'Iako nisam niti dotaknuo upravljačku ploču u automobilu, iz ventilacijskih otvora počeo je strujati hladan zrak. Zatim se uključio radio i počela je svirati glazba s lokalne hip hop stanice – pokušao sam ugasiti radio, ali nisam mogao, a onda je tekućina za brisače prekrila vjetrobran i pokrenuli su se brisači' – ovako je novinar Wireda opisao vožnju u svom Jeep Cherokeeju u kojem kontrolu nad opcijama automobila nije imao on, već hakeri. Tijekom vožnje na ekranu upravljačke ploče pojavila se slika dvojice muškaraca, sigurnosnih istraživača Charlieja Millera i Chrisa Valaseka koji su, u prethodnom dogovoru s novinarom Andyjem Greenbergom, iskoristili sigurnosni propust u Uconnect softveru automobila i preuzeli kontrolu nad nekim opcijama njegovog automobila. Prije nego je Greenberg krenuo u vožnju, oni mu nisu rekli što namjeravaju napraviti s automobilom, no napomenuli su da, što god da se dogodi, ne paničari jer sa svojim postupcima neće ugroziti njegovu sigurnost.

Novi dokazi: Apple radi na električnom automobilu

No, nakon što je automobil počeo usporavati te su ga druga vozila počela prestizati i trubiti mu, ovaj je eksperiment prestao biti zabavan i on je nazvao dvojicu istraživača koji su, sjedeći na kauču u dnevnoj sobi, putem računala upravljali njegovim automobilom i zamolio ih da prestanu kontrolirati automobil jer je situacija postala prilično opasna. No, umjesto toga, oni su mu isključili kočnice te je Jeep 'nekontrolirano sletio s ceste' – srećom, novinar nije ozlijeđen i čini se da niti na automobilu nije napravljena šteta. Prema PC Magu, oni još rade na usavršavanju kontrole samog volana (trenutno mogu s njim upravljati samo kada automobil ide unatrag), a mogu i pratiti kretanje i lokaciju automobila, njegovu brzinu i slično. Ono po čemu je ovaj napad specifičan i opasan u odnosu na druga hakiranja automobila jest u tome što je izveden bežično, tj. hakeri nisu bili automobilu, dok su u ranijim slučajevima bili u automobilu te je njihovo računalo bilo povezano s automobilom.

Udaljeno hakiranje automobila moguće je zato što Chrysler, kao i većina drugih proizvođača automobila, pokušava od našeg automobila napraviti smartphone, komentirao je Greenberg. Softver Uconnect, koji se na internet spaja putem mobilne mreže operatera Sprint, dostupan je u stotinama tisuća Fiat Chryslerovih automobila i kamiona te omogućava upravljanje brojnim opcijama poput navigacije, radija, putem njega moguće je obavljati telefonske pozive itd. Miller i Valasek o ovom su sigurnosnom propustu u Uconnectu, za kojeg kažu da bi u budućnosti moglo biti mrtvih, već obavijestili ekipu u Chrysleru te je patch za taj propust već dostupan, no oni će informacije o njemu uskoro javno objaviti (izostavit će dio koda kako se te informacije ne bi mogle iskoristiti za masovno hakiranje). S obzirom da nam budućnost donosi autonomne automobile kojima neće upravljati ljudi, već računala, ovo je veliko upozorenje što se može dogoditi ako netko napadne takva računala i preuzme kontrolu nad njima, odnosno nad automobilima pri čemu bi ljudi unutar vozila bili samo promatrači i ne bi mogli upravljati s njim. 

Foto: AFP

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju