Innovation Academy - Ljetna škola u koju se srednjoškolci vraćaju s osmjehom na licu željni učenja

Pet dana tijekom kojih srednjoškolci uče praktična znanja i vještine koje ih ne uče u klasičnoj školi.

Martina Čizmić | 30.08.2021. / 08:11

Galerija

 Petu godinu zaredom Hrvatski ured za kreativnost i inovacije (HUKI) u suradnji s Uredom UNICEF-a za Hrvatsku, Veleposlanstvom Sjedinjenih Američkih Država u Hrvatskoj organizao je Innovation Academy, ljetnu školu za srednjoškolce koja se, već tradicionalno, krajem kolovoza održava u Zagrebu, u prostorima akademskog partnera projekta, Sveučilišta Vern. Za razliku od redovnih škola, koje uključuju predavanja, ispitivanja i ocjene, ova ljetna škola nudi nešto potpuno drugačije - sedam interaktivnih i zabavnih programa u sklopu koji tijekom pet dana polaznici mogu steći nova znanja i vještine iz područja inovacija, programiranja, tehnologije, ali i liderstva te drugih društvenih vještina.

Što je točno Innovation Academy i zašto je tako privlačan srednjoškolcima iz cijele Hrvatske, upitali smo voditeljicu programa, Tenu Žganec.

Innovation Academy je ljetna škola koja se provodi već petu godinu zaredom. Namijenjena je srednjoškolcima, od 1-4 razreda srednje škole, neovisno o srednjoškolskom usmjerenju - dakle mogu se prijaviti svi srednjoškolci iz cijele Hrvatske. Projekt ima nekoliko varijanti, programa - ukupno 7. Neki su orijentirani na društveni dio, neki na tehnički. Od ovih društvenih tu su različiti programi vezani uz vodstvo, marketing, digitalni marketing, poduzetništvo i tome slično. A tehnički dio vezani uz računarstvo, robotiku i tome slično. Tako da se srednjoškolci ovisno o njihovim interesima i znanjima mogu prijaviti na njih, ističe Žganec te dodaje kako je iz godine u godinu interes za Innovation Academy sve veći.

Do sad je tijekom ovih pet godina je kroz školu prošlo definitivno preko 1000 srednjoškolaca. Ove godine je također bio interes velik, jer se širi informacija. Ukupno ih je na školi 150 raspoređenih u 7 programa. Dominantno su s područja Zagreba i Zagrebačke županije, ali smo ponudili i 30 stipendija za učenike izvan Zagrebačke županije, tako da su oni smješteni u učeničkom domu. Imaju sedam dana plaćen smještaju i prehranu, dodaje Žganec.

Polaznike kroz programe vode mentori, stručnjaci u svojim područjima koji imaju veliko praktično iskustvo. Tijekom trajanja programa oni su s polaznicima od jutra pa do kraja programa i uvijek su im na raspolaganju za eventualna pitanja ili pomoć.

Sami mentori su iz prakse, ovisno o tome na što je program orijentiran. Imamo mentora iz robotike koji se već godinama bavi educiranjem djece i mladih ljudi o robotici, imamo mlade ljude koji su završili FER pa su oni na ovim računalnim dijelovima. Tu su još ljudi koji su vezani uz poduzetništvo, marketing i tako dalje, koji su baš u praksi i kroz praksu učili pa onda imaju to potrebno znanje za prenijeti učenicima, pojašnjava Žganec.

Srednjoškolci koji su se prijavili na Innovation Academy oduševljeni su programom jer je nešto potpuno drugačije od klasičnog srednjoškolskog programa na koji su navikli.

Njima je to dobro i novo iskustvo budući da kroz školski sustav nemaju slična iskustva. Čak i ako postoje neki neformalni oblici obrazovanja nisu ovako sustavni, ne traju tjedan dana i nisu negdje izloženi sasvim drugačijem načinu učenja. Tako da je to prvo što nam kažu da im je zanimljivo - jer je novo i još nedoživljeno iskustvo. A onda jer se programi koje nudimo ovdje ne uče u školi - niti poduzetništvo, niti programiranje u većini škola, pa im je i taj dio zanimljiv i novitet. Jedno s drugim ovo iskustvo koje je društveno - života i suživota s drugim mladim ljudima, a onda i nova iskustva i znanja, naglašava Žganec.

Svake godine osluškuju reakcije srednjoškolaca i prilagođavaju program novim interesima i potrebama. Stoga im je u planu daljnje širenje i obogaćivanje programa, ali i povećanje broja mogućih polaznika.

U perspektivi za budućnost je i izvesti Innovation Academy iz Zagreba, da se možda održi negdje na obali , da to bude neka izolirana varijanta. Da dođu i budu i iskuse nešto novo, otkrila je u razgovoru za Zimo Tena Žganec.

Ne uče samo srednjoškolci, već i mentori

Da program nema pozitivan utjecaj samo na polaznike, potvrdila nam je i mentorica Nikolina Jamičić koja se inače bavi edukacijom djece, najčešće one koja imaju poteškoće u učenju. No, mentorstvo na Innovation Academy doživjela je kao izazov i priliku za širenje vlastitih vještina i znanja, kao i prenošenje vještina i znanja na mlade.

Nekako sam se baš našla u tome da sam edukator i onaj tko će istraživati unutar onoga što već znam i onda prenositi ta znanja i tražiti metode kako doprijeti do mladih. Na studiju sam se dosta bavila individualnim radom s djecom, ali i prezentacijskim vještinama, bilo mi je smisleno, pa smo sve to povezali u program Future Leadera, kaže Jamičić te dodaje kako su polaznici visoko motivirani, što ju posebno veseli. No, ističe i kako očekuje da i ona razvije nove vještine kao mentor.

Kao prvo, znati kako pristupiti različitim ljudima unutar tima, znati ih prepoznati i uspjeti iz njih izvući da oni napreduju u svemu tome. Znači, napraviti taj ambijent u kojem ću znati osluškivati i po tome izmjenjivati tehnike rada. A i zbog ovoga sam svega malo više gledala određene lidere temi koja mi možda ne bi pala na pamet. Tako da sam i istraživački i pedagoški nešto dobila, ističe Jamičić.

Nikolina Jamičić (Foto: Zimo)

S obzirom na to da ima iskustva s edukacijom djece i mladih, zanimalo nas je smatra li da su ovakvi projekti koji podrazumijevaju neformalno učenje nužni?

Itekako, s obzirom na to da na tržištu rada, a ono nije jedini orijentir, ali uvijek se traži neko iskustvo. Ili postoje neke blokade - bojim se javnog govorenja, ne znam raditi u timu, puno je toga u čemu ovaj program može pomoći. Možda neće uvijek imati dojam da im to treba, ali će ono što su naučili zasigurno u nekom trenutku primijeniti. I naći neko svoje mjesto gdje se razvijati. Definitivno će neformalno obrazovanje činiti razliku, ističe Jamičić te otkriva što želi postići tijekom predavanja na programu Future Leadera.

Ja sam si to postavila tako da ih svakako izbacim iz komforne zone. Već su morali upoznati se tako da je svatko 2,5 minute govorio o sebi, a druga osoba je morala slušati. No, onda je morala tu osobu predstaviti. Ali već smo tu radili na vještinama slušanja i interpretacije. Mislim da će već tu vidjeti da to nije tako strašno i da su već tu bili uspješni. Ako je nešto išlo teže, analizirat ćemo zašto je išlo teže. Radit ćemo govore, poput pitcha i poslovne prezentacije. Voljela bih da imaju taj jedan kontinuitet od ideje do prezentacije proizvoda. I rješavanje problema, to je veoma važno, ističe Jamičić.

Pohvalila je kako odabir polaznika tako i činjenicu da su svi spremni učiti i testirati svoje granice. Upravo zato smatra da bi se na Innovation Academy trebali prijaviti svi koji su dovoljno hrabri da to učine.

Program koji te natjera da spoznaš svoje prednosti i vrline

A što o Innovation Academy misle oni koji su ju već pohađali? Možda najbolja preporuka dolazi od troje srednjoškolaca koji su se na Innovation Academy prijavili prošle godine i ostali toliko oduševljeni da su se prijavili i ove godine, ali na drugi program.

Laura Širok, Barbara Vukas i Dominik Stier odvojili su malo vremena kako bi s nama podijelili svoje dojmove o programu, ali i objasnili zašto bi svaki srednjoškolac trebao proći ovakav ili sličan program.

Zašto ste se prijavili na Innovation Academy?

Zapravo ne postoji puno mjesta i puno programa i edukacija na kojima možemo širiti svoje znanje i na kojima možemo gledati širu sliku. Nego smo jednostavno u tom sistemu - osnovna, srednja i faks. Innovation Academy upravo nudi tu malo širu sliku. Čak i ako netko ide u MIOC i želi se baviti fizikom, ovdje ima priliku baviti se poduzetništvom ili liderstvom. Zapravo ti pruža mogućnost da vidiš puno širu sliku koja je pred tobom, ističe Barbara Vukas i dodaje kako bi ovakav program apsolutno trebalo uvesti u redovito školovanje. Mladi ljudi danas ne vide sve mogućnosti koje postoje jer teško dolaze do njih. Imamo takav mentalni sklop da ako netko primijeti da ti ide matematika, gurat će te samo u to. Neće ti ni dati priliku da vidiš nešto više i da vidiš što život pruža. Ja sam, dobra u dosta društvenih stvari i pred izborom fakulteta, idem vidjeti što je ovo, što mi nudi, koje ću znanje dobiti, a koje me ne ograničava. Odabir srednje škole ili fakulteta vas na neki način ograniči. Ovo je neobavezno, a opet ti daje jako veliki spektar znanja.

Svo troje ističe kako je Innovation Academy ne samo ispunio njihova očekivanja, već ih i premašio. Zbog čega su se i odlučili ponovno prijaviti.

Laura Širok, Barbara Vukas i Dominik Stier (Foto: Zimo)

Ja sam za Innovation Academy saznao putem oglasa na internetu i prijavio sam se jer mi je bilo zanimljivo ime - Innovation kao neki poticaj mladih, pa zašto ne. I onda smo došli prošle godine, upisali smo se na Future Leader program i imali tako pozitivno iskustvo da smo se odlučili vratiti. Bili smo toliko fascinirani da ovo mjesto okuplja toliko mladih ljudi, koji imaju velike ambicije i slično razmišljaju i imaju nadu u uspjeh, teže tome. Zapravo je lijepo vidjeti da ima sličnih ljudi. Jako je dobro iskustvo za stvaranje kontakata i prijateljstava. Zato smo se vratili i ove godine da vidimo kakvi su drugi programi, dodaje Dominik Stier.

Posebno ga je oduševilo što su znanja koja su stekli tijekom prošlogodišnjeg Innovation Academyja mogli primijeniti u praksi, u školi, ali i izvan nje.

Prošle godine smo i pohađali program Future Leader i dosta nas je shvatilo da zapravo ne znamo upravljati timom. Inače smo tip ambiciozne osobe koji će radije preuzeti sve na sebe i reći drugima da ćemo sve odraditi umjesto drugih. Ovaj nam je pokazao da kao lideri moramo pronalaziti potencijal u svakome, da moramo prepoznati u čemu je netko dobar, a da lider ne mora činiti sve, već ukazati na priliku i druge potencijale i tako ih poticati na nekakav zajednički cilj, pojašnjava Stier.

Uvjereni su da će im upravo te vještine pomoći da ubuduće lakše surađuju kako u timu, tako i s različitim ljudima s kojima će se susresti.

Kako je Dominik rekao, prošle godine smo stvarno naučili kako pristupiti ljudima. Jer postoje i ekstroverti i introverti, mislim da je najbitnije upoznati s kime surađuješ, a onda pronaći prijateljsku i poslovnu zonu. Da bude točan omjer toga, ali da, mislim da bi definitivno moglo biti dobro, dodaje Laura Širok.

Što bi izdvojila kao najveće bogatstvo programa?

Definitivno kontakti s drugima, svi smo ostali u kontaktu od prošle godine i stvarno smo si dobri. Povezuje nas to što smo svi u nekom sličnom krugu, imamo slična razmišljanja. Ali zaista donosi poznanstva i znanje za budućnost. Ako želimo ući u poduzetništvo, bit će puno jednostavnije, jer poznajemo neke osnove, ističe.

Koliko je bitno da predavač bude netko iz prakse?

Mislim da je to jedna od bitnijih stavki. Jer ako mi govori netko tko je naučio samo iz teorije, samo će citirati to što je naučio. Neće mi moći prenijeti to znanje onako kao da ga je stekao u praksi. Prošle smo godine imali jednu voditeljicu, tetu Ratku, koja je stvarno imala veliku praksu životnu i puno nam je davala svojih primjera. Pa smo iz tih primjera mogli uočiti neke stvari i probleme, kakvih zapravo nema u teoriji. Isto tako bitno je da ima dobar pristup prema djeci, on možda ima znanje i praksu, ali ako on nema dobar pristup i ne zna prenijeti, nećemo ništa naučiti, dodaje Barbara Vukas.

Slika nije dostupna Innovation Academy pomaže srednjoškolcima da razviju vještine budućnosti

Osim teorijskog dijela, polaznici Innovation Academyja imaju priliku novostečeno znanje isprobati i na praktičnom dijelu. Upravo je to ono što je ovom trojcu bilo najbitnije.

To je najbitnije, puno bitnije od teorije. Jer se teorija nauči, a u praksi smo bačeni u vatru iz koje se moramo iščupati, istaknula je Vukas.
Dakle, sve što naučimo, u teorijskom dijelu, daje nam se prilika da to prebacimo u praksu da vidimo kako to stvarno funkcionira. Da to ponekad nije onako kako smo zamislili. Taj teorijski dio nam u biti pokazuje kako bi to trebalo funkcionirati u praksi
, dodaje Stier.

Zapravo nam pokazuje koliko si naučio i koliko se znaš, uvjetno rečeno snalaziti u nepredvidivim situacijama. Jer nije nešto što ima protokol. Tebi će dolaziti situacije na koje ne možeš utjecati, greške tvoje, greške drugih, s kojima ćeš se morati nositi u hodu. Praktični dio je bitan jer te ipak malo pripremi za ovaj dio za koji se ne možeš pripremiti, napominje Širok.

Na kraju smo ih pitali bi li preporučili Innovation Academy svojim vršnjacima i što bi im rekli zašto se prijaviti sljedeće godine?

Ako imaju ambicije i žele biti uspješni u životu, ja im svakako preporučujem. Ovo je mjesto na kojem možete raditi na sebi, stvarati kontakte i prijateljstva i možete puno toga naučiti. Najbolji je argument da ne morate ništa platiti, kroz smijeh je rekao Stier.

Nije ništa obavezno da te obavezuje da moraš nastaviti tim smjerom. Inovacija nas i mentora je puno veća. Imaš osjećaj da čim si izvan onog formalnog dijela škole, da si uspješniji, da ćeš dobiti više, dodala je Vukas.

Ne moraš, kao na klasičnoj nastavi sjediti i šutjeti. Stvarno smo svi uključeni. Unatoč poznanstvima, možda je najvažnije što sami upoznate sebe i radite na sebi. Prošle godine sam ja nakon završetka spoznala neke svoje vrline i vještine za koje do prije Innovation Academyja nisam znala, zaključuje Širok.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti