije stvari. Dok su AR naočale logičan nasljednik smartphonea, dotle je VR drastično novi koncept krajnjem potrošaču.

I tu se vraćamo na Facebook. Naime, Facebook je krenuo kao web aplikacija, usmjeren prema desktop računalu. Kad je naišla mobilna revolucija nisu se odmah zakačili na nju, i dosta su izgubili zbog toga. S vremenom su se ipak uspjeli posložiti, i njihove mobilne aplikacije postaju sve bolje i bolje, broj mobilnih korisnika raste iz mjeseca u mjesec, a prihod od mobilnih korisnika je premašio prihod od desktop korisnika, no i dalje nemaju svoje uporište kao što ima Google s Androidom ili Apple s iOS-om.

Tako se može reći da kupnjom Oculusa, ulazi u potencijalni "next big thing" i omogućuju da su na samom početku iduće revolucije.

E sad, neke stvari koje je Zuckerberg rekao mi nisu potpuno jasne. On u Oculusu vidi idući korak Facebookove vizije povezivanja svijeta. Priča kako će ljudi na različitim krajevima svijeta biti jedni pored drugih. Po meni 3 su moguća ishoda:

1. Oculus pušta video feed s dubinske kamera (dubinska kamera je kamera koja uz RGB sliku prima i informaciju o dubini prostora, i time ne dobivate 2d sliku, već 3d sliku. Najveći pomak u dubinskim kamerama je napravio Microsoft s Kinectom, a nedavna Appleova kupnja Primesensa, ekipe koja stoji iza tehnologije Kinecta, kao i Googleov Project Tango - mobilni uređaj s dubinskom kamerom, pokazuju kako ova tehnologija polako ulazi u potrošačku domenu). Problem je što bi ovakva integracija bila jednostrana — vi bi s Oculusom mogli razgovarati s drugom stranom, ali ako bi obje strane imale Oculus na glavi, to ne bi bila neka zanimljiva interakcija!

2. Dubinskom se kamerom napravi 3d model druge osobe, te obje strane mogu vidjeti svoj 3d model i međusobno razgovarati. Ovdje bi se dodatno trebala koristiti tehnologija live animiranja 3d likova uz pomoć zvuka i video slike. Iako bi ovo spadalo u Facebookovu logiku, gdje se ne predstavljate avatarima već svojim imenom i prezimenom, ovakvi 3d modeli još uvijek izgledaju poprilično čudno i beživotno (iako su rađeni od pravih ljudi).

3. Ista kombinacija kao gore, samo što osobe ne bi bile predstavljene svojim 3d likom, već 3d avatarom. Iako se odmičemo od Facebookove ime-prezime logike, ovakvo stvaranje virtualnog svijeta mi se čini kao najlogičniji smjer u kojem bi Facebook mogao ići. Stvarajući “Second Life” svijet s Facebookovom korisničkom bazom praktički dobivamo Metaverse iz Snow Crasha. Kroz dogledno vrijeme ćemo inače prilagoditi naš Mash.me ovakvom načinu korištenja.

I idemo li logikom 3. opcije, dolazimo do zanimljive stvari, a to je da je Facebooku "najlakše" napraviti pravi virtualni svijet. Međutim, kako se Oculus prvotno predstavio gamerima od kojih je dobio i najveću podršku, dogodilo se što se dogodilo — izuzetnu negativnu reakciju na kupnju (da ne bi bilo, ovo je samo jedan od gomile faktora koji su uzrokovali takvu negativnu reakciju).

Foto izvor