Ništa od lansiranja danas: ESA obustavila lansiranje letjelice prema Jupiteru zbog rizika od udara groma

Iako je sve bilo spremno za lansiranje, nepovoljni vremenski uvjeti prisilili su ESA-u da odgodi lansiranje za sutra.

Martina Čizmić | 13.04.2023. / 13:49

Raketa Ariane 5 s letjelicom Juice (Foto: ESA)

Iako je sve bilo spremno za lansiranje svemirske letjelice Europske svemirske agencije prema Jupiteru i njegovim trima najvećim i najintrigantnijim mjesecima, ono je na kraju otkazano u posljednji tren.

Kako su priopćili iz ESA-e, vremenski uvjeti nisu bili naklonjeni lansiranju te je zbog prevelikog rizika od udara groma u raketu ono odgođeno za sutra.

Novi termin za lansiranje je 14:14, 14. travnja 2023. godine.

Podsjetimo, misija Juice (Jupiter Icy Moons Explorer) bit će lansirana iz europske svemirske luke Kourouu u Francuskoj Gvajani pomoću rakete Ariane 5.

Ako sve prođe u redu, 28 minuta kasnije letjelica Juice odvojit će se od Ariane 5 i krenuti na put prema Jupiteru.

Tijekom sljedećih 17 dana Juice će rastvoriti svoje solarne panele, antene i druge instrumente kako bi bio spreman za tromjesečno testiranje instrumenata. Samo putovanje do Jupitera, najvećeg planeta u Sunčevu sustavu, trebalo bi trajati osam godina. Tijekom tog puta letjelica će iskoristiti gravitaciju Zemlje, Mjeseca i Venere kako bi je "pogurnule" prema Jupiteru.

Predviđa se da bi letjelica Juice do Jupitera trebala stići u srpnju 2031. godine, nakon čega će provesti tri i pol godine kružeći oko planeta i njegovih triju mjeseca - Ganimeda, Kalista i Europe te istražujući njihove atmosfere i površine. Pred sam kraj misije usredotočit će se isključivo na orbitu oko Ganimeda, čime će postati prva svemirska letjelica koja će kružiti oko mjeseca u vanjskom dijelu Sunčeva sustava.

Zanimljivo, Juice neće biti jedina letjelica koja će oblijetati Jupiter. NASA-ina misija Europa Clipper trebala bi započeti lansiranjem 2024. godine i stići do Jupitera u travnju 2030. godine, a fokusirat će se i na mjesec Europu.

Znanstvenici se nadaju da će te dvije misije razriješiti neke od najvećih misterija o Jupiteru i njegovim ledenim mjesecima. Naime, nagađa se da bi led koji se nalazi na površini mogao skrivati podzemne oceane u kojima bi se mogao nalaziti život.

Planetarni znanstvenici još od 1970-ih godina i misija Pioneer i Voyager, pokušavaju zaviriti ispod površine Jupitera i njegovih pratitelja. Nadaju se da će Juice sa svojih 10 instrumenata pomoći u određivanju koliko su duboki oceani, sadrže li slanu ili slatku vodu i kako ta voda opstaje na svakom od mjeseca. Juice bi mogao otkriti i njihove rotacije, gravitacije, oblik, unutarnju strukturu i zaviriti ispod površine zahvaljujući svojim radarima.

Tijekom svoje misije Juice će provesti i detaljnu analizu Jupitera i njegova složenog magnetskog i radijacijskog polja te pokušati dati uvid u to kako je Jupiter uopće nastao. Upravo bi razumijevanje podrijetla Jupitera moglo pomoći znanstvenicima u otkrivanju sličnih planeta i izvan našeg Sunčeva sustava. Naime, Jupiterovo magnetsko polje 20 je puta jače od Zemljina te direktno utječe na njegove mjesece.