Krešimir Končić je nedvojbeno idealan sugovornik kada su u pitanju moderne tehnologije, eCommerce rješenja, ali i priča o hrvatskom uspjehu koji je prerastao granice Hrvatske. Sa svojom Neuralab tvrtkom i timom prošao je put od “klasičng start-up” rješenja do partnera najvećim kompanijama na svijetu. Otvaranje ureda u Sjedinjenim Američkim Državama, konkretno New Yorku, gurnulo je Neuralab dodatno u orbitu, promoviravši ih u globalnog igrača. I zato nam je bilo istinsko zadovoljstvo popričati s Krešimirom Končićem koji nam je, nadamo se, otkrio barem dio tajne o uspjehu i prenio nam svoje ogromno iskustvo…

Deset godina ste u “online” poslovanju, ali čini nam se da još uvijek istinski uživate u svemu što radite, možda čak i više nego na početku?

Da, svake godine si zadajemo nove domaće zadaće tako da izazova ne nedostaje. Branša je dosta pitka za eksperimentiranja pa ne vjerujem da uopće i može biti dosadno. Interesantno je da su ljudi koji mijenjaju našu industriju, standarde i zakone “neki tamo” dečki iz garaže, 30-i-nešto-godišnjaci koji razvijaju nove koncepte interaktivnog dizajna. Na primjer, tvorac Swift programskog jezika, koji se sada koristi na milijardu (!) Apple uređaja, je “dečko” mojih godina i istinski me interesira koji mu je slijedeći projekt.

Web tehnologija se izrazito brzo mijenja. To mi zapravo i najviše “paše” jer uvijek možemo razvijati interesantne projekte s novim znanjima. Korisnici danas imaju više uređaja i dostupniji internet pa se i naši projekti mogu konzumirati doslovno svugdje.
Također, uvijek si postavimo za cilj da na projektu radimo nešto što je novo, kako tehnološki, tako i timski pa nam je svaka godina i “u biznisu“ bila drugačija.

Vaša kompanija Neuralab, čiji ste osnivač i direktor, odradila je stotine projekata na međunarodnom i domaćem tržištu, možete li izdvojiti neke od zanimljivijih?

U SAD-u ima vrlo specijaliziranih projekata jer tržište je maksimalno razgranato. Tako primjerice radimo eCommerce projekt za klijenta koji prodaje samo vojne / industrijske gume ili pak s druge strane, klijenta koji razvija sredstva za vizualizaciju DNA što su uska područja koja mi kao dizajneri interaktivnih rješenja moramo čim više upoznati. U Hrvatskoj recimo, nema takvih specijaliziranih projekata.

No na domaćem tržištu smo radili interesantne eksperimente pa smo sa domaćim telekomom realizirali prvi web video prijenos putem 3G mobilne mreže, sa HBO-om smo radili na projektu gdje su Facebook korisnici mogli “umontirati” svoj lik u igru prijestolja,a trenutno razvijamo i jednu malu ekskluzivu - radimo na robotu koji će na Facebooku automatski pričati sa korisnicima i biti osobni asistent za kupnju, podršku ili kontakt - tzv. eCommerce ChatBot.

Jeste li u ovom trenutku fokusirani na uži segment “online” poslovanja ili nudite ono što se uobičajeno naziva “široki spektar” proizvoda i usluga, te što je po vama bolji i ispravniji put iz vlastitog iskustva?

Neuralab je fokusiran na otvorene OpenSource tehnologije poput Linuxa, PHP, MySQL-a... tzv. LAMP stack. Mislim da će otvorene i standardizirane tehnologije zavladati svim sferama interneta jer već sada možete razvijati mobilne, web ili hibridne aplikacije putem istih tehnologija (JavaScript), omogućujući programerima da iskoriste svoje znanje za izgradnju bila kakve interaktivnosti za bilo koji uređaj - mobitel, tablet ili desktop računalo.

Kranjim klijentima, naravno, nije bitno kojom se mi tehnologijom koristimo. Oni više gledaju kakav dizajn, sadržaj ili vrstu projekta možemo isproučiti, a tu smo fokusirani na kompleksna eCommerce riješenja. Naime, imamo preko deset godina iskustva u izgradnji aplikacija gdje detaljno pratimo kako se one koriste te kroz raznovrsne analitičke alate možemo klijentu ukazati na potrebni daljni razvoj projekta. Svaki projekt koji završimo, ujedno odmah krenemo i nadograđivati te taj ciklus razvoja aplikacije nikada ne staje.

Drugi razlog fokusa na eCommerce je što je takva interaktivnost najodgovornija i najkompliciranija interaktivnost, a to je nama u Neuralabu “defaultna” interaktivnost. To smo namjerno htjeli postići jer na taj način možemo realizirati doista bilo koji zahtjev, ukoliko on ima interaktivnog smisla. Kao primjer mogu navesti klijenta koji je preko “Black Friday” perioda imao preko dva milijuna kuna prometa pa su sustavi morali raditi nesmetano i bez minute downtime-a. To je velika i mjerljiva odgovornost na inženjere jer i najmanja pogreška servera znači direktni gubitak prihoda. Ne vjerujem da bi se mogli tako kvalitetno posložiti da ‘svaštarimo’ po raznim projektima.

Globalna e-trgovina u 2013. prelazi vrijednost 1,2 bilijuna US$

Mnogi danas provlače tezu kako je formalno obrazovanje manje bitno za poduzetničke vode, pogotovo u modernim tehnologijama, ali Vama je formalno obrazovanje i te kako pomoglo, zapravo odredilo Vaš i put Vaše tvrtke?

Na faktultetu (FSB) sam se dosta uključio u rad studentske udruge i njezinih projekata. U Švicarskoj smo na primjer radili na izgradnji robota, na FER-u smo gradili neuronske mreže, a čak smo i kao tim za izgradnu bespilotne letjelice dobili Rektorovu nagradu. Takva znanja i iskustva iz timskog rada su mi najviše pomogla u otvaranju firme i rada u međunarodnom i multidisciplinarnom timu.

Takvo formalno znanje na fakultetu služi za razvoj kritičkog (inženjerskog) promišljanja, a to ljudi ignoriraju kada pričaju o obrazovanju jer nije lako mjerljivo. Moja preporuka je da mladi ljudi pohode fakultete no da budu proaktivni oko izbornih kolegija i vannastavnih aktivnosti.

Ono što će mnogima sasvim sigurno zvučati magično je uz domaće poslovanje i otvaranje ureda u New Yorku?

Moment otvaranja ureda u SAD-u je proizašao iz dugogodišnje partnerske suradnje sa jednom digitalnom agencijom iz SAD-a. 2010. smo preuzeli njihov hosting i development posao te povrh toga počeli graditi prisustvo “preko bare”. Sam čin otvaranja New York ureda je više bio vezan uz administraciju i olakšavanje operativnog poslovanja jer već smo i tada imali veće klijente u SAD-u.

Mislim da je važniji moment bio kada smo postali produkcijski partner WooCommerce-u (koji drži trećinu svih globalnih eCommerce projekata). Taj čin nas je pozicionirao kao jedinog WooCommerce partnera u ovom dijelu Europe i prvog među 6 partnera na istočnoj obali SAD-a

Susjedi ste glogalnom divu Amazonu, ured je u blizini Central Parka, sve izgleda kao “američki san s hrvatskim potpisom”?

Da, opseg projekata u SAD-u nam se povećava iz godine u godinu te smo sada na razini da nam 60% prihoda dolazi iz Amerike.

Ured u New Yorku nije produkcijski ured jer dizajn i razvoj aplikacija držimo u Zagrebu, a neki kolege rade i na “remote” način iz “topline” vlastitog doma. Nastojimo čim više biti fizički prisutni u New Yorku. Baš u lipnju idemo na dizajn konferenciju blizu spomenutog Central Parka :)

Kako, kada i na koji način prepoznati trenutak za otvaranje tvrtke ili ureda u inozemstvu? Ili, je li bolje odmah krenuti van Hrvatske?

Zavisi u kojoj industriji radite i na kojim poslovima možete raditi. Ukoliko se bavite prodajom znanja, onda je vrijeme za izvoz prakitčki “jučer”. Ima iznimaka, naravno. Pravni savjeti i računovodstvo su tipične lokalne usluge, ali što se tiče pisanja, dizajna, programiranja, digitalnog marketinga, savjetovanja i sličnih autorskih poslova… s time možete krenuti odmah u izvoz. Hrvatski arhitektonski uredi su isto pokazali dosta dobar model u prodaji znanja strancima. Ostale branše ipak jesu teže za pokretanje poslovanja izvan Hrvatske. Mi smo imali problema sa izvozom web video produkcije jer to je izrazito lokalan posao uz detaljnu operativu i opremu. No ukoliko se odlučite na izvoz, preporuka je da ne ciljate cijeli svijet već se fokusirajte sam na jedno područje... i tamo onda kvalitetno upoznate kupca vaših usluga.

Je li za Vas Neuralab i sve što ide uz njega samo posao ili način života?

Imamo sreću birati ljude sa kojima radimo i birati projekte na kojima radimo. Ako vidimo da se isplati ulagati znanje i vrijeme u neki projekt ili tehnološki smjer… ići ćemo u to, a na kraju dana, te će akcije odrediti i naš budući rast. Samim time, to “jest” način života jer sve što mi produciramo u biti je i autorski rad. Lagali bi kada bi rekli da nas ne pogađa kada netko kritizira naše projekte ili smjer u kojem idemo. U neku ruku, ekspertiza i mora biti subjektivna jer klijenti rade s nama radi našeg cijelog znanja i iskustva.

Planovi za budućnost, kratkoročno, dugoročno…?

Trenutno ojačavamo produkciju pa pozivamo mlađe developere, verzirane na LAMP stack, da nam se jave na lejob@neuralab.net . Posao je na neodređeno, u Zagrebu, programira se na velikim eCommerce projektima u multidisciplinarnom timu, a početak rada je praktički odmah. Pozivamo i apsolvente željne prakse da nam se jave na istu email adresu pošto radimo na eksperimentalnim projektima koji zahtijevaju svježa razmišljanja.

Vezano uz to, u 9. mjesecu će biti WordCamp Zagreb #WCHR konferencija u MSU pa se potencijalni kolege mogu i tamo upoznati sa nama. Kratkoročno želimo postati “Go-To” adresa za velike eCommerce OpenSource projekte i mislim da smo na dobrom putu da to i napravimo, a kvalitetan tim je primarna kičma takvih projekata.

Dalje u budućnost ćemo ići u smjeru produkcije web aplikacija koje izgledaju kao nativne iPhone ili android aplikacije tzv. Progressive Web Apps te u smjeru korištenja umjetne inteligencije u velikim web projektima, na primjer, upotreba Chatbotova u eCommerce-u. Kroz takve projekte se želimo izgraditi kao multidisciplinarna ekipa koja barem 80% produkcije radi na međunarodnom tržištu.