Novih 5 razloga zbog kojih biste se ove godine možda mogli odlučiti za moderan gradski prijevoz

Nije baš svaki dan da se u vrlo kontrolirnim i sigurnim uvjetima može isporbati famozna kategorija osobnih prijevoznih sredstava, no hrvatska tvrtka MS Energy odlučila je predstaviti svoje nnovitete u spomenutom segmenntu na Zagrebačkom velesajmu, odnosno točnije, Karting areni. Isprobali smo ih i ostali smo ugodno iznenađeni.

Branimir Vorša | 20.03.2024. / 15:45

Galerija

Električni romobili i električni bicikli nisu novost, no riječ je o segmentu prometnih vozila koji se ubrzano razvija i svakom novom generacijom nudi sve bolje, sigurnije i naprednije značajke. Kad se uzme u obzir i to da se ta vozila proizvode i Hrvatskoj, onda čitava priča dobiva novu dimenziju, pogotovo kad je riječ o novitetima na tržištu.

MS Energy je hrvatska tvrtka koja proizvodi električne bicikle, romobile, mopede i dodatnu opremu i u srijedu su predstavili čak devet novih eRomobila i eBicikala vozila, u svojoj liniji za 2024. godinu. Ukratko, provjerili smo ponudu, provozali se na tim novitetima i opći dojam je vrlo pozitivan, pogotovo u onom, možda meni osobno, mrvicu zanimljivijem segmentu električnih romobila.

Leo Mehičić, product manager, predstavio je novitete u kategoriji eRomobila, istaknuvši kako nova linija eRomobila s potpisom MS Energy brenda donosi revoluciju u segmentu električnih prijevoznih sredstava. MS Energy romobili ističu se po naprednim tehničkim specifikacijama, uključujući gume otporne na bušenje, među kojima je i sofisticirana NFC brava na jednom od modela te pametni BMS sustav za produženu trajnost baterije kod svih modela iz novog portfelja. Sve ovo čini ih izvanrednim izborom za one korisnike koji traže pouzdan, siguran i visokokvalitetan način prijevoza u urbanim sredinama, naglasio je.

Kad već govorimo o eRomobilima, onda treba naglasiti da je tek dio tog segmenta vozila (generalno govoreći) legalan za korištenje na javnim cestama ili nogostupima u Hrvatskoj. Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, eRomobili spadaju u segment takozvanih osobnih prijevoznih sredstava, koja se pak prem spomenutom Zakonu definiraju kao vozila koja nisu razvrstana niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).

To znači da je svim osobnim prijevoznim sredstvima koja na spadaju u navedenu definiciju, promet na svim javnim prometnicama u Hrvatskoj zabranjen, no vožnja izvan javnih prometnica nije.

Zakonska regulativa nije ista, ni u svim članicama EU-a, ni u zemljama regije

Moramo istaknuti kako MS Energy posluje i na tržištima u regiji i EU, gdje se zakonska regulativa razlikuje od one u nas i gdje je prodaja svih njihovih modela u svim dozvoljenim granicama.

Iz MS Energyja pojašnjavaju da se njihovi modeli FlareX i Vortex se mogu prodavati na svim tržištima EU. Imaju sve certifikate za stavljanje u promet na svim tržištima. Razlika je što se ne mogu voziti na javnim prometnicama u onim zemljama koje imaju drugačije zakone. Kako smo mi prisutni u više zemalja tako distribuiramo iste u sve zemlje.

Dodatno i zemlje van EU većinom nemaju definirane romobile na način kao u Hrvatskoj. Na primjer u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji i Kosovu, zemljama gdje imamo tvrtke kćeri, ne postoji zakon o snazi i brzini romobila. Tamo možemo prodavati oba modela, a zbog sigurnosti smo ih ograničili na 25 km/h, pojašnjavaju iz MS Energyja. Dodatno ističu različitost zakonske regulative u nekim EU zemljama, od one u nas, slijedećim primjerima:

Belgija: Nema ograničenje snage. Postoji ograničenje brzine 25 km/h
Danska: nema ograničenja snage. Postoji ograničenje brzine 20 km/h
Francuska: Ne postoji ograničenje snage. Postoji ograničenje brzine 25 km/h
Norveška: Nema ograničenja snage. Postoji ograničenje brzine na 20 km/h
Švedska: Nema ograničenja snage. Postoji ograničenje brzine na 20 km/h
Slovenija: Nema ograničenje snage. Postoji ograničenje brzine na 25 km/h
Poljska: Nema ograničenja snage. Postoji ograničenje brzine na 20 km/h

Za zemlje koje imaju ograničenje brzine niže od 25 km/h isporučujemo proizvode s ograničenjem na 20 km/h, naglašavaju iz MS Energyja.

MS Energy u svojoj novoj ponudi ima zapravo dva eRomobila koji nisu 100 posto legalni za promet na javnim prometnicama po hrvatskom zakonu, jer njihovi električni motori prelaze snagu od 600W. Riječ je eromobilima s najjačim performansama, pa krenimo s najjačim adutom MS Energyja za tekuću godinu koji nosi naziv Vortex.

Vortex kao vrhunac nove ponude

Predstavljanje MS Energy eRomobila i eBicikala Predstavljanje MS Energy eRomobila i eBicikala (Foto: Branimir Vorša/Zimo)

Vortex je eRomobil vrlo atraktivnog izgleda, skladnog dizajna i iznimno udobnog osjećaja u vožnji. Naravno riječ je o preklopnom eromobilu. Kad bih morao opisati dojam stajanja i vožnje na njemu, rekao bih da je "mekan k'o duša", no ako izađete na primjerice zagrebačke ceste ili nogostupe, brzo ćete shvatiti da inženjeri i dizajneri ne mogu kompenzirati nedostatke prometne infrastrukture, kojih u Zagrebu ima toliko da je posve bespredmetno ih i spominjati. To govorim iz osobnog iskustva, odnosno preko 18.000 kilometara na eRomobilima. Srećom, novinari su imali ekskluzivnu priliku isprobati cijelu liniju na stazi Karting arene, na Zagrebačkom velesajmu.

Vortex pokreću dakle dva električna motora snage 1200 W, a njegova baterija ima zapreminu 18 Ah te radi na 52 V, što je dovoljno da au idealnim uvjetima taj romobil dogura i do 70 kilometara autonomije. Bateriju štiti sustav za upravljanje baterijom (battery management system ili BMS), a udobnost vozaču pruža dvostruka suspenzija na oba kotača. Kotači su promjera 10 inča i zapravo cijela nova linija MS Energy eRomobila ima to kao zajedničku značajku. Gume na kotačima punjene su posebnim gelom koji prilikom perforacije sam začepljuje nastalu pukotinu i osigurava nesmetanu vožnju ili potrebu za zamjenom. Kočioni sustav je hidraulički s disk kočnicama (tipa NUTT), što čitav paket zaokružuje kao vrlo siguran u pogledu zaustavljanja. Vortex ima i mogućnost regenerativnog kočenja (kočenja motorom), što osigurava smirenije zaustavljanje i štedi kočioni sustav od pretjeranog trošenja.

MS Energy Vortex MS Energy Vortex (Foto: Branimir Vorša/Zimo)

Vortex ima ograničenje brzine kretanja na 25 km/h (hardverski ograničeno), čime je u skladu s odredbama spomenutog Zakona. Za sve informacije u vožnji i stanju romobila tu je i vrlo dobar LCD zaslon te popratna mobilna aplikacija, a romobil se pali pomoću NFC sustava. Njegova težina od 32 kilograma možda ne zvuči pretjerano prenosivo, no to je stvar navike, a i takav eRomobil nije niti napravljen za stalno preklapanje te ručno prenošenje na duže staze.

Preporučena cijena koju za Vortex promovira MS Energy iznosi 1499 eura.

Dva brata, no kojeg odabrati?

Idući u novoj liniji su Flare i FlareX, odnosno pravi gradski preklopivi romobili, a razlika između dva jest u broju pogonskih motora tee njihovoj snazi. FlareX tako pokreću dva motora od 800W, dok Flare pokreće stražnji motor snage 600W. Dakle, Flare je 100 posto legalan prema spomenutom Zakonu.

MS Energy Flare MS Energy FlareX (Foto: Branimir Vorša/Zimo)

Oba Flare romobila imaju autonomiju do 70 kilometara u idealnim uvjetima te istu bateriju kao i Vortex (52V, 18Ah). Oba su ograničena na maksimalnu brzinu od 25 km/h, a težinom su nešto lakši od Vortexa. FlareX tako ima 31 kilogram, a Flare 30 kilograma. Ono po čemu se razlikuju od Vortexa su takozvane bubanj kočnice (drum brakes) te poseban kliznik za palac na upravljaču kojim se aktivira elektronsko regenerativno kočenje električnim motorom.

Vožnja na oba romobila je ugodna, a regenerativno kočenje je definitivno izvrsna opcija za osiguranje vrlo udobne vožnje bez naglih trzaja ili blokiranja kotača, kao što se može dogoditi ako prejako stisnete kočnice. Flare X se definitivno čini kao logičnija opcija, no ako želite biti 100 posto u skladu sa spomenutim Zakonom, Flare je onda prava opcija.

MS Energy Flare MS Energy Flare (Foto: Branimir Vorša/Zimo)

Cijena FlareX-a koju preporučuje MS Energy jest 1199 eura, a Flarea 999 eura.

Fali peti

Mentor je eRomobil koji nije bio na predstavljanju pa o njemu nećemo previše pisati osim da je riječ o još jednom gradskom romobilu kojeg pogoni električni motor snage 500W te koji ima autonomiju kretanja do 60 kilometara. Njegova baterija je ipak nešto slabija, odnosno riječ je u bateriji od 48V i zapremine 15Ah. On pak ima mehaničke disk kočnice, a težak je 23,3 kilograma.

Vrlo ugodni početnik

Za kraj, Urban 500 je eRomobil, barem prema mojem osobnom mišljenju, ima čak i više smisla od slabijeg od dva Flare romobila, jer ako ne svladavate uspone, onda vam taj motor od 100W više neće značiti previše, već jedino baterija i autonomija, koji su kod Flarea ipak bolji.

Urban 500 je u vožnji ugodan i udoban, no njegov motor je možda malo glasniji od drugih modela, no to je zapravo dobra stvar, jer je vozač više primjetan u prometu, pogotovo među pješacima. Urban 500 pokreće električni motor snage 500W, te baterija od 36V i 13Ah, što mu daje maksimalnu autonomiju do 50 kilometara u idealnim uvjetima. Naravno, ograničen je na 25 km/h te je isto tako posve legalan u prometu prema Zakonu. Ujedno je i najlakši u novoj ponudi MS Energyja s 19 kilograma, što je vrlo prenosivo. Osim toga on je i najjeftiniji model, s preporučenom cijenom MS Energyja od 599 eura.

Predstavljanje MS Energy eRomobila i eBicikala Predstavljanje MS Energy eRomobila i eBicikala (Foto: Branimir Vorša/Zimo)

Svi navedeni uređaji imaju certifikat IP X4 što znači da mogu izdržati nešto mokrih uvjeta, ali vožnja po mokrim uvjetima nije dobra ideja niti za jedan eRomobil, jer je riječ o uređajima s malim kotačima, koji često mogu prokliziti.

Za sve ostalo tu su eBicikli

MS Energy je predstavio i četiri nova ebicikla - Cityzen C102, Pulseburan C20, Streetflex i20 te Urbanfold i6. Električni bicikli C102 i C20 su transportno/dostavljačkog tipa, dok su i20 i i6 manji gradski bicikli modernog izgleda i vrlo solidnih performansi. C102 i C20 imaju maksimalnu autonomiju do 70 kilometara, dok 120 ima autonomiju do 50, odnosno i6 do 60 kilometara. Sve navedene eBicikle pokreću motori snage 250W.

Preporučene cijene tih električnih bicikala su 1399 eura za C102, 1299 eura zaa C20, i20 1199 eura tee i6 za 899 eura.

MS Energy je domaća tvrtka koja je u nepunih pet godina, od lansiranja 2019. do danas, postigla vodeću poziciju na hrvatskom tržištu s 25 posto udjela u kategoriji eRomobila i 20 posto udjela u kategoriji eBicikala, prema relevantnim tržišnim podacima.

MS Energy se fokusira na funkcionalan dizajn sukladno potrebama modernih korisnika uz uvođenje naprednih rješenja i kvalitetu iznad očekivanja, što je potvrdio i Boris Kozić, Product Group Manager Senior, predstavljajući nove modele eBicikala.

"U današnjem sve zahtjevnijem urbanom okruženju, mobilnost postaje ključni element naše svakodnevice. Nove modele električnih bicikala u ponudi MS Energy brenda odlikuju futuristički dizajn, različit od svih ostalih eBicikala na tržištu, kao i visoka razina inovacija i performansi. Svi naši novi eBicikli izgledaju kao da su rađeni od karbona, udobni i praktični za vožnju gradskim ulicama", poručio je.

Daljnji razvoj MS Energy brenda zasnivat će se na praćenju potreba korisnika i tržišnih trendova, daljnjim investicijama u razvoj proizvoda, proširenju proizvodnih kapaciteta i nastavku ekspanzije na ciljnim tržištima: Hrvatske, Adria regije (Srbija, Bosna i Hercegovina, Makedonija, Crna Gora, Kosovo) te tržištima Slovenije, Češke, Slovačke, Italije, Mađarske, Poljske, Rumunjske, Njemačke i Austrije, poručuju iz te tvrtke.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti