Darovita djeca u Hrvatskoj dobila su inovativni i kvalitetan program poučavanja koji je razvijen kako bi se takvoj djeci pružila mogućnost da razvijaj svoju darovitost i uče o STEM-u na njima zanimljiv način. '

Riječ je o projektu punog naziva ''Ja raSTEM! – višegodišnji interdisciplinarni STEM program inovativnog poučavanja darovitih osnovnoškolaca'' koji je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda (ESF) u vrijednosti od 953.121,45 kuna.

Korisnik sredstava i nositelj projekta je Osnovna škola (OŠ) Hugo Kon iz Zagreba, a uz Institut Ruđer Bošković partneri na projektu su: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Gornjogradska gimnazija, udruga 'Dar', OŠ Mladost iz Osijeka, OŠ Antuna Mihanovića iz Klanjca, OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića iz Senja te OŠ Posavski Bregi.

Cilj projekta 'Ja raSTEM!' bio je identificirati darovitu djecu osnovnoškolskog uzrasta te ih uključiti u posebno osmišljen i pripremljen program radionica iz STEM područja odnosno matematike, prirode, biologije, kemije i fizike. Povrh toga, u sklopu projekta dodatno su razvijene kompetencije nastavnika te je obogaćen osnovnoškolski program i kurikulum, s naglaskom na darovitu djecu.

Nužno je poticati mlade na karijere u STEM-u!

Predstavljajući na Institutu Ruđer Bošković projekt,  ravnatelj IRB-a dr. Smith istaknuo kako su svjesni da statistika i percepcija znanosti u hrvatskoj javnosti ne idu znanosti u korist, a što se osobito može primijetiti u malom broju mladih koji se odlučuju za karijere u području STEM-a kao i odlijeva visoko obrazovanih stručnjaka.

IRB prepoznaje nužnost poticanja mladih na znanstvene karijere u cilju pozicioniranja Hrvatske na globalnom tržištu rada i izgradnji kompetitivnog gospodarstva te u tome prepoznaje i jednu od svojih ključnih uloga, stoga već godinama uspješno provodi niz aktivnosti u cilju popularizacije znanosti. Zahvaljujući našim znanstvenicima, a osobito izuzetno angažiranom timu od dvadesetak znanstvenika koji svojom stručnošću, znanjem i entuzijazmom pridonose popularizaciji znanosti, IRB provodi više od 300 aktivnosti godišnje,  istaknuo je dr. Smith.

Jačanjem svojih aktivnosti u području popularizacije znanosti Institut želi unaprijediti percepciju znanosti kao društveno korisne djelatnosti koja omogućava razvoj i napredak zajednice, te predstavlja sredstvo kompetitivnosti na svjetskom tržištu znanja.

Projektom 'Ja raSTEM' pokazali smo da se korištenjem europskih fondova mogu razviti sjajni projekti koji povezuju sveučilišne stručnjake i nastavnike u osnovnom obrazovanju sa znanstvenicima na vodećoj znanstveno-istraživačkoj instituciji u Hrvatskoj, a koji doprinose razvijanju kvalitetnijeg obrazovanja za darovite učenike,  zaključio je dr. Smith.

Učenice OŠ Hugo Kon i MZO savjetnik Marko Košiček (Foto: IRB)

Cilj je da daroviti učenici uspijevaju zahvaljujući, a ne usprkos sustavu!

Ravnateljica OŠ Hugo Kon Sanja Petrušić Goldstein  posebno se zahvalila školama koje su provele pilot program te stručnjacima na zagrebačkom Filozofskom fakultetu koji su izradili i proveli testiranje za identifikaciju darovitih učenika.

Provedbom projekta nalazili smo na brojne poteškoće, koje je smo timskim radom uspješno adresirali. Svi smo svjesni činjenice da nam predstoji dosta posla u postizanju kvalitetnije nastave usmjerene na jačanje STEM programa i darovite djece, ali vjerujem da smo pokazali da se može! Vjerujem da će ovaj projekt poslužiti kao primjer dobre prakse koji može uspješno nadopuniti program eksperimentalne nastave, što se već neko vrijeme uspješno provodi u pojedinim školama diljem Hrvatske te kao motivacija školama i nastavnicima diljem Hrvatske, zaključila je Sanja Petrušić Goldstein.

Glavni savjetnik ministrice znanosti i obrazovanja dr. sc. Marko Košiček istaknuo je kako daroviti pojedinci uspijevaju ne zahvaljujući, već usprkos sustavu, i to zahvaljujući pojedinim entuzijastima koji znaju prepoznati te darovite pojedince i usmjeriti ih. Međutim, potencijal je puno veći.

Na nama je da izgradimo sustav koji će ih usmjeriti i omogućiti im da napreduju. Trenutno se nalazimo u prilici da taj sustav postavimo iz početka i cijela kurikularna reforma od ove jeseni kreće u sve škole i postavlja okvir za rad s darovitim učenicima,  istaknuo je dr. Košiček i dodao kako MZO ne može sam mijenjati postojeći sustav te da mu je neophodna pomoć svih entuzijasta koji imaju iskustva i znanja u radu s darovitom djecom.

Mi se nadamo da će biti još ovakvih projekata te da ćemo nakon određenog vremena moći ustvrditi kako su daroviti učenici uspjeli ne usprkos, već zahvaljujući sustavu, zaključio je dr. Košiček.

Djeca žele učiti i zabavljati se kroz praktičnu nastavu!

Glavni koordinator programa OŠ Huge Kon Artur Gedike istaknuo je kako je kroz 21 mjesec trajanja projekta testirano čak 766 učenika od 3. do 8. razreda, od čega je darovitost potvrđena kod 12 posto učenika. Razvijeno je 89 radionica u trajanju od 60 sati za učenike svrstane u tri dobne skupine koje su se provodile u osnovnim školama partnerima, kao i za darovitu djecu u udruzi 'Dar'.

Jačanjem kompetencija učitelja te uporabom IT-tehnologije, robotike i laboratorijske opreme razvili smo programe koji se temelje na individualiziranom pristupu i sadržajima privlačnima darovitim osnovnoškolcima, a koji će moći koristiti škole diljem Hrvatske, zaključio je Gedike.

Uspješnu integraciju programa u sklopu nastave predstavio je Josip Jukić, ravnatelj OŠ Mladost iz Osijeka. Ovom prilikom Jukić je istaknuo kako su mu najdraži dio projekta bila svjedočanstva učenika.

Učenici su bili izrazito zadovoljni s postignućima. Bili su spremniji odlaziti na natjecanja na kojima su postigli bolje rezultate jer su usvojili način razmišljanja koji im je za to potreban, stekli su nove prijatelje, upoznali nove učitelje i uživali u terenskoj nastavi, a najdraže mi je bilo pročitati komentare da su se dobro zabavili. To je ono što djeca žele - učiti i zabavljati se, i to nam treba biti vodilja u radu s njima, zaključio je Jukić.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju