Nekoliko nota zapisanih u bilježnici sve je što je njemački skladatelj Ludwig van Beethoven ostavio od Desete simfonije prije smrti 1827. godine.
Sada se tim muzikologa i programera natječe s vremenom kako bi dovršili djelo uz pomoć umjetne inteligencije, uoči 250. obljetnice njegova rođenja iduće godine.
Napredak je impresivan iako računalo još mora mnogo toga naučiti, kaže Christine Siegert, voditeljica arhiva u Beethovenovoj kući u njegovu rodnom gradu Bonnu.
Siegert kaže kako je uvjerena da bi Beethoven odobrio ideju jer je i on bio inovator, podsjećajući na njegove kompozicije za glazbalo koje reproducira zvukove vjetra i za udaraljke.
Ona tvrdi da taj rad neće utjecati na njegovo nasljeđe jer ga se nikad neće smatrati dijelom njegova opusa.
Konačni rezultat projekta izvest će orkestar 28. travnja u Bonnu, gdje će se održati središnja svečanost za glazbenika koji je obilježio razdoblje romantizma u klasičnoj glazbi.
Beethoven, najpoznatiji njemački glazbenik, toliko je omiljen u domovini da je obveza pripreme obljetnice upisana u koalicijski sporazum 2013. o osnivanju vlade.
Godina proslave počinje 16. prosinca, kada se vjeruje da je rođen prije 249 godina, uz otvaranje njegova doma u Bonnu kao muzeja nakon opsežnih radova na obnovi.
Beethoven je počeo raditi na Desetoj simfoniji dok je pisao Devetu, koja uključuje slavnu Odu radosti.
No ubrzo je odustao od Desete ostavljajući samo nekoliko zabilješki i nacrta prije nego što je umro u dobi od 57 godina.
U okviru projekta u računalni program pohranjena su njegova djela i sada računalo stvara moguće nastavke simfonije u kompozitorovu stilu.
Deutsche Telekom, koji sponzorira projekt, nada se da će koristiti saznanja za razvoj tehnologije poput prepoznavanja glasa.
Prve verzije glazbe napravljene uz pomoć računala prije nekoliko mjeseci bile su previše mehaničke i fraze su se previše ponavljale no novije verzije obećavaju više, kaže tim.
Barry Cooper, britanski glazbenik i muzikolog koji je sam osmislio mogući prvi stavak te simfonije 1988. godine, sumnja u rezultate.
Čuo sam kratki izvadak koji je stvoren. Nije zvučao ni izbliza kao uvjerljiva rekonstrukcija onoga što je Beethoven namjeravao, kazao je Cooper, profesor sa Sveučilišta u Manchesteru i autor nekoliko djela o Beethovenu.
Postoji ipak prostor za poboljšanja.
Cooper upozorava da u bilo kojoj izvedbi Beethovenove glazbe postoji rizik da se iskrive njegove namjere, no to je posebno slučaj s Desetom simfonijom jer je njemački skladatelj ostavio tek dijelove materijala.
Slični pokušaji računalnih programiranja na temelju djela Bacha, Mahlera i Schuberta bili su neimpresivni.
(Hina)