VIDEO Astronom složio timelapse video koji jednostavno zapanjuje: "Nadam se da omogućuje ljudima da uživaju u nečem čudesnom"

Jedan astronom napravio je i objavio video u nadi da će ljudi više cijeniti ono što on i njegovi kolege astronomi rade. Kad pogledate video, shvatit ćete da gledate nešto posve nevjerojatno.

Branimir Vorša | 01.02.2023. / 08:42

Egzoplaneti u orbiti oko zvijezde
Egzoplaneti u orbiti oko zvijezde (Foto: Jason Wang/Youtube)

Trenutačni broj potvrđenih egzoplaneta (planeti izvan Sunčevog sustava) broji njih preko 5200, ali većinu njih zapravo nikada nismo vidjeli.

Astronomi primarno pronalaze egzoplanete neizravnim metodama, proučavajući učinak koji egzoplanet ima na zvijezdu domaćina. Pravilni, slabi padovi u svjetlu zvijezde ukazuju na egzoplanet u orbiti koji prolazi između nas i zvijezde; slabe promjene u valnoj duljini svjetlosti zvijezde ukazuju na gravitacijsku interakciju između egzoplaneta i zvijezde.

Zeleni komet - 4 Na nebu iznad Hrvatske pojavio se zeleni komet, uskoro će biti najsjajniji: ''Sad ćete ga vidjeti i vjerojatno više nikad''

Razlog za to je taj što je zapravo iznimno teško izravno vidjeti egzoplanet. Vrlo su mali i vrlo slabe svjetlosti u usporedbi sa svojom zvijezdom domaćinom, jer svu svjetlost koju emitiraju ili reflektiraju obično proguta blistava svjetlost zvijezde.

Međutim, tu i tamo znanstvenici imaju i sreće. Kad su egzoplaneti veliki i dovoljno odvojeni od svoje zvijezde, a čitav sustav je orijentiran na takav način da, ako je svjetlost zvijezde blokirana, možemo ih vidjeti kao malene mrlje pratećeg svjetla.

Tu sad dolazi zvijezda HR8799, čiji je sustav od četiri egzoplaneta 2008. godine bio prvi koji su astronomi ikada vidjeli izravno i koja je od nas udaljena 133,3 svjetlosne godine. Na YouTubeu je nedavno objavljen i video koji prikazuje četiri točke svjetla koje se kreću u djelomičnim koncentričnim krugovima oko crnog diska u njihovom središtu. Ono što zapravo gledamo je planetarni sustav oko navedene zvijezde, a video je zapravo timelapse sastavljen iz 12 godina promatranja.

Video je napravio astronom Jason Wang sa Sveučilišta Northwestern, ali ne iz znanstvenog razloga, već samo zato što mu se to činilo super.

Ovaj video prikazuje planete koji se kreću na ljudskoj vremenskoj skali. Nadam se da omogućuje ljudima da uživaju u nečemu čudesnom, ističe Wang.

Nema nikakve znanstvene koristi od gledanja orbitalnih sustava u videozapisu s vremenskim odmakom, ali to pomaže drugima da cijene ono što proučavamo. Može biti teško objasniti nijanse znanosti riječima. Ali prikazivanje znanosti na djelu pomaže drugima da shvate njezinu važnost, dodaje.

Opažanja su prikupljena korištenjem zvjezdarnice W. M. Keck, a Wang je primijenio adaptivnu optiku kako bi ispravio učinak izobličenja Zemljine atmosfere.

Radijski teleskop Igle u kozmičkom plastu sijena: Umjetna inteligencija pronašla osam čudnih i nepoznatih radijskih signala

Video je također obrađen kako bi se ispravili vremenski skokovi između podataka, pokazujući glatko orbitalno kretanje četiri egzoplaneta. Tako je 12 godina promatranja ubrzano na samo 4,5 sekunde.

Crni krug u središtu videa je mlada zvijezda stara 30 milijuna godina, oko 1,5 puta veće mase i 4,9 puta većeg sjaja od našeg Sunca. Tu su i četiri egzoplaneta, svi redom pet do devet puta veće mase od Jupitera, a oni su redom HR8799b, HR8799c, HR8799d i HR8799e.

Rad objavljen u prosincu 2022. godine otkrio je moguće postojanje i petog egzoplaneta, manjeg i bliže zvijezdi od ostalih. Procjenjuje se da je taj potencijalni novi egzoplanet u sustavu oko 4 do 7 puta veći od Jupitera, te da kruži na udaljenosti između 4 i 5 astronomskih jedinica (udaljenosti Zemlje od Sunca) od zvijezde, što ga čini težim za izravno uočavanje.

Wang i njegovi kolege međutim marljivo rade na analizi svjetla iz sustava i nadaju se da će uspjeti dobiti detaljne informacije o sastavu ne samo zvijezde, nego i svjetova oko nje.