zimo mobile logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
Upravljaj obavijestima
  • Prijavi se na newsletter
  • Imaš priču? Pošalji
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
Nova TV
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
  • zimo logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
  • Dnevnik.hr
  • Vijesti
  • Sport
  • Showbizz
  • Lifestyle
  • Putovanja
  • Zdravlje
  • Biznis
  • Zabava
  • Teen
  • Tv
Business

Hrvatski stručnjak za oglašavanje otkriva: "Tijekom božićnog maratona ‘Sam u kući’ pogledate više video oglasa nego u cijeloj godini na YouTubeu"

Televizija ima uvjerljivo najveću stopu zadržavanja pažnje na oglašavanju, a iako nam pogled često skrene na pametni telefon, to ne znači da oglase - ignoriramo.

Martina Čizmić | 10.05.2025. / 11:57 komentari

Podijeli

Marko Matejčić (Foto: Kristina Stedul Fabac/Pixsell)

Kad se sredinom 20. stoljeća pojavila televizija, mnogi su mislili da će radio izumrijeti. No, on je, u većoj ili manjoj mjeri prisutan i dalje. Isto se pitanje o preživljavanju, ovog puta televizije, pojavilo kad su se razvili poznati video servisi poput YouTubea ili servisa koji pružaju multimedijski sadržaj na zahtjev kao što su Amazon Prime ili Netflix. 

tri vijesti o kojima se priča Pregled usne šupljine, ilustracija Bez boli i straha Kraj karijesa i plombi? Revolucionarni gel obnavlja zubnu caklinu B-21 Raider Velika promjena Revolucija u kokpitu: Američki B-21 Raider dobiva neočekivani sastav posade? Tragovi Starlink satelita Više satelita - veća opasnost Starlink je na prvoj liniji udara nepredvidljive prijetnje iz središta Sunčevog sustava

Ali, unatoč svim tim izazovima, televizija je preživjela gotovo 100 godina postojanja. I prema svim pokazateljima, i dalje je relevantna u životima građana svih dobi. 

Koliko se televizija danas gleda i koliko je i dalje važna, najbolje zna Udruga mjerenja televizijske gledanosti, koja u Hrvatskoj postoji od 2019. godine. Upravo će na Danima komunikacija, koji se od 15. do 18. svibnja održavaju u Rovinju, na panelu o oglašavanju na televiziji, o njenoj važnosti govoriti i predstavnici UMTG-a.   

Uoči Dana komunikacija, imali smo priliku porazgovarati s Markom Matejčićem, priznatim hrvatskim stručnjakom u području medija, podataka i tehnologije, koji trenutno živi u Ujedinjenom Kraljevstvu gdje je donedavno obnašao funkciju starijeg potpredsjednika u najvećem globalnom medijskom holding konglomeratu GroupM.

Zbog svojih referenci Matejčić je vjerojatno najbolja osoba da nam da općenit uvid u važnost televizije u svakodnevnom životu, oglašavanju, ali i da objektivan pogled na stanje na hrvatskoj oglašivačkoj sceni. 

U svijetu u kojem se publika sve više bori sa zadržavanjem pažnje i koncentracije, od čega najviše koristi imaju društvene mreže, streaming i kratki video sadržaji - koliko je televizija još uvijek relevantna za oglašivače?

UK tržište ima najnaprednije mjerenje konzumacije video sadržaja, a podaci su vrlo jasni – prosječan Britanac konzumira 4,5 sata video sadržaja dnevno, od čega gotovo 3 sata otpada na televiziju, odnosno dvije trećine vremena. No, od tih 4,5 sati gledanja sadržaja, samo 17 minuta odnosi se na gledanje oglasa. Tu je dominacija televizije još jasnija – 84% ukupnog konzumiranog video oglašavanja dolazi s televizije. Mogli bismo to pojednostaviti i reći da ljudi na novijim medijima gledaju puno sadržaja, ali vrlo malo video oglasa.
Zanimljivo je i kada se pogledaju podaci s eye trackera koji prati koliko pažnje ljudi posvećuju sadržaju i oglašavanju. Osim digitalnih video oglasa koji se ne mogu preskočiti, televizija ima uvjerljivo najveću stopu zadržavanja pažnje na oglašavanju. Osobno mi je bilo zanimljivo vidjeti kako su mobiteli povećali vrijeme gledanja televizijskih oglasa – dok bismo prije za vrijeme pauze za TV oglase otišli do kuhinje, sada samo izvadimo mobitel i krenemo scrollati, no s obzirom da se nismo pomaknuli s kauča, u konačnici pogledamo više oglasa!

Unatoč digitalizaciji, televizija i dalje ima snažan učinak na brend i prodajne rezultate. Koji su ključni razlozi za takav uspjeh, unatoč suvremenim izazovima?

Brend se najbolje gradi kada netko priča o vama, vašem proizvodu ili čak oglašavanju. Digitalni mediji su individualizirani – svatko vidi drugačiji sadržaj i oglase, i rijetko kada će, primjerice, netko s vama gledati vaš feed na društvenim mrežama. Televizija je zapravo puno društvenija od bilo koje društvene mreže – bilo da zajedno s partnerom gledate omiljenu emisiju ili zajedno s milijunima gledatelja pratite finale svjetskog nogometnog prvenstva. Upravo ta društvena komponenta gledanja rezultira s puno više razgovora o vama, vašim proizvodima i vašem oglašavanju. To je posebno izraženo kod mladih koji većinu vremena gledanja televizije provode grupno.

Pričajmo o konkretnim primjerima – opišite kampanju u kojoj ste sudjelovali, a koja je potvrdila utjecaj televizije na poslovne rezultate.

Jedan od najzanimljivijih primjera bio je dok sam radio na švicarskom tržištu. IKEA je brend koji, po mom mišljenju, ima najnapredniji sustav mjerenja učinka oglašavanja putem ekonometrijskog modeliranja, te može točno razdvojiti kratkoročne (do 3 mjeseca) i dugoročne efekte (do 3 godine) oglašavanja u svim prodajnim kanalima (online i u trgovinama). S obzirom da Švicarci televiziju gledaju gotovo tri puta manje od Hrvata, očekivao sam da će povrat na ulaganje (ROI) televizijskog oglašavanja biti poprilično nizak i gotovo sigurno niži od digitalnih kanala, no situacija je bila obrnuta – televizijsko oglašavanje bilo je trostruko profitabilnije od, primjerice, društvenih mreža. Ovo je ujedno i primjer zašto se u marketingu treba oslanjati na znanost, a ne nužno na ono što je trenutno fokus razgovora u našoj industriji.

Što savjetujete oglašivačima koji smatraju da je televizija stvar prošlosti te da je potrebno fokusirati se isključivo na digital?

Brendovi moraju narasti do nivoa gdje im je za daljnji rast potrebna televizija. Mislim da dosta nesporazuma dolazi zbog toga što, primjerice, digitalno oglašavanje globalno drži 73% budžeta te kontinuirano raste. Izuzetno je važno da razumijemo kako dolazimo do tako velikih udjela. Naime, prije 15 godina oglašavanje je imalo visoke barijere za ulazak (produkcija, minimalni budžeti itd.), te su se podaci o raspodjeli budžeta po kanalima u pravilu prikazivali samo za najveće brendove koji su mogli priuštiti oglašavanje. Digitalno oglašavanje eliminiralo je barijere za ulazak i omogućilo oglašavanje gotovo svakome – pa makar se radilo i o budžetu od 5 €. Upravo su mali i srednji oglašivači koji 100% svojih budžeta investiraju u digitalno oglašavanje zaslužni za takav ogroman udio digitala u globalnom oglašavanju. S druge strane, ako pogledamo iste velike oglašivače u UK od prije 20 godina i sada – u većini slučajeva televizija pojedinačno i dalje u prosjeku kreće u rasponu od 35% (trgovina) do 55% (FMCG).

Može li televizija i dalje učinkovito doprijeti do mlađe publike, i ako da — na koji način?

Televizija je i dalje najsnažniji kanal za oglašavanje mladima. Primjerice, mladi od 16 do 34 godine u Ujedinjenom Kraljevstvu dnevno konzumiraju 9,8 minuta video oglašavanja, a 54 % te minutaže dolazi s televizije. Ako je itko skeptičan, lako može provjeriti — sat vremena gledanja televizije rezultira neusporedivo većom izloženošću oglasima nego, recimo, sat vremena gledanja TikToka. Sjećam se da sam još dok sam radio u Hrvatskoj izračunao kako će, primjerice, student koji se za Božić vrati kući i u blagdanskom ozračju pogleda sve filmove iz serijala Sam u kući biti izložen većoj ukupnoj količini video oglasa nego tijekom cijele godine gledanja YouTubea.

Koliko su televizije u Hrvatskoj inventivne i kreativne kad je u pitanju angažiranje gledatelja i poticanje njihove aktivnosti u stvarnom vremenu? Koriste li digitalne alate koji im tako nešto omogućavaju (QR kodovi, kviz aplikacije i slično)?

Teško mi je na ovo pitanje odgovoriti iz osobnog iskustva jer nemam televizor i već neko vrijeme ne živim u Hrvatskoj. Ipak, ono što sam primijetio jest da smo u posljednjih nekoliko godina imali izvrsne primjere cross-media integracije i kreativnog korištenja medija od strane hrvatskih izdavača.

 Koje su najveće razlike u pristupima medijskom planiranju između razvijenih i rastućih tržišta? Koje lekcije možemo prenijeti jedni drugima?

Prednost hrvatskog tržišta je u tome što su naše agencije relativno male, pa su medijaši često izloženi svim disciplinama i imaju iskustvo rada sa svim medijskim kanalima. Na razvijenim tržištima stručnjaci su izrazito specijalizirani, često zatvoreni u svoje discipline, i vrlo teško sagledavaju širu sliku, a sam proces od planiranja do egzekucije traje znatno dulje. Ono što je nama normalno — znaš ponešto o svemu, radiš sa svima u agenciji, razumiješ što točno drugi rade — u velikim uredima je veliki izazov. Pojednostavio bih: u Hrvatskoj nedostaje dubinska stručnost (potpuni izostanak npr. ekonometrijskog modeliranja najbolji je primjer), dok razvijenim tržištima nedostaje agilnosti i šireg pogleda (jer su strukture potrebne za upravljanje nizom specijalista vrlo kompleksne i spore).

 Jedan od glavnih problema s kojima se televizija susreće posljednjih godina je povjerenje gledatelja u informacije koja se emitiraju. Kakvo je stanje u Hrvatskoj - vjeruju li gledatelji televiziji?

Ne postoji kanal oglašavanja kojem potrošači vjeruju ni približno kao televizijskom oglašavanju. Riječ je o dobro istraženom efektu. Svaka osoba je nesvjesno medijski planer - iako ne zna detalje, jako dobro razumije kontekst. Jasno joj je, primjerice, da se gotovo svatko može oglašavati na društvenim mrežama i da to oglašavanje mora biti relativno jeftino jer je svima dostupno. Istovremeno, svjesni su da ne može baš svaki brand biti sponzor Supertalenta, i da je riječ o oglašavanju koje si mogu priuštiti samo najjači brandovi. Sličan efekt doživimo i kao potrošači — kad stojimo pred policom u trgovini, nesvjesno pretpostavimo da je skuplji proizvod vjerojatno i kvalitetniji. Upravo zato što si televizijsko oglašavanje, a pogotovo određene televizijske termine i formate, ne može priuštiti svatko, oglasi koji se tamo prikazuju automatski uživaju veće povjerenje. Moć konteksta, iako često zanemarena zbog fokusa na digitalno oglašavanje, ponovno dolazi u središte pažnje strateškog medijskog planiranja.

 Što možemo očekivati od televizije i oglašavanja u budućnosti? Koliku će ulogu igrati AI u svemu tome?

Ključno je najprije definirati što podrazumijevamo pod televizijskim oglašavanjem. Podaci iz Ujedinjenog Kraljevstva pokazuju da se televizor kao uređaj koristi jednako kao prije deset godina, ali sadržaj na njemu dolazi iz različitih izvora. Nedavno je CEO YouTubea objavio da se više YouTube sadržaja konzumira na televizijskim uređajima nego na mobilnima. Oglašavanje je u svega dvije i pol godine postalo glavni izvor rasta Netflixova poslovanja. Programatsko oglašavanje u videoigrama koje se igraju na televizoru već je godinama dio standardnih medijskih planova. Živimo u doba sve veće fragmentacije video sadržaja i upravo zato će holistički pristup televizijskom oglašavanju — bez obzira na to odakle sadržaj dolazi — postajati sve važniji. U tome će AI igrati ključnu ulogu: snizit će produkcijske barijere za ulazak u TV oglašavanje i pomoći oglašivačima da preciznije biraju kanale i sadržaj u skladu sa svojim poslovnim ciljevima.

Što još čeka televiziju i oglašavanje, možete poslušati na panelu "The Prime Time of Television Advertising by UMTG" koji će se održati u sklopu Dana komunikacija, u petak 16.5., od 17.15 – 17.45 u dvorani BEE.

 

PODIJELJENO 0 PUTA

Podijeli

aktualno najčitanije
Tajanstveni "svemirski posjetitelj" iznenađuje znanstvenike svojim ponašanjem
Komet 3I/Atlas
Tajanstveni "svemirski posjetitelj" iznenađuje znanstvenike svojim ponašanjem
Šef Microsofta nije birao riječi i otkrio pravi problem s razvojem umjetne inteligencije
Satya Nadella
Šef Microsofta nije birao riječi i otkrio pravi problem s razvojem umjetne inteligencije
Najstariji poznati spomenik drevnih Maja mogao bi biti ogromna karta svemira
Veliki ritualni kompleks
Najstariji poznati spomenik drevnih Maja mogao bi biti ogromna karta svemira
Na porast cijena nekretnina može utjecati AI i to na prilično neobičan način
Svašta
Na porast cijena nekretnina može utjecati AI i to na prilično neobičan način
U ''Startaj Hrvatska'' iz Velike Gorice stižu bućine sjemenke prelivene čokoladom
Startaj Hrvatska 2025.
U ''Startaj Hrvatska'' iz Velike Gorice stižu bućine sjemenke prelivene čokoladom
Kinezi testirali "mini nosač mornaričkih dronova" i novi helikopterski dron
Nitko to nema osim njih
Kinezi testirali "mini nosač mornaričkih dronova" i novi helikopterski dron
Kraj karijesa i plombi? Revolucionarni gel obnavlja zubnu caklinu
Bez boli i straha
Kraj karijesa i plombi? Revolucionarni gel obnavlja zubnu caklinu
Revolucija u kokpitu: Američki B-21 Raider dobiva neočekivani sastav posade?
Velika promjena
Revolucija u kokpitu: Američki B-21 Raider dobiva neočekivani sastav posade?
Google je upravo svoje Karte učinio još boljima
Stižu nove opcije
Google je upravo svoje Karte učinio još boljima
Kinezi pustili u pogon prvu svjetsku tvornicu za serijsku proizvodnju letećih automobila
Prvi u svijetu
Kinezi pustili u pogon prvu svjetsku tvornicu za serijsku proizvodnju letećih automobila
Starlink je na prvoj liniji udara nepredvidljive prijetnje iz središta Sunčevog sustava
Više satelita - veća opasnost
Starlink je na prvoj liniji udara nepredvidljive prijetnje iz središta Sunčevog sustava
Ako često koristite ChatGPT, ovo je stvar na koju morate pripaziti
Novo istraživanje
Ako često koristite ChatGPT, ovo je stvar na koju morate pripaziti

Vezane vijesti

Ne propustite ni ovo

vijesti
Iz Ukrajine stigao nesvakidašnji apel za pomoć: "Obraćamo se našim prijateljima iz Hrvatske"
Stanje je loše
Iz Ukrajine stigao nesvakidašnji apel za pomoć: "Obraćamo se našim prijateljima iz Hrvatske"
Policija blokirala dijelove grada u Splitu, izašli s dugim cijevima: Nastale gužve i zastoji
pojačan nadzor
Policija blokirala dijelove grada u Splitu, izašli s dugim cijevima: Nastale gužve i zastoji
PROVJERENO Nikotinske vrećice nova pošast među mladima
Provjereno donosi
Nova pošast među mladima, čak i djecom: "Korištenje je teško uočiti, a izaziva ovisnost gotovo kao i heroin"
show
Bivša supruga Kiće Slabinca napisala knjigu o njemu, otkrila i što je presudila njihovom braku
pet godina otkad ga nema
Bivša supruga Kiće Slabinca napisala knjigu o njemu, otkrila i što je presudilo njihovu braku
Tko je Mira Nair, majka Zohrana Mamdanija?
njezin sin jedinac
Znate li tko je majka novog gradonačelnika New Yorka? Riječ je o filmskoj ikoni!
Saša Broz podijelila fotografije s kćeri Sarom Haas
uspješna je
Kako izgleda praunuka Josipa Broza Tita? Promijenila je prezime, a poznato je i čime se bavi
zdravlje
Tko ima pravo na inkluzivni dodatak, a tko nema?
Financijska potpora
Tko ima pravo na inkluzivni dodatak, a tko nema?
Nevjerojatno otkriće: COVID cjepivo pomaže u borbi protiv ove teške bolesti!
Rezultati su nevjerojatni
Nevjerojatno otkriće: COVID cjepivo pomaže u borbi protiv ove teške bolesti!
Benigni i maligni tumori: Razlika koja otkriva trebate li se brinuti
Ovo svi trebaju znati!
Benigni i maligni tumori: Razlika koja otkriva trebate li se brinuti
zabava
Mozak vam treba izazov? Ovaj kviz je savršen test za vas
Pokažite što znate!
Mozak vam treba izazov? Ovaj kviz je savršen test za vas
Ovakvog parkiranja ima samo na Balkanu! Možete li pogoditi gdje je fotografirano?
Urnebesno
Ovakvog parkiranja ima samo na Balkanu! Možete li pogoditi gdje je fotografirano?
Ono što je dobio nakon 40 godina rada šokiralo je publiku
Zanimljivo
Ono što je dobio nakon 40 godina rada šokiralo je publiku
tech
Kraj karijesa i plombi? Revolucionarni gel obnavlja zubnu caklinu
Bez boli i straha
Kraj karijesa i plombi? Revolucionarni gel obnavlja zubnu caklinu
Google je upravo svoje Karte učinio još boljima
Stižu nove opcije
Google je upravo svoje Karte učinio još boljima
Revolucija u kokpitu: Američki B-21 Raider dobiva neočekivani sastav posade?
Velika promjena
Revolucija u kokpitu: Američki B-21 Raider dobiva neočekivani sastav posade?
sport
Boysi poslali poruku koja će odjeknuti: "Silom se nameću neke druge istine, neće proći"
Težak mjesec
Boysi poslali poruku koja će odjeknuti: "Silom se nameću neke druge istine, neće proći"
Mario Kovačević zavapio: "Ne tražim alibi, ali ne znam tko je promijenio toliko igrača"
Komentirao kritike
Kovačević zavapio: "Ne tražim alibi, ali ne znam tko je promijenio toliko igrača"
Kovačević na rubu provalije: Ima li Boban rješenje i tko je pravi trener za Dinamo?
Komentar Ivice Mede
Kovačević na rubu provalije: Ima li Boban rješenje i tko je pravi trener za Dinamo?
tv
Pala zadnja klapa serije "U dobru i zlu"
U DOBRU I ZLU
Pala zadnja klapa serije "U dobru i zlu"
MasterChef: Kandidati u iščekivanju suda žirija - tko će oduševiti, a tko razočarati?
STRESNO
Kandidati u iščekivanju suda žirija - tko će oduševiti, a tko razočarati?
Skrivena sudbina: Hoće li joj uspjeti spasiti život?
SKRIVENA SUDBINA
Skrivena sudbina: Hoće li joj uspjeti spasiti život?
putovanja
Novi kviz općeg znanja: Za one koji žele znati (još) više
15 nasumičnih pitanja
Novi kviz općeg znanja: Za one koji žele znati (još) više
Najtvrđe drvo na svijetu Australija
Pitanje za kviz
Najtvrđe drvo na svijetu raste samo na jednom kontinentu – znate li kojem?
Forest City grad duhova u Maleziji
Najbeskorisniji građevinski projekt
Potrošili su milijarde eura da bi izgradili ovaj grad, a u njemu sada skoro nitko ne živi
novac
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
ostalo 6 poslovnica
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
Danska u panici zbog kineskih autobusa koji su trebali voziti Zagrebom: Moguće ih je isključiti iz daljine
kamikaze na cesti
Danska u panici zbog kineskih autobusa koji su trebali voziti Zagrebom: Moguće ih je isključiti iz daljine
Hrvati prepoznali zlatnu priliku: Do kraja godine uložit će rekordnih 600 milijuna eura
Financije
Hrvati prepoznali zlatnu priliku: Do kraja godine uložit će rekordnih 600 milijuna eura
lifestyle
Elin Kostelić u maloj crnoj haljini i gležnjačama na premijeri filma 'Freedom'
Stajling za premijeru
Elin Kostelić: Mala crna haljina i obične gležnjače za izdanje koje slavi jednostavnu eleganciju
Ulična moda Zagreb u cvjetnoj haljini i gležnjačama od brušene kože
Izdanje za šetnju
Mama iz centra Zagreba: Cvjetna haljina i gležnjače od brušene kože za jednu od najboljih jesenskih kombinacija
Josipa Pavičić u smeđim hlačama visokog struka i bijeloj košulji
SJAJNA KOMBINACIJA
Josipa Pavičić: Hlače stvorene za jesen uz koje bijela košulja pristaje fantastično
sve
Boysi poslali poruku koja će odjeknuti: "Silom se nameću neke druge istine, neće proći"
Težak mjesec
Boysi poslali poruku koja će odjeknuti: "Silom se nameću neke druge istine, neće proći"
Mario Kovačević zavapio: "Ne tražim alibi, ali ne znam tko je promijenio toliko igrača"
Komentirao kritike
Kovačević zavapio: "Ne tražim alibi, ali ne znam tko je promijenio toliko igrača"
Bivša supruga Kiće Slabinca napisala knjigu o njemu, otkrila i što je presudila njihovom braku
pet godina otkad ga nema
Bivša supruga Kiće Slabinca napisala knjigu o njemu, otkrila i što je presudilo njihovu braku
 

Nastavi čitati

Business
Startaj Hrvatska 9.11.
Startaj Hrvatska 2025.

U ''Startaj Hrvatska'' iz Velike Gorice stižu bućine sjemenke prelivene čokoladom

piše Zimo
Business
Shein, ilustracija
Kreće istraga i saslušanje

Francuska pokrenula postupak suspenzije popularne internetske trgovine: "Dosta je!"

piše Martina Čizmić
Business
Advanced Technology Days
20. Advanced Technology Days

Kako umjetna inteligencija i tehnologija mijenjaju poslovne strategije

piše Martina Čizmić
Business
Proizvodnja čipova, ilustracija
Pogledi upereni u Berlin i Peking

Njemačke tvrtke pokušavaju ublažiti probleme u opskrbi čipovima: Neke skraćuju radno vrijeme, druge traže alternative

piše Hina
Business
ChalLEANge konferencija
Malo drugačija konferencija

Nemojte da vas zaigrani naslovi panela zavaraju: ChalLEANge 2025 možda ima smisla za humor, ali s poslom se ne šali

piše Zimo
Business
Student, ilustracija
Prilika za mlade stručnjake

Hrvatska tek jedna od 30 zemalja u svijetu u globalnom programu za razvoj jednog od najvažnijih tehnoloških lidera današnjice

piše Martina Čizmić
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Politika zaštite privatnosti
  • Politika o kolačićima
  • Dnevnik
  • Nova Plus
  • Gol.hr
  • Zadovoljna
  • Kreni Zdravo
  • NovaTV
  • DomaTV
Upravljaj obavijestima