Nova pravila EU-a promijenit će način na koji koristimo Facebook, TikTok i druge popularne platforme

“Sa strogim pravilima o transparentnosti i odgovornosti, naš Akt o digitalnim uslugama ima za cilj zaštititi našu djecu, društva i demokracije”, objavila je na platformi X Ursula von der Leyen.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 26.08.2023. / 10:20

Pametni telefon (Foto: Getty Images)

Europska unija godinama radi na regulativi digitalnog prostora s kojom žele zaštititi korisnike i njihova temeljna prava, a prvenstveno je usmjerena prema velikim tehnološkim kompanijama i platformama poput Facebooka, Instagrama, TikToka, YouTubea i drugima. Iako su nam bez tih društvenih mreža i servisa životi danas nezamislivi te one donose brojne benefite, i dalje postoje problemi oko njihova korištenja - od trgovine nezakonite robe, usluga i sadržaja na internetu preko manipulativnih algoritamskih sustava koji, kako kažu
na stranicama EK, zloupotrebljavaju internetske usluge kako bi pojačali širenje dezinformacija, zatim je tu i problem prikazivanja oglasa maloljetnicima itd.

Meta Stroža pravila EU-a za sadržaj na internetu Googleu, Twitteru, Meti i Appleu

Ursula von der Leyen (Foto: Dati Bendo/European Union, 2023)

Donosimo naše europske vrijednosti u digitalni svijet. Sa strogim pravilima o transparentnosti i odgovornosti, naš Akt o digitalnim uslugama ima za cilj zaštititi našu djecu, društva i demokracije. Od danas vrlo velike internetske platforme moraju primjenjivati novi zakon, objavila je jučer na platfprmi X predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen.

S novim zakonom korisnicima se daje puno veća mogućnost izbora oko sadržaja koji će im se prikazivati na internetu i društvenim mrežama - oni ne moraju pristati na sustav preporuka sadržaja društvenih mreža tako da jednostavno mogu odabrati da im se prikazuje samo sadržaj osoba i stranica koje prate, a ne sadržaj o kojem odlučuje algoritam. Također, zabranjuje se i ciljano oglašavanje bazirano na seksualnoj orijentaciji, vjeri i političkim uvjerenjima te se uvode ograničenja vezana uz prikaze oglasa maloljetnicima.

Važna karika zakona je i transparentnost pa tehnološke kompanije sada moraju objasniti način na koji radi njihov algoritam, online platforme moraju implementirati tehnologije koje će spriječiti objave u kojima se promovira ilegalna roba, usluge i sadržaj te korisnicima moraju omogućiti prijavu tog tipa sadržaja.

Zakon obuhvaća velike online platforme i tražilice s više od 45 milijuna mjesečnih korisnika u Europskoj uniji (trenutačno 19 takvih platformi i tražilica zadovoljava te uvjete), a prekršiteljima prijete velike kazne - do 6 posto godišnjeg globalnog prihoda.

Što se mijenja u praksi

Kako je to komentirao Nick Clegg, Metin predsjednik za globalna pitanja, ovaj će zakon imati značajan utjecaj na iskustvo Europljana kada pokrenu svoje telefone ili prijenosna računala.

Promjene su brojne. Među inim, korisnici platformi poput Facebooka, Instagrama, TikToka i Snapchata sada imaju mogućnost isključiti sustav automatske preporuke sadržaja, odnosno objava, fotografija i videozapisa koji su bazirani na njihovim aktivnostima. Algoritmi su napravljeni tako da korisnike zadrže što više vremena uz ekrane, prikazivajući im sadržaj koji će konstantno skrolati i od kojeg će se teško odvojiti. Takav se algoritamski sadržaj, zahvaljujući pritisku iz EU, može isključiti i korisnicima se može prikazivati samo sadržaj koji sami prate.

Korisnici ovih mreža lakše će prijavljivati sadržaj koji smatraju neprikladnim, dok je Amazon otvorio novi kanal putem kojeg se mogu prijaviti lažni i krivotvoreni proizvodi. Neprikladni videozapisi, odnosno onima u kojima se koristi govor mržnje, nasilan sadržaj, videozapisi napravljeni s ciljem prevare i slični sada se mogu lakše prijaviti i na TikToku, nakon čega će ih proučiti tim stručnjaka kompanije kako bi ocijenili krše li se pravila korištenja.

Google će sada korisnicima davati više informacija o ciljanim oglasima te će znanstvenicima dati pristup podacima oko načina na koji njihovi proizvodi rade.

Ovo su samo neke od promjena koje stupaju na snagu sa Zakonom o digitalnim tržištima, a iako se on odnosi na područje zemalja Europske unije, tehnološki mediji slažu se kako će njegov utjecaj biti puno veći jer će kompanije neke promjene koje su napravile za tržište EU primijeniti globalno.

Izvor: AP News
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti